Utfordrer «eneveldet»
Dometic går inn i kampen om oppvarmingssystemer for bobil og vogn med to luftbårne varmeovner. Begge med integrert varmtvannsbereder. Varmerne hadde premiere på Caravan Salon i Düsseldorf. Men vi har allerede testet en prototype i praksis.
Det er mai når vi skal teste den nye Truma-utfordreren i en Easy Camper. Her har vi et godt isolert og kompakt lite «hjem», som i åtte graders utetemperatur (dagtid) og 2-3 grader på natten knapt blir utfordret spesielt hardt.
Under disse forholdene får man en svært rask oppvarming av det lille innerommet, når man har 6kW varme til disposisjon. Slangene som transporterer den varme luften er korte frem til de fem utblåsningene, det bidrar til mindre varmetap og god effektivitet. Vi hadde ikke vann i tanken, og fikk dermed ikke brukt den innebygde varmtvannsberederen. Det gav også høyere effektivitet, da oppvarming av vannet tar en del av den totale effekten.
Ikke serieprodusert
Testeksemplaret er en håndlaget prototype. I serieproduksjon vil det være deler med høyere spesifikasjoner, laget i andre materialer og med bedre presisjon. Derfor bør man ta lydinntrykkene mine med en klype salt. Jeg nevner dette fordi varmeapparatet suste relativt mye ved oppstart. Når den først hadde fått opp farten falt lyden til en summing.
Jeg får imidlertid følelsen av at det ikke bare er varmeapparatets feil i dette tilfellet. Jeg kjenner noen resonanslyder, og dette er i tillegg det første varmeapparatet som er installert, så det er en del å forbedre og lære om hvordan installasjonen kan gjøres på best mulig måte.
Intuitiv håndtering
Det beste og verste med varmeapparatet er kontrollpanelet. Det er enkelt å få varmeren i gang. Bare ett trykk på en knapp. Det er like enkelt å stille inn ønsket temperatur. Du dreier den store knappen til ønsket temperatur. Dette er alt du gjør i 9 av ti ganger du skal bruke varmeren.
Om du ønsker å gjøre litt mer avanserte innstillinger, er det ikke like enkelt. Prinsippet er enkelt nok, og om jeg brukte varmeapparatet en stund, ville jeg sikkert fått taket på det. Men første gangen jeg brukte kontrollpanelet måtte jeg bla frem og tilbake i menyen, og fikk ingen god oversikt. Skjønt, for å være ærlig skal det sies at konkurrentene heller ikke er enkle å jobbe med.
To effektstørrelser
Varmeren kommer i fire versjoner, med kapasitet 4 kW og 6 kW, med eller uten el-patron. Akkurat de samme spesifikasjonene som Trumas kombivarmer. Det er litt fantasiløst, tenker jeg.
Hvorfor ikke lage en 2,5 kW-versjon nå som markedet skriker etter kompakte biler? Og kanskje en på 9 kW for bobiler over åtte meter? Der er det i dag nesten et “must” med Alde fordi de luftbårne systemene ikke har kapasitet nok til å gi en jevn varme om bord.
Konklusjon
Førsteinntrykket er veldig positivt. Jeg tilhører de som liker å ha 23 grader om bord også nattestid, og heller sove med bare et tomt dynetrekk. Må legge til at jeg foretrekker å ikke måtte lese instruksjonsmanualer. Så det å bare instinktivt kunne starte og sette ønsket temperatur på første forsøk ga en klar stjerne i margen.
At det er hørbar viftestøy plager meg ikke. Jeg sover kanskje som aller best hvis jeg hører med et øre at varmeapparatet er på. Hvis det blir stille, er jeg bekymret for at noe er galt, eller at jeg er tom for gass. Men jeg vet at det er de som krever absolutt stillhet for å få en god natts søvn. Disse bør velge et kjøretøy med vannbåren varme.
Om varmeapparatet er et pålitelig reisefølge er for tidlig å si. Testen min var helt problemfri, men var ikke over lang nok tidsperiode til at jeg kan trekke konklusjoner om pålitelighet. Det er likevel ingen grunn til å tvile på den.