Revolusjonerende billading
Kan det være mulig at veien lader bilen mens du kjører? Etter år med studier har en drøy kilometer lang forskningsbane blitt en realitet. «Arena Del Futuro», eller fremtidens arena, er stedet hvor forskerne skal skaffe seg praktisk erfaring på det teknologiske eksperimentet hvor induksjonslading brukes til å lade kjøretøy i bevegelse. Målet er å etablere en motorveiforbindelse mellom Brescia og Milano hvor teknologien er integrert.
Etter å ha etablert veielektrifiseringsteknologiene og finjustert kretsen, begynner nå fase tre av prosjektet, med fokus på utprøving av teknologien som er i bruk. Åpningen av den 1050 meter lange banen har funnet sted. Den ligger i et privat-eid område nær motorveien A35 autostrada nær Chiari Ovest-avkjørselen mellom Milano og Brescia, og den er drevet med en elektrisk effekt på 1 MW (1 megawatt = 1000 kilowatt).
Klar for testing
For å kunne gjennomføre testen har de første testkjøretøyene (Fiat 500 og Iveco E-Way-bussen) fått spesialtilpasset ladeutstyr. Bilene har allerede kjørt mange kilometer med svært positive resultater. Målet er å demonstrere hvordan DWPT (Dynamic Wireless Power Transfer)-systemet skal kunne gi konkrete svar når det gjelder kravene til miljømessig bærekraft.
Stellantis’ deltakelse i dette prosjektet er dermed en del av elektrifiseringsstrategien som ble illustrert av selskapet på sin EV-dag 8. juli 2021. Hovedmålet er å tilby kundene ikke bare banebrytende kjøretøy, med stor rekkevidde og ultraraske ladehastigheter, men også et økosystem av tjenester som kan møte alle behovene til en stadig mer krevende kundebase. Innen 2025 planlegger Stellantis å investere over 30 milliarder euro i elektrifisering og programvareutvikling, med sikte på å støtte overgang til mer miljøvennlige kjøretøy, og samtidig sikre fortsatt kundetilfredshet over hele verden.
– Dette er en banebrytende løsning for å gi et konkret svar på spørsmålene om rekkevidde og lading. Lading av kjøretøy mens de er på farten gir klare fordeler når det gjelder ladetider og størrelsen på batteriene deres, sier Anne-Lise Richard, leder av Global e-Mobility Business Unit hos Stellantis.
Det viser seg at mer enn 70 prosent av kjøretøyene som selges i Europa og over 40 prosent av de som selges i USA vil bli lavutslippskjøretøy (LEV) innen 2030. Ved hjelp av DWPT kan elektriske kjøretøy lades trådløst, ved å kjøre dem i kablede baner med et innovativt induksjonsladesystem installert under asfalten. Denne teknologien kan tilpasses alle ladbare kjøretøyer utstyrt med mottakerutstyr. Teknologien overfører energien fra veiinfrastrukturen til kjøretøyets batteri. Målet er nullutslipps-biler. Samtidig vil den avanserte tilkoblingen over IOT (Internet of Things) teknologier garantere maksimal trafikksikkerhet, muliggjort av konstant kommunikasjon mellom veien og kjøretøyene på den. Veibanen vil også bli optimalisert for å gjøre den mer holdbar uten å endre effektiviteten til induksjonsladningen.
Flere partnere
Dette prosjektet er det første eksemplet på samarbeidsinnovasjon for «nullutslipp»-mobilitet av mennesker og varer. Veiselskapet A35 Brebemi-Aleatica, Stellantis, ABB, Electreon, FIAMM Energy Technology, IVECO, IVECO Bus, Mapei, Pizzarotti, Polytechnic University of Milan, Prysmian, TIM, Roma Tre og Parma universiteter, brannvesenet og trafikkpolitiet samarbeider, og har nå tatt et stort og konkret skritt med «Arena del Futuro». Prosjektet ble nylig omtalt i det prestisjetunge magasinet Time som en av de 100 viktigste oppfinnelsene i 2021.
Her kan du se Stellantis sin video fra etableringen av forskningsbanen: