Brukt er in
Vi tør påstå at aldri før har interessen for bobil vært så stor i Norge. Likevel har nybobilsalget gått ned for andre år på rad. Vognsalget har derimot hatt en hyggelig vekst, sammenlignet med fjoråret. Men det var bruktsalget som dominerte i 2021.
Det er en kjent sak at bobilprodusentene for tiden sliter med å levere som avtalt. Underleverandørene klarer ikke å levere avtalt volum til avtalt tid, av mange kompliserte årsaker. Det er ikke så mange av de tusenvis av delene som skal mangle før en bobil ikke blir ferdigstilt til tiden. Situasjonen er virkelig unormal, og vi hører at kreative norske forhandlere for tiden kjøper opp enheter i det private bruktmarkedet, for i det hele tatt å ha bobiler til salgs i utstillingshallene.
Nedgang i salg av nye bobiler
Tallet for 2021 er 3081 nyregistrerte bobiler, kan Opplysningsrådet for Veitrafikken AS fortelle. De har oversikten over alle tallene, og sammenlignet med 2020 er dette en nedgang i nybobilsalget på 9 prosent. Vi må tilbake til 2016 for å finne et tilsvarende lavt tall.
Opp for vogn
Vognsalget går gledelig opp med ni prosent. Antallet nyregistrerte vogner er 2681. Vi skal likevel ikke mer enn to år tilbake for å finne enda høyere nysalgstall.
Brukt øker
Det er ingen tvil om hva som er trenden for tiden: Antall eierskifter på brukte bobiler og vogner økte også i 2021. Tallene forteller at det er mer enn fire ganger så mange eierskifter (13 419) av brukte bobiler som nyregistreringer. På vogn er trenden enda tydeligere: Hele 21 230 eierskifter skjedde i 2021, mot 2681 nyregistrerte enheter. Det vil si at for hver nye campingvogn som fikk skilter, skiftet mer enn åtte brukte vogner eiere.
Challenger i tet
Hvilke merker er det så som gjør det best for tiden? Registreringsstatistikken skiller ikke på bobilmerker som kommer fra samme fabrikk, derfor velger vi å kutte ut den som står øverst på listen. Det er nemlig Capron-fabrikken som produserer Sunlight, Carado og enkelte Solifer-modeller. Dermed troner Challenger øverst, med 281 nyregistrerte enheter. Adria puster de tett i nakken med 278 nye bobiler. Deretter kommer Hymer, Benimar, Carthago og Rapido. Det er et interessant sammenfall at nøyaktig like mange (17) ønsket seg en rimelig Rimor og en kostbar Morelo. Den av bobilprodusentene med størst vekst er Benimar.
Adria i tet
2020 var året hvor Adria overtok tetplassen som Norges mestselgende vognmerke, etter at Hobby har hatt denne posisjonen i nesten fire tiår. Utviklingen er bekreftet i 2021, hvor Adria med sine 593 solgte nye vogner, selger mest. Men Hobby er ikke langt bak (538), og det er et godt stykke ned til delt tredjeplass mellom Knaus og Kabe, med 231 enheter. På femteplass er Tabbert som har hatt største vekst siden forrige statistikk. Hele 104 prosent økning er imponerende for premium-vognmerket.