Egenbygd campingbil: Hjemmebygget campingbil | Din Fritid
Egenbygd campingbil

Hjemmebygget campingbil

For mange er sosiale medier en viktig kommunikasjonskanal, kanskje spesielt for de unge? De siste to årene har det vært spesielt mange bilder av fricamping i spektakulær natur. Gjerne ut bakdøra fra en hjemmeinnredet varebil, som har blitt veldig populært. Men hvor komplisert er det egentlig å gjøre om en varebil til en campingbil?

Korona-pandemien har gitt mer hjemmetid. Det har igjen satt i gang mange kreative prosjekter. Friheten med en bobil eller campingvogn har fått større anerkjennelse. Å kunne reise rundt og være mer eller mindre selvforsørget, har blitt mer populært. Men for mange, og kanskje spesielt den yngre garde, er en tradisjonell bobil en tung investering. Og kanskje ser den litt for firkantet og «satt» ut, for ungdommen?

En del ungdommer kjøper seg en rimelig, brukt varebil og lager en enkel og kanskje primitiv innredning. Det går først og fremst på en seng med madrass bak i varerommet. Men med en gang man fyller på med klær og utstyr blir det fort rotete. Ofte er det surfere, folk som driver med motorsport og andre aktiviteter, som tester ut denne løsningen. Man trenger en billig og enkel overnatting. Det kan være et greit utgangspunkt, men vi har forslag til en løsning som er langt mer praktisk.

Lang erfaring

Din Fritids tekniske redaktør gjennom 26 år, Truls Farner, har bygget flere campingbiler enn noen andre i Norge. Med eget campingbilmerke, Trufa, produserte hans bedrift nærmere 1000 campingbiler i perioden 1981 til 2003. De fleste av disse campingbilene var basert på VW T4. Men Truls har også konstruert en innredning som er ypperlig til mindre bilder. Men før vi lar Truls slippe til med sine tips, skal vi se litt på de første stegene du må forholde deg til:

Fra varebil til campingbil

Norske varebiler har en delevegg, og dette lovpålagte skillet mellom førerhus og varerom kan man ikke fjerne uten at det får klassifiserings- og avgiftsmessige konsekvenser. Mer om dette i avsnittet under og i rammesaken.

Den enkleste veien til en campingbil er uten tvil å la denne deleveggen stå. Da kan bilen beholde sin klassifisering som varebil klasse 2. Om du er enig i at du skal fortsette prosjektet på en varebil som den er, kan du hoppe over neste avsnitt, og gå i gang med det praktiske.

Registrer som bobil

Har du tenkt å omregistrere en person- eller varebil til bobil, er det mer jobb. Og det er en god del papirarbeid du bør gjøre før du finner fram sag og drill. Sjekk blant annet ut de særnorske og strenge kravene som skal til for å bli godkjent som campingbil på Lovdata.no, under Forskrift om engangsavgift på motorvogner, kapittel 5. Hovedgrunnen til de strenge kravene er at bobiler i Norge har langt lavere avgifter enn for eksempel personbiler (med forbrenningsmotor).

Sannsynligvis vil du ikke kunne øke antall sitteplasser. Og du må være forberedt på å forholde deg til både det kompliserte regelverket Statens vegvesen forvalter, og Skatteetatens motorkjøretøyavgifter.

Men ingenting er umulig, og du finner flere tips på skatteetaten.no. Der står det blant annet at ombygging av biler som har vært registrert i Norge i 10 år eller mer ikke utløser noen avgifter for omregistrering. Men ombyggingen må selvsagt fremdeles bli godkjent av Vegvesenet.

Hva er varebil klasse 2?

Én seterad, med lasterom eller lasteplan bak. Bak setene må det være fast beskyttelsesvegg. Lasterommet må kunne romme en rettvinklet kasse (også kalt “statskassa”) på (LxBxH) 140x90x105 cm. Utdrag fra vegvesen.no, hvor du finner hele beskrivelsen og alle kravene.

Angående ombygging av varebil til bobil

Spørsmål til Statens vegvesen, fra en privat ombygger:

Hei, jeg vurderer å bygge om en 2020-modell varebil til bobil, og i den sammenheng også øke antall sitteplasser fra to til fire. Hvilke krav er det til de nye sitteplassene i en så ny bil? Jeg har tidligere bygget om en varebil fra 1990 til bobil, og da var det tilstrekkelig med stødige/gode seter og godkjente setebelter for å få den godkjent hos dere. Er en lignende tilnærming god nok på nye biler, eller er det kun mulig med “typegodkjente” sitteløsninger o.l.? Jeg har sett på deres hjemmeside at det henvises til kjøretøyforskriften §§ 16-2 og 16-3, men jeg blir ikke klok på disse. Med vennlig hilsen Nils.

Svar:

Hei! Du skriver varebil og vi går da ut fra at du mener varebil klasse 2 med grønne kjennemerker. Kjøretøyforskriften er ikke gjeldende på biler i dag, i dag er det forskrift om godkjenning av bil som gjelder.

Prosjektet du beskriver er nok umulig i dag. Du kan ikke ha flere seterader i varebil klasse 2. Da må i så fall bilen omklassifiseres til campingbil.

Du klarer ikke å få dokumentert dagens krav som stilles til seter, innfesting av seter og bilbelter. Det er i tilfelle laboratorier som må teste dette etter forskjellige ECE forordninger/EF direktiver.

F.eks: 15A: Seter, setefester og nakkestøtter: EF 661/2009 og EU 523/2012.

I tillegg, for å klassifiseres som bobil, så må en del avgiftsmessige krav være oppfylt, § 2-5 Campingbil. https://lovdata.no/forskrift/2001-03-19-268/§2-5

Men du kan ha innredning bak i en varebil klasse 2 så lenge at det ikke monteres noen seter eller setearrangement i varerommet. Beskyttelsesveggen må selvsagt også være på plass. Hva du ellers har i varerommet, legger ikke vi oss borti.

Med hilsen Tom Wilson, Statens vegvesen, Trafikant og Kjøretøy.

Selvbygg

Ønsker du en enkel innredning i en varebil hvor du beholder skilleveggen, kan det gjøres på flere måter. Denne løsningen gir en romslig sittegruppe og en stor dobbeltseng. Å kunne sitte bekvemt ved et bord innendørs er viktig for komforten. Hvis du legger ned bordet og setter inn en ekstraplate, og deretter legger på ryggputene, får du plutselig en god seng i full lengde og bredde. Denne løsningen kan forresten fungere like godt på biler uten skillevegg.

Vi har vært i kontakt med representanter fra Statens vegvesen som sier at innredningen i varebiler (klasse to) bør ha preg av å være laget for oppbevaring av utstyr og materiell. I uttalelsen vi trykker i denne utgaven, sier imidlertid Vegvesenet at man kan lage hva slags innredning man vil, unntatt sitteplasser for kjøring. Langsgående benker ved sideveggene med lokk er uansett en god løsning. Med sete og ryggputer pluss et bord i midten kan det bli riktig så praktisk. Hvor profesjonelt det vil se ut, avhenger av materialvalg og hvor mye tid og penger du bruker. Helhetsinntrykket vil øke betraktelig om du isolerer og kler varerommet.

Innredningen

Innredningen i vårt eksempel egner seg i biler på størrelse med Volkswagen Transporter, men også større biler. Man begynner gjerne med å lage de to sittebenkene med 190 cm lengde på hver side av varerommet. De skal gå fra bakdøren og framover. Etter at sengene er plassert, har du minst 50 cm fram til skilleveggen. Mellom benkene lager du et bord på en sokkel. Platen skal kunne løftes opp, sokkelen fjernes og man legger bordplaten ned på to lister som festes på sengesidene. Med en ekstra plate eller to fylles mellomrommet ut. Ryggputene legges over bordet og platene, og nå har du en dobbeltseng på 190 x 160 cm (cirka). Mellom benkene ved bakdøren kan det plasseres en kasse. Den kan romme ulike skuffer hvor det er plass til kokeapparat, vannkanne og kjøkkenutstyr. Plutselig har du en kjøkkenløsning bakerst i bilen.

Bordet kan for eksempel være 40 x 60 cm. Om bilen har en bredde på 160 cm, blir sittebenkene da 60 cm brede (cirka). Høyden på benkene kan variere fra 35 til 45 cm, alt etter bilens takhøyde. Prøv deg frem, og husk skumtykkelsen i tillegg. Skumplast kan du kjøpe på mål i ulik kvalitet og hardhet. Vi skal både sitte der (krever hard skumgummi) og ligge (krever relativt myk skumgummi) på madrassen, dermed må vi velge en mellomting. Vanlig tykkelse i en slik bil er 8 cm, ønsker du bedre komfort går du opp til 10 cm. Er bordet 60 cm langt, må det fylles ut 130 cm med plater mellom benkene i tillegg.

Et vindu på hver side gir utsikt, uten vil du lett føle deg beklemt, særlig om bilen er av den mindre typen. En takluke gir lufting i varmt vær, og har en nødvendig luftefunksjon selv om den er lukket, det er livsviktig med tilgang på frisk luft! I alle nye bobiler og campingvogner er det svært strenge krav til lufteåpninger.

Materialer

De «profesjonelle» innredningene er laget for eksempel i 15 mm poppelfiner. Det er en lett finer, men også furu gjør nytten. Overflaten kan males, lakkes eller tapetseres. Platene skrus sammen med treskruer med forsenket hode (Spax) med målene 4x25 og 4x40 mm.  Benkene lages i ett stykke med to endevegger og to skillevegger, men uten bunn. Listverk til møbler, bordunderstell og så videre finnes på markedet. Firmaet Reimo er Tysklands største på selvbyggerutstyr (reimo.com) og har et enormt utvalg. I hver ende av benkene lages en fast platebit i forlengelse av lokkene (2 stk på hver benk).

Selvbyggerutstyr kan bestilles gjennom Reimos norske representant iCaravan.no.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden