Viktig vedlikehold: Tid for polering | Din Fritid
Viktig vedlikehold

Tid for polering

Med utgangspunkt i en nyvasket bobil eller vogn, er vi nå klare for å poleringen. Hvordan dette skal gjøres er det flere meninger om, enn det er laget produkter. Og de er det mange av! Men man trenger ikke gjøre det så veldig komplisert, forteller eksperten.

I utgave 7/22 av Din Fritid fikk vi praktiske tips til å vaske riktig av Christian Havaska fra BF Bobilservice i Rakkestad. Han har jobbet med lakkrens i en mannsalder og har mang en skinnende doning på sin CV. Her får du andre artikkel i vår miniserien om lakkrens.

Utgangspunktet

Nyvasket og tørr bobil eller vogn er vårt utgangspunkt. Det er mange fordeler med å stå innendørs. Det har dessverre ikke alle mulighet til. Står du utendørs er det viktig å unngå sollys. Det gjelder både når man vasker og polerer, forteller Christian. På hans arbeidsplass er vaskeplassen og poleringsplassen i to ulike haller.

Viktig tips

Før polering er et smart tips å bruke maskeringsteip på plastdetaljene. De vil ellers få varige merker av poleringsmiddel eller lakkrensemiddel, forteller vår ekspert. Han teiper plastlisten rundt vinduene, dørhåndtaket og overgangen til plastdetaljer i grillen.

Poleringsmaskin

Neste trinn er selve poleringen. Christian har to poleringsmaskiner, en i 5” størrelse for normale flater, og en mindre på 3”. Den siste er for områder med buede profiler. Her vil en større maskin kunne gi et for ujevnt resultat, på den måten at den tar for hardt på kanten og ikke kommer til på andre områder.

Christian bruker profesjonelle og dyre maskiner fra produsenten Rupes. Men det er ikke nødvendig for en privatperson å bruke 7-8 tusen på en maskin om man kun polerer et par ganger i året, mener han.

– Da forslår jeg at du heller bruker pengene på drivstoff og koser deg på tur, smiler han.

Velg rett pute

Det finnes flere ulike typer poleringsputer til poleringsmaskiner. I prinsippet bruker man hardere pute jo mattere lakken er. Har du et godt utgangspunkt kan du med andre ord bruke en myk pute. Ofte har en bobil langt blassere front enn sider, for eksempel. Så gjør gjerne en vurdering av det før du begynner. I vårt tilfelle er fronten, panseret og skjermene blasse. Her finner Christian fram en ny middels myk pute. Puta får fire små prikker med alt-i-ett rens og beskyttelse. Ikke bruk for mye, er Christians klare oppfordring: Da risikerer man bare at overflødig polish griser ned bilen. Hovedregelen er: Fire «erter» på en ny pute, og når pusseskiva er innkjørt, skal man kun bruke to erter. Da blir det lettere å tørke av bilen senere, og rengjøringsjobben av selve puta blir også langt enklere.

Før du starter

Det er ofte fronten som er mest utsatt på en bobil. Det er her en god polering er viktigst og mest synlig. Derfor begynner Christian alltid foran på biler. Før du starter poleringsmaskinen, anbefaler han å starte den på laveste hastighet. Og like viktig, man holder maskinen helt rolig de første omdreiningene. Da setter middelet seg i puta, og spruter ikke rundt omkring. Etter noen sekunder kjører han opp hastigheten på maskinen og kjører den rundt i et minutts tid, før det er på tide med påfyll av polish.

Du må føre

– Du må la poleringsmaskinen danse. Men det er du som skal føre. Om den drar av gårde har du ikke kontroll. Samtidig skal du ikke være hardhendt. Dere må være på lag, demonstrerer Christian, og viser hvor viktig det er å være myk i kroppen. Jeg begynner å tro jeg er på et salsakurs, når Christian nærmest danser rundt med poleringsmaskinen.

Panseret tørkes av nesten umiddelbart etter påføring. Det skal man gjøre om det er slipemiddel i bruk. Voks derimot kan gjerne stå en stund, og gjerne over natten, forteller Christian. Han bruker mikrofiberkluter til å tørke av. Når de blir møkkete, havner de i vaskemaskinen for å gjenbrukes. Skal du gjøre det samme, husk at skyllemiddel ødelegger mikrofiberkluter.

Før og etter

Til ære for oss og bildene har taket fått en grønn maskeringsteip midt på. Den ene siden er ferdigbehandlet, mens den andre kun er vasket. Forskjellen blir veldig åpenbar på denne måten. Om du har lurt på om det er noen vits i å polere før du ser slike bilder, lurer du ikke etterpå. For maken til blankt og skinnende panser er det lenge siden jeg har sett.

Rensing av puta

Det er viktig å rense poleringsputa med jevne mellomrom. Christian gjør det etter at han er ferdig med panseret. Du kan bruke en børste, men det gjøres enklest med trykkluft, forteller han før han kjører maskinen så puta snurrer og blåser vekk gammel polish med trykkluftpistolen.

– Jo oftere du renser puta, jo bedre resultat får du, hevder han.

Matte detaljer

På bobilen er det et matt sølvfarget plastområde rundt grillen. På dette skal det ikke benyttes polering med slipemiddel, det vil gjøre området halvblankt og sannsynligvis også skjoldete, forteller Christian. Dermed er ikke alt-i-ett rens og beskyttelsesmiddelet han har brukt så langt egnet.

Det er på tide å bytte ut den middels myke puten med en ny som er myk. Nå bruker Christian ren polish. Området ser ikke møkkete ut, men etter polering har puta blitt skikkelig svart. Det er forurensing som er fjernet, og det er lett å se at området har samme glans, men har fått en mørkere og dypere farge.

Mest synlig

Neste område er frontrute og overbygget over fører. Dette er spesielt utsatte områder. Det skyldes ikke minst solas UV-stråler. Når jeg tar på overflaten på den plastlagte glassfiberen over førerhodet, føles det nesten som et 60-pussepapir. Det er overraskende grovt. Her kjører Christian to steg: Først renser han med et slipemiddel og hard pute på poleringsmaskinen. Det åpner porene i glassfiberen. Så legger han et beskyttelseslag med et egnet middel etterpå. Resultatet blir overveldende bra.

Riper

Bobilen har fått noen stygge riper på høyre side. Nærkontakt med grenene på et tre har skylden, og det ser ikke bra ut. Christian er nå ferdig med å polere opp begge langveggene. Det har tatt tid, men utgangspunktet her var langt bedre enn på fronten. Nå ser han på hva som er mulig å få gjort med ripene. De er synlige både på bakre tredjedel av veggen og på det ene vinduet.

Her tråkker Christian til med kraftig kost: Hard pute med grovt slipemiddel og den minste maskina, som er den mest effektive. Jeg skvetter litt når han kjører i vei på plastvinduet, som jeg har hørt man skal være så forsiktig med.

Resultatet etter kun få minutter med riktig redskap er oppsiktsvekkende. Ripene er imponerende nok helt borte!

Kort tid etter gjentas prosessen på veggen, med samme resultat. Det er mulig å ane hvor ripene er, om man ser nøye, men i praksis er de ikke lenger synlige.

Bakveggen

Bakveggen blir ofte matt og stygg, og trenger også kraftig kost. Men først fjernes sykkelstativet for å gi bedre arbeidsforhold. Bakveggen behandles først med grov poleringsskive og slipemiddel. Så blir veggen mettet med et beskyttelseslag. Før- og etter-bildene viser enormt stor forskjell. Bakveggen går fra å være en matt flate til å bli lys og blank.

Finish

– Det er viktig å få en fin kontrast, og dekkene skal da se svarte og matte ut, mener Christian. Derfor går han over dekkene med dekkfornyer, og deler et godt tips: Sprut aldri direkte på dekket, spray på en svamp i stedet og vask med denne. Det gjør at du bruker mindre og at det ikke blir søl på felgen.

På frontruten er det hvite prikker, det er støv fra polering og slipemidler. Blir dette vått, vil det feste seg som lim. Enkleste måten å fjerne det på, er med trykkluft.

Christians poleringsråd:

  1. Når alt er tørt, bruk maskeringsteip på alle plastdetaljer som ikke er hvite.
  2. En poleringsmaskin med en middels myk poleringspute anbefales som et utgangspunkt. Er overflaten i ganske så bra stand kan du bruke en myk pute. Er overflaten matt bruker du en hard pute. Men husk at hvilket middel du bruker også har stor betydning.
  3. Valg av middel: Der du har et godt utgangspunkt kan du bruke alt-i-ett rens og beskyttelse, for å spare tid og arbeid. Matte overflater krever mer, og da må man ofte ta det i to omganger: Først slipemiddel og så et beskyttelseslag.
  4. Dosering på en poleringspute: To erter. På ny skive legger man fire erter.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden