: Romsdalsalpene: En naturperle av dimensjoner | Din Fritid

Romsdalsalpene: En naturperle av dimensjoner

Mange nordmenn elsker å gå i fjellet, og med den unike naturen vi har er det en opplevelse for alle. Et av de flotteste områdene er Romsdals-alpene, som byr på noen av de mest kjente attraksjonene i Norge.

“Fjellsportens vugge”

Romsdalsalpene kallens også ”Fjellsportens vugge”, og det var her det norske fjelleventyret startet mot slutten av 1800-tallet. De norske alpene har mange kjente topper, og her er det flotte turmuligheter både for de som liker å gå langt og hardt, og for de som bare vil ha en kortere kosetur i flott natur.

Mektig! Trollveggen og Raumaelv. Foto: Leif J. Olestad, Visitnorway

Trollveggen

Trollveggen er et av de mest kjente landemerkene i Romsdalen. Trollveggen har europas høyeste loddrette stup. Fra bunnen av dalen og opp til toppen av Trollveggen er det 1800 meter. Av dette er over 1000 meter loddrett, og enkelte steder ”henger” veggen 50 meter utover. Klatreruta Trollryggen ble første gang besteget i 1958 av Arne Randers Heen fra Åndalsnes og Ralph Høibakk. Dette var den første klatreruten i Norge med overnatting i fjellveggen. I 1980 kastet finnen Jorma Öster som førstemann seg ut fra Trollveggen i fallskjerm. Dette tiltrakk seg fallskjermhoppere fra mange kanter av verden. De to første årene ble det gjort ca. 150 hopp. Etter flere dødsfall og farefulle redningsaksjoner ble fallskjermhopping i Trollveggen forbudt i 1986, men fremdeles hender det at noen ulovlig kaster seg ut fra fjellet.
Det er også mulig for vanlige turgåere å bestige Trollveggen. En fin tur opp til kanten av stupet (Bruraskardet) kan du gå på baksiden. Turen starter på Trollstigen, og tar fra tre til fem timer. Her trengs det ikke tau. Her har du en utrolig utsikt ned mot Romsdalen og Romsdalshorn.

Andre topper

Litlefjellet i Vengedalen er en lett og kort tur, men utsikten er formidabel. Fra Isfjorden kjører du opp til Vengedalen, og ca. en kilometer forbi Vengedalsvatnet starter stien på høyre side av veien. Turen tar i underkant av en halv time. Når du kommer oppå eggen (780m) har du en fantastisk utsikt rett ned i Romsdalen og over til Trollveggen. Du står nå ved foten av Romsdalshorn (1550m) og du har Vengetind på østsida.
Nesaksla ved Åndalsnes og over til Isfjorden er en fin tur med fantastisk utsikt over Romsdalsalpene og helt ut til kysten. Du starter turen rett ved rundkjøringen etter tunnelen gjennom Nebba. Det er bratt opp til hytta på Nesaksla (715 meter), deretter slakt oppover over Mjelvaskaret (991 meter) eller ned til Vikåbotn, før du går ned Høgnosa, over Steinselva og følger stien ned til Øvre Stølen og Furukollen. Videre skogsveg ned til Isfjorden Stadion.
Stranda-fjellet overfor Brevika er en lett og kort tur. Denne turen er fin både sommer og vinter. Du starter fra parkeringsplassen i Skorgedalen. Du går/tar skitrekket opp til toppen av skitrekket. Følg stien videre langs ryggen til du er på toppen av ryggen. Ta så til høyre (sørlig retning) til du er på toppen av Strandafjellet. En fantastisk utsikt mot Romsdalsalpene og Romsdalsfjorden får du som belønning.
Kirketaket over Klauva (Hesteskotrav-ersen) er en flott tur med start fra Øvre Kavli i Isfjorden. Følg skogsveien til den krysser over heiaelva, følg så merket sti mot Måsvassbu til Loftskardssetra. Ta så innover Hestebotn og skrå gradvis oppover til Vesle Klauva (1356m), så følger du eggen (du må krysse eggen et par ganger) nordover til Klauva (1542m) så videre langs eggen østover til Kirketaket (1439m). Det kan være litt luftig noen plasser, men det går fint uten tau. Tilbaketuren kan du ta ned langs Kirketaket og over Steinberget. En fin rundtur som tar ca 8 timer.

Fiske

Bak Tverrberget i Isfjorden ligger flotte fiskevatn som perler på ei snor. Det er Glutervatnet, Grøttavatnet, Fleskevatnet, Saufonnvatnet og Middagsfjellvatnet. Her kan du gå fra hytte til hytte. Du kan velge å gå fra Erstaddalen i Isfjorden eller fra Sandgrovbotn, som er en fjellvei på sørøstsida av Isfjorden. Fra Erstaddalen kan du gå opp enten Saufonnholet eller Gluterholet, på hver sin side av Tverrberget. Begge stiene er nokså luftige. Hytter og båter ligger ved alle vatn, er åpne og kan brukes fritt. Fiske er lovlig, kontakt Hen Fjellstyre.
Grøvdalsbakken er en tur som starter i “jungelen” i Grøvdal og ender oppe på Bakkevatnet, et idyllisk fjellvatn som ligger 729 m.o.h. Her ligger det ei koselig lita hytte som er åpen for alle. Turen opp starter ved Stølen innerst inne i Søredalen i Grøvdalen og du følger en fin sti videre innover skogen og over hengebrua, før stien blir brattere oppover Loftdalen. Turen tar omtrent to timer opp til Bakkevatnet. Stien fortsetter videre til Øvste Bakkevatnet på 861 m.o.h. Her ligger det enda en hytte som alle kan bruke. Fiske etter fjellørret er mulig i disse vatnene, informasjon om dette får du hos Hen Fjellstyre.
Svartvassbu, Vasstindbu og Måsvassbu er også en fin rundtur hvis du vil gå fra hytte til hytte. Fra Rabben i Søredalen, innerst i Grøvdalen, følger du stien mot Hoemsbu. Etter et stykke krysser du elva og følger stien langs østsida av elva som kommer ned fra Svartevatnet. Svartvassbu (896m) er ei DNT-Hytte med selvbetjening. Stien fortsetter på Gråfjell rundt Helvetesbotn, forbi Slenesvatnet (719m) til Vasstindbu (ca. 1200m). Videre ned til Jøvdalsvatnet (764m), rundt Falkhammaren, forbi Mørkvatnet og Mørkvassbotn til Måsvassbu (578m). Fra Måsvassbu går stien sørover over Loftskardet og ned til Øvre Kavli i Isfjorden.

Fjorden

Etter en tur på fjellet kan du jo ta en tur ned til Romsdalsfjorden, som strekker seg fra de trange fjellene innerst i Rauma, og flere mil utover mot det åpne havet utenfor Molde.
Her er det mulig å bli med på fisketur hele året, og skulle ikke fisken bite kan du jo bare slappe av i båten med litt reker og godt drikke, og bare nyte den flotte naturen.
Hvis du heller vil ta deg fram på egenhånd er kajakk et godt alternativ. Innerst i Romsdalsfjorden er det trange fjordarmer og høye fjell, som gir en flott naturopplevelse fra den lille kajakken.
Det er også mulig å bade i Romsdals-fjorden, som på en god sommerdag kan by på vanntemperaturer opp mot 20 grader. En av de fineste strendene i distriktet finnes på Salkjelsneset camping, og etter en fin dag i fjellet kan det være fristende med et lite bad i sjøen, selv om det er litt kaldt.

Raumabanen og Trollstigen

Et annet alternativ sommertid er å ta Raumabanen, en av landets vakreste og villeste jernbanestrekninger. Den starter på Dombås og ender 114 kilometer lenger vest, i Åndalsnes, nede ved Romsdalsfjorden.
Området Raumabanen går gjennom, huser noen av Norges største turistattraksjoner. Trollstigen, Trollveggen, Romsdalshorn og Rauma Elv er de mest kjente.
På veien til Romsdal ligger Trollstigen, en av Norges mest besøkte attraksjoner. Fjellene som omkranser Trollstigvegen er høgreiste. Navn som Kongen, Dronningen og Bispen bekrefter det majestetiske over denne fjellverden.
Fra kanten stuper Stigfossen seg nedover mot den frodige Isterdalen, og midt oppi dette smyger Trollstigveien seg oppover fjellsidene.
En tur innom kommunesentret Åndalsnes, kalt “Alpebyen ved fjorden” bør du også få med deg. Betydelig turisme har gitt grunnlag for et rikt utvalg av butikker og service.  Åndalsnes har vært cruisehavn siden 1883. Dens beliggenhet ved Romsdalsfjorden omkranset av mektige fjell gir en fantastisk utsikt. For turister som ferdes langs veiene finnes flotte raste- og sitteplasser ved fjorden.