LMC 2016: Fortsatt 12-års garanti og vektsertifikat | Din Fritid

LMC 2016: Fortsatt 12-års garanti og vektsertifikat

LMC har en økning i sin bobilproduksjon. Totalt er det planlagt at 4180 bobiler skal trille ut fra samlebåndene på fabrikken i Sassenberg - men det står ikke nødvendigvis LMC på alle.


LMC feirer i år 60-års jubileum. Spesialmodellen LMC Cruiser T 712 kommer også til Norge, selv om den bare produseres i 60 eksemplarer. Foto: Tore Afdal

Bobil & Caravan er bokstavelig talt langt ute på landet. LMCs Sassenberg-fabrikk ligger 15 mil nordøst for Düsseldorf, og her er det mye plass å ta av. Store grønne jorder og bondegårder, hvor mange dyrker den lokale spesialiteten hvit asparges.

Vokser

Økningen skyldes både egen produksjon, men også produksjonen for andre merker i Hymer-konsernet som eier LMC. Fabrikken i Sassenberg produserer alle integrerte modeller for Solifer, og de produserer store mengder campingvogner for Dethleffs. Totalt en tredjedel av samlet produksjon er for andre merker. En av tre ferdige enheter som ruller av samlebåndet er en bobil. Det betyr at det er campingvogner som dominerer, det er her det er forventet størst vekst, og det er også her produsenten har gjort størst endringer for 2016-sesongen.

Ærlighet

– Ærlighet er viktig for oss. Derfor utsteder vi vektsertifikat på alle enheter som går ut av vår fabrikk. Og det er ikke et anslag, det er en individuell målt vekt på hvert enkelt kjøretøy. Dette er en filosofi for oss, og har med sikkerhet og ærlighet å gjøre. Vi utsteder også, som eneste produsent, vektsertifikater på bobiler og campingvogner vi produserer for andre merker. På den måten promoterer vi fabrikken i Sassenberg, like mye som vi promoterer LMC, forteller salgs- og markedssjef Ulrich Stefan til Bobil & Caravan.

AL-KO forsvinner

LMC har tatt konsekvensen av at mange ikke er interessert i å betale for den ekstra komforten og kvaliteten man får med et AL-KO-chassis. Derfor går de nå over til å benytte Fiats originale lave chassis. Det gjør at flere modeller blir mer prisgunstige. Det er også rekordmye utstyr som nå er standard på LMC, og selv om prisbildet på modellene generelt får en økning, vil verdien for pengene være enda bedre i 2016 enn 2015, hevder produsenten.


LMC Cruiser T712 Foto: Tore Afdal

LMC Cruiser T712

Vi fikk anledningen til en prøvetur med jubileumsmodellen T712. Dette er en delintegrert modell med bad på tvers bakerst. To separate enkeltsenger og lyst interiør gir denne modellen en meget god romfølelse, og den føles åpen, lys og trivelig. Modellen er 738 cm lang og har innvendig høyde på 198 cm. Kjøreklar vekt er 3120 kilo, og bobilen har to soveplasser. Utstyrslisten er lang: Regn- og lyssensor, airbag også for passasjer, 16” alufelger, elspeil, frontspoiler, automatisk AC, vindu i bodelsdør, markise, takluke i førerhuset, isolert og oppvarmede tanker, Truma Aventa klimaanlegg og sykkelholder.

Oversikten

Dette er nye modeller for 2016: Grand Breezer A794G (alkove), Breezer V636G (van), Breezer H607 (delintegrert med senkeseng), Cruiser SLT662G (delintegrert), Cruiser CLT681G (delintegrert uten AL-KO), og de integrerte Explorer-modellene SLi605 og SLi665G.

Ny campingvogn-strategi

LMC ønsker å ”relansere” deres campingvognserie i Norge. Alle 2016-modellene er tilpasset for vintercamping, og kan leveres med Alde-varme. LMC kommer til å gjøre en relansering av sine campingvogner i Norge. Forhandlere som vil være med på satsingen er: BBC fritid i Trondheim, Bigton Bil & Carvan i Ålesund, Bergen Caravan og Mathisens landbruksservice i Alta.

Produktene

2016-modellene til LMC kommer som vanlig i mange ulike planløsninger og lengder. Tidligere fikk man et enormt antall kombinasjonsmuligheter med lengder, interiørløsning og utstyrtnivå, samt modellserie. I 2016 vil det kun bli produsert én produktserie. Men hver enkelt modell kan leveres i tre ulike stiler, som i praksis er ulike tekstiler og møbeloverflater og farger. Disse er som tidligere Vivo, Musica og Maestro. LMC kaller sin nye produksjon for plattform-strategi. I tillegg vil også innstegsmodellen Style produseres. Denne er ikke en del av den nye strategien, men modellen vil uansett neppe være så veldig aktuell i Norge. Løsningen gjør det enklere å være kunde: Først bestemmer du deg for lengde og planløsning, for så å velge stil på innredningen. Møblenes overflate skiller seg tydelig ut på de tre seriene: Vivo er den moderne med hvite flater. Musica er tradisjonell med treverk og Maestro er den elegante. Den nye produksjonsstrategien gjør at Maestro blir rimeligere. De nye vognene er alle utstyrt med Al-Kos AAA selvjusterende bremser. Kablene er også bedre sikret i egne kanaler i vognene. Helt ny 2016-modell er blant andre 450D, som har en frittstående dobbeltseng - noe som blir stadig mer populært, også i vogner. Modellen 490 E, med to separate enkeltsenger, kommer også til Norge

LMC i 2016:

Kutter AL-KO-chassis til fordel for lavt Fiat-chassis. Mer prisgunstige bobiler. Sentrallås på alle bobiler. Bredere dør (70 cm). Ny Thetford koketopp. Spoiler bak på alle bobiler. 95Ah AGM-batteri som standard. Integrert ryggekamera (uten display) på alle modeller. Isolerte tanker på alle modeller. Gjennomført LED-lys på alle modeller. Vektsertifikat. 12 års tetthetsgaranti. Veggene i garasjen får teppe (lyddemping). Alle bobiler er forberedt for Alde og Trumas varmefjernstyring.

På forsiden