2017-nyheter: Dethleffs bobiler: Tallet er 3 | Din Fritid
2017-nyheter: Dethleffs bobiler

Tallet er 3

Dethleffs har fokusert på tre serier når de skal fornye seg for 2017-sesongen: To nye modeller i Trend, samt totalfornyet Globebus- og Magic-serie.

ISNY, Tyskland: 2017-nyhetene fra den tradisjonsrike tyske produsenten Dethleffs er total redesign på sine to serier Globebus og Magic. Deres rimeligste serie, Trend, har fått to nye interiørløsninger.


Dethleffs rimeligste bobilserie Trend har fått et nyt tilskudd: 7017 har lave enkeltsenger og bad bak. Likevel har produsenten klart å lage en del bagasjeplass.

Trend

I vinter ble den integrerte versjonen av Trend lansert. Det betyr imidlertid ikke at utviklingen av serien er komplett. Nå supplerer Dethleffs serien med to nye interiørløsninger: 6767 og 7017. Begge løsningene leveres både som halvintegrert (T) og integrert (I), så i praksis snakker vi om fire nye Trend-modeller.

Den førstnevnte har en utradisjonell interiørløsning, en enormt stor sittegruppe og et unikt lagringsrom på over 230 cm høyde. Noe for deg med surfebrett og mange gjester?

7017 har en løsning som er spesielt populær i Skandinavia: Lave enkeltsenger med tverrstilt bad bakerst. Dette interiøret gir tradisjonelt lite garasjeplass, det gjelder også løsningen til 7017, selv om den ikke er verst i klassen.

 

Større Globebus

Dette er Dethleffs mest kompakte og smidige bobil med kun 215 cm bredde. Nå er bilen breddet med fem centimeter og den har blitt åtte centimeter høyere. Ikke mer enn at den fremdeles er smidig, men du vil merke at bilen har vokst når du står i dusjen og det har blitt plass til et frittstående bord som kan justeres i alle retninger. 

Også denne serien leveres både som halvintegrerte og integrerte modeller. T og I 1 er kompakt med kun 599 cm lengde og tverrstilt seng bakerst, neppe særlig aktuell for det norske markedet. I/T 6 og I/T 7 er sju metere og har begge bred dør på 70 cm. 

Forskjellene på de to modellene er at T6 har enkeltsenger bakerst, mens T7 har frittstående dobbeltseng, som også kan justeres i høyden. 

Samme løsninger gjelder selvsagt de integrerte modellene I6 og I7. Enkeltsengløsningen gir plass til et ekstra klesskap, mens 7-modellen bruker denne plassen til todelt bad.


Globebus GT

Globebus GT

Om du synes at en standard Globebus blir kjedelig kan du koste på deg en GT-pakke. Da får du designelementer på interiøret og dashbordet, lærratt, aluminiumsfelger og takstativ som gjør at bobilen skiller seg ut.

 


Dehleffs Magic Edition kommer i splitter ny utgave som Scandinavian Magic til Norge. Her ser du en smakebit av interiøret.

Rendyrket magi

2017-modellen av Scandinavian Magic er totalt redesignet. Fremdeles er modellen noe for seg selv og den velutstyrte bobilen har et tydelig visuelt særpreg.

Tidligere utgaver av Scandinavian Magic har hatt flere farger, tresorter og polstringer. Nå blir det færre valg-alternativer. De to modellene 002EB (enkeltsenger) og 003DBM (frittstående dobbeltseng) leveres både som integrert og halvintegrert. Blant nyhetene er en nydesignet front på I-modellene, en blanding av sølv og svarte eksteriørfarger og bred inngangsdør. Den integrerte utgaven av Scandinavian Magic leveres med 150 hesters motor og totalvekt på 4,25 tonn. T-modellen kan registreres på 3,5 tonn. Begge kan leveres med Alde vinterpakke, hvor du får vannbåren oppvarming av bobilen, varmeveksler og vannbåren gulvvarme. Da passerer imidlertid bilen 3,5 tonnsgrensen også på den halvintegrerte modellen. 

 

Luksusproblem

– Vi har kapasitetsproblemer ved fabrikken for tiden, og det er selvsagt et luksusproblem. Men etterspørselen er større enn vi klarer å produsere bobiler og vogner. Det er løst ved at deler av produksjonen jobber seks dager i uken. Det gjelder avdelingene som lager vegger og kjøkken, mens resten av produksjonen jobber fem dager som tidligere. 

I tillegg er det ansatt 80 nye medarbeidere ved fabrikken. Denne justeringen gir oss fem prosent økning i kapasiteten, forteller Jan Kaspersen fra importøren Caravan Nord i det vi møtes i fabrikkens lokaler i Isny.

 

Flere konstruksjonstyper

Dethleffs bobiler leveres i 2017 med to nivåer på bodelskonstruksjonen: Life Time Plus som er helt trefri og LifeTime Smart som benytter treverk kun på steder som ikke er utsatt for lekkasje. Søstermerket Sunlight som produseres på Capron-fabrikken ved Dresden benytter tre i bodelskonstruk-
sjonen. 

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden