: Test: Bürstner A 747-2 Active (2001-modell) | Din Fritid

Test: Bürstner A 747-2 Active (2001-modell)

Bürstner A 747-2 Active skiller seg fra mengden av bobiler fordi den er stor, har en uendelighet av bagasjeplass, er til dels luksuriøst utstyrt og har to dobbeltsenger.

Siden det er en alkovebil, er det naturlig med en alkoveseng. Og i og med at mor og far ikke forbinder alkoveseng med luksus finner vi ektesengen plassert over garasjen bak i bilen. Som utleiebil er denne ideel for to par, men som familiebil vet foreldre at barna ikke alltid trives like godt i en dobbeltseng som dem selv.

Hektisk aktivitet

Når vi likevel er inne på den familiære side av saken, kan nevnes at når forhenget trekkes for bak i bilen lukkes toalettrommet inne i foreldrenes private sfære. En ting er når lille Per må tisse om natten, en annen ting er at fordi toalettromsdøren kun kan åpnes 90 grader vil adkomsten ikke kunne skje uten at det utenfra vil fortone seg som hektisk aktivitet i kulissene. Dessuten fjerner moderat takhøyde i alkoven all tvil om hvem som skal benytte hvilken seng. Så langt om nattelivet i vår test, detaljer som for mange vil være uvesentlige. Utvendig er bilen tidsriktig med glatt aluhud, kritthvit lakkert med moderne, sparsommelig dekor. Som sagt er bilen stor, over åtte meter lang og ca. 2,3 meter bred. Den er bygget på et lavt Alko chassis med boggi. P.g.a. kjeller i full lengde er bilen likevel ikke spesielt lav.

Lasterom

Gjennom en stor luke på siden kommer vi til garasjen under sengen bak (136x216xh128cm). Herfra er kjelleren åpen i den midtre delen fram til førerhuset. Gjennom to luker i bilens bakvegg kan seilbrett tres inn i garasjen og videre framover, to i bredden og i inntil 30cm i høyden. Under sitteguppens langsgående sofa finner vi neste bagasjerom, tilgjengelig både innenfra og utenfra. (149x46xh70 pluss kjelleren innenfor h30 pluss 60cm videre innover). Etter to – tre år i en families eie, vil all denne plassen være brukt som lagerplass for all verdens utstyr til sommerlige sysler til lands og til vanns og bilens lasteevne spøker i det fjerne. Totalvekten på hele 4.500kg er bra, men nyttelasten (utenom fører) på 725kg kan fort bli brukt opp. En detalj fra vår vandring i kjelleren er avløpet fra badet. Avløpsrørene fra vask og dusj går separat oppunder gulvet i flere meters lengde fram til spillvannstanken, altså bare noen centimeter under dusjens gulv. Det betyr at står bilen svakt i ”oppoverbakke” vil ikke vannet fra dusjen renne ned. Verdt å tenke over når dusjen tas i bruk.

Utvendig

Som sagt er dette en pen, tidsriktig bil. Alkoven er støpt i kunststoff, noe som gir en finere mer avrundet form enn tradisjonelle alkover hvor sideplatene føres helt frem i alkoven. Tar vi en tur rundt bilen og starter foran på venstre side, finner vi bak førerhuset gasskassen med plass for 2x11 kg gassflasker. Rett bak, serviceluken som batteriene (2x75Ah) og el. anlegget med lader gjemmer seg bak. Bak bilen, de foran nevnte luker for seilbrett, stige og bilens største dekormotiv (av undertegnede kalt ”den endeløse landevei”). På høyre side har vi garasjedøren, inngangsdøren med elektrisk stigtrinn og bagasjeluken under sofaen. Rundt bilen finner vi syv vinduer av typen Seitz og samme fabrikk har ansvaret for inngangsdøren som vi tidligere har rost opp i skyene. Den er solid og har vindu med rullgardin og fluenetting.

Vi går inn

Innstigningshøyden opp til trinnet er noe høy, men akseptabel. Innenfor til venstre har vi en vegg med knagger øverst og nederst smale hyller for eksempel sko, praktisk. Videre kommer toalettrommet med separat dusj og bakerst sengen. På motsatt side foran sengen er garderobeskapet med kombivarmeren under, kjøkkenbenken og sittegruppen. Det første som slår oss er at putene er trukket med nappaskin. Lik stolene i førerhuset er felt i tre farger sydd sammen i mønster som er meget dekorative. Men så er det dette med smak og behag. På varme dager er skinn klamt å sitte på over tid, for ikke å si ligge på. Det er ikke nok med et laken over putene om sittegruppen skal benyttes som seng. Er man villig til å svelge dette må jeg si at putene var meget dekorative og praktisk utformet. Bürstner satser på design og utvalgte stoffer matcher resten av interiøret. To matchende tekstiler henger på sidene av vinduene i sittegruppen og frisker opp det hele. Likevel er det noe som skurrer. Disse tekstilene er etterlevninger av fordum dagers fortrekksgardiner med bare to stoffbiter som henger fast. Pent stoff, men en billig løsning. Videre har møblene et mer syntetisk preg enn vanlig, kantlister i typisk plast osv. Ikke en trebit å se. Dette står ikke helt i stil med sittegruppen, Men dropper vi det praktiske og konsentrerer oss om farger og mønster er det bra. Sittegruppens tosetere inneholder foran vanntank og gasskasse, bak, to tøykurver og under disse, spillvannstanken. Alle fire sitteplassene har tre punkts belter. Sittegruppen gir en seng på 190x140 cm og sofaen 206x70 cm.

Senger

Alkoven her en seng på 200x160cm med latexmadrass på fjærende trespiler, ikke noe å si på sengekomforten. Det sirkulerer varmluft rundt hele alkoven og lufting ordnes av takluke og et vindu. Videre er det stige og sikkerhetsnett. Fri høyde over madrass er 60cm som er gjennomsnitt. Bak har sengen to vinduer og takluke. Størrelsen er 210x145, madrass i samme kvalitet på fjærende trespiler. Høyden fra gulv til sengekant er 110cm og trapp må til. Vanligvis er det faste trinn men her må en aluminiumstrapp hentes fram fra et skap, litt tungvint.

Kjøkken

Kjøkkenet var en positiv opplevelse. Det mest iøynefallende var stekeovnen. Tre kokebluss med integrert glasslokk og kum med trelokk, kjøleskap på 103ltr. Romslig benkeplate på 145x60/95cm, høyde 92cm. Tre små overskap med hylle, to romslige benkeskap og et ”krydderskap” ga masse plass. Her kan far riktig utfolde seg. Garderobeskapet ved siden av (75x58xh141) er romslig nok og har plass til kombivarmeren Trumatic C6000 under. Konklusjon: Dette er bilen for en familie av den aktive sorten som liker å ha med seg det meste av utstyr på reisen. Være seg sykler, seilbrett, gummibåt, dykkerutstyr osv. Det er plass til alt sammen. Bilen er stor og godt utstyrt og prisen på nærmere kr. 650.000,- må sies å være riktig.

Toalettrom

Toalettrommet virket litt trangt (89x80xh200cm) . Toalettet (PP C200) fungerer OK hvis du ikke er spesielt storvokst. Men liker du å skylle ansiktet i vaskekummen er det nesten umulig uten å A: sette deg på toalettet, B: vri baken inn i dusjen, eller C: lukke opp døren. Vurderer du denne bilen, prøv alle funksjoner på badet. Den separate dusjen (54x75cm) så bra ut. Veggene var tilsynelatende troverdig fuget og tettet. Og det var dør, ikke forheng mot resten av rommet. Badet har et smalt speilskap på veggen og et skap under vasken som rommer det nødvendigste. I en så stor og kostbar bil med eget dusjkabinett bør det være rikelig med vann. 115 ltr. vann og 100 ltr. spillvann er i minste laget for denne bilen. Videre er en liten senkepumpe med beskjeden kapasitet noe uventet. Varmekapasiteten er det derimot ikke noe å klage på. I tillegg til kombivarmeren er det plassert en Trumatic E2800 foran i sofaen. Denne forsyner alkoven , inngangen pluss en del av sittegruppen med varme. En varmeveksler under sengen bak forsyner bodelen med varme fra bilens motor under kjøring. For lufting på varme dager er bilen, i tillegg til de to taklukene over sengene, også utstyrt med en takluke av typen Heki 1. Denne gir ikke bare masse luft når den sveives helt opp, men også mye lys ovenfra i sittegruppen.

Tekniske data:

Pris: kr. 647.000,- Basisbil: Fiat Ducato 2,8 TDI Understell: Al-Ko lavprofil-chassis Akselavstander: 435cm/ 80cm Utv, mål: 810 x 229 x h 300 cm Totalvekt: 4500 kg Egenvekt: 3700 kg Nyttelast: 725 kg Senger Alkove: 200 x 160 cm Sittegruppe: 190 x 140 cm Sofa: 206 x 70 cm Seng bak: 210 x 145 cm Toalettrom: 89 x 80 x h 200 cm Dusj: 54 x 75 x h 199 cm Kjøkkenbenk: 145 x 60/ 95 x h 92 cm Kjøleskap: Elektrolux RM 4401 LM 103ltr. Varme : Truma C 6000, Truma E 2800 Bagasjerom: 136 x 216 x h 128, 149 x 46 x h 70 cm + kjeller (h 30cm) Dieseltank: 80 ltr. Friskvann: 115 ltr. Spillvann: 100 ltr. Gass: 2 x 11 kg Ekstra batteri: 2 x 75 Ah Antall registrerte sitteplasser: 6 6 trepunkts sikkerhetsbelter, tre kokebluss, syv vinduer, tre takluker.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden