: Kabe 2003: 40 års erfaring til din gevinst | Din Fritid

Kabe 2003: 40 års erfaring til din gevinst

Gjennom mange år har Kabe utviklet sine campingvogner og bobiler til å bli noen av markedets mest og best gjennomførte. De ligger et hestehode foran de mellom- og søreuropeiske vognene.

“En vogn er en vogn” er det mange som sier, og for enda flere er det planløsning og farger på putene som er det mest vesentlige nå de skal kjøpe. Funksjonalitet og konstruksjon er det ikke mange som legger betydelig vekt på, selv om dette kan være avgjørende for hvilken glede du får av nykjøpet. Kabe har gjennom mange år utviklet en konstruksjon som på flere måter er unik. Den svenske produsenten kaller det selv “totalkvalitet”. Men hva er det som er så bra med disse vognene, og bobilene, som produseres i det lille tettstedet Tenhult? Vi tok en titt under huden på svensken.

Vannvarme som varmer

For oss nordboere er varmesystem og isolering viktig, og dette er en av de sentrale punktene hvor Kabe er langt fremme i utviklingen. I en Kabe-vogn og -bobil finner du et vannbårent gulvvarmesystem som er helt integrert, og det er standard i alle Kabe-produkter. Varmen i gulvet bygges i flere etapper. Først blir ecoprim-isolasjonen lagt på plass, og disse elementene har tilpassede rørgater skåret ut på oversiden. Deretter legges det på spesielt tilpassede aluminiumsplater som har uthevede rørgater som passer i rørgatene i ecoprimisolasjonen. Disse platene blir lagt der hvor det blir gangbart gulv i den ferdige vognen. Deretter blir aluminiumsrørene presset ned i platene for å gi maksimal spredning av varmen. Over dette legges en gulvplate og belegg. Men, med kun gulvvarme blir det ingen god sirkulasjon på luften, spesielt ikke ved veggene.

Suveren sirkulasjon

Dette har Kabe løst på en meget tilfredsstillende måte. Det vannbårende gulvvarmesystemet er koblet sammen med det vanlige radiatorsystemet. Konvektorene i vognen er montert under salongen, senger og i garderober. Alle konvektorer er montert slik at det alltid er fri flyt av luft rundt dem. Vi har opplevd mellomeuropeiske vogner og bobiler der konvektorene blir dekket til av dyner og klær hvis du putter det ned i lagerrommet under sitteputene. Det sier seg selv at det ikke er noen heldig løsning. Kabe-produktene har derimot virkelig fått sving på sirkulasjonen i luften. Over konvektorene er det montert en ledningskanal som er formet på en slik måte at den varme luften blir tvunget til å stige oppover, og den får også litt ekstra fart på vei oppover. Det samme skjer når luften stiger opp bak sittegruppene, da ryggene er formet slik at luften blir presset oppover. Det gir en jevn luftsirkulasjon i vognen eller bobilen. Samtidig er innredningen i vognen montert og konstruert på en slik måte at luften skal sirkulere godt. Også overskap og vinduer har luftkanaler som gjør at luften sirkulerer også her. Hvordan varmen blir avhenger av hvor friskluften kommer fra. Kabe har isolerte friskluftinntak og ekstra tettpakkede radiatorer ved luftinntakene. Alle Royal- og Edelstensvogner er utstyrt med en Alde Compact 3000, med blant annet en varmtvannsbereder på åtte liter. I tillegg er elkolbe på 3 Kw og både 12 volt og 230 volt sirkulasjonspumpe standard på alle modeller.

Tett konstruksjon

Etter at veggene er montert på chassiset blir taket satt på. Til å tette skjøter og skruehull brukes et tettingsmiddel kalt butyl, både i flytende form og som bånd som legges langs skjøtene. Takplaten legges over veggplatene, slik at faren for lekkasje blir redusert ytterligere. Utenpå skjøten legges det så en aluminiumsprofil som er konstruert slik at luft passerer mellom profilen og skjøten i vegg/tak. Her bruker man doble tetningsbånd. Totalt går det med ca. 20 kilo tetningsmasse pr. campingvogn. Ellers kan vi nevne en ventilerende tapet. Vognene har for eksempel en 20 Amp. batterilader i vognen. Vognene skal kunne brukes året rundt, og er testet med bra funksjonalitet i minus 30 grader.

Les mer her

www.kabe.se

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden