Din Fritid 4-2020 | Din Fritid

Din Fritid 4-2020

Din Fritid med bobil & caravan er i 2020 i sin 25. årgang!

Årets fjerde utgave er distribuert og stappfull av Norges-artikler. Aldri før har vi vært i en situasjon hvor vi alle blir oppfordret til sommerferie i Norge. Det har skapt stor etterspørsel etter friheten som bobil og vogner gir. Vi har derfor ekstra mange fricamp-plasser og gode tips fra blant annet Vardø. Vi har også nybil, og vogntester samt en bruktbobiltest. Hvordan står en 2007-modell seg i dag?

Er du abonnent kan du nå laste ned en komplett elektronisk utgave av magasinet i PDF-format, det gjelder også eldre utgaver. Usikker på hvordan du gjør det? Les mer her.

Din Fritid med bobil & caravan utgave 4-20: 100 sider med inspirasjon, nyheter og glede!

Ikke abonnent? Det kan du ordne her.

Innhold i denne utgaven: 

Vardø ligger helt i ytterkant av landet vårt, der i nordøst. Til tross for arktisk klima og at byens plassering er definert som nord for tregrensa, finnes det noen få rogn her. Trærne setter, i likhet med de 2000 innbyggerne, pris på sommerens lange soldager, selv om snittemperaturen i juli kun er 9 varmegrader.

– Da Covid-19 kom til Norge måtte vi finne alternative løsninger for dopingkontrollene våre for å ivareta smittevernet. Da kom idéen om bobil opp. I den har vi fått en kontrollstasjon hvor det er enkelt å holde kontroll over smittevern og renhold.

Det å være ute var en sentral del av oppveksten til Magne Klann, forfatter av Bobilguiden-bøkene. Det å ta inn over seg den mektige naturen mens man griller på en holme og samtidig har med seg det man trenger har preget det meste av yrkeslivet til fotografen og forfatteren.

– Det har vært helt surrealistisk, forteller Egil Svendsen og Inger Myren Svendsen fra Halden. Din Fritid møtte paret da de sjekket inn på Montebello Camping få minutter etter at plassen igjen åpnet for å ta imot gjester.

Yrkessjåførene er en stolt yrkesgruppe, og for mange har jobben blitt en lidenskap. Vi har møtt noen av dem som gjerne viser frem doningen.

Det er ikke vanskelig å tolke signalene fra norske helsemyndigheter: Man må se langt etter utenlandske reisemål i sommer. En helt utenkelig situasjon for kun kort tid siden. Hvilke konsekvenser får det?

Vi skal alle feriere i Norge i år. Om det blir overfylt ved de store attraksjonene er ikke godt å si. Din Fritids medarbeider Magne Klann presenterer her tips til steder lengst ut mot havet i Sogn og Fjordane, som kanskje er det området av norskekysten som besøkes minst med bobil.

Franske Challenger er Trigano-gruppens eneste merke som de selv har utviklet fra start av. Resten av gruppens utallige merker er oppkjøp. Challenger har vært en suksesshistorie, ikke minst i Norge, og produsenten har i løpet av sine 35 år testet ut utallige kreative løsninger og vist en unik vilje til å finne nye løsninger for bobilfolket.

Det er en usedvanlig lys og trivelig vogn Dethleffs har produsert i Nomad 490 BLF. Som navnet antyder er dette en reisevogn med frontkjøkken, lyst interiør og fransk sengeløsning.

Det er en grunn til at de fleste produsentene velger den største varmeovnen på modeller som skal brukes i det kalde nord. Uten varme i bobilen eller vogna blir det lite trivelig, det vet vi som bor i Norge alt om. Men hva bør du vite og kunne om varmeren for å sikre en lunk i hverdagen på hjul?

Noen campingvogner leveres med vannbåren sentralvarme, andre med luftvarme og innebygget varmtvannstank. Men de aller fleste modellene utstyres med den klassiske Truma S 3004. Din Fritids tekniske redaktør har sett nærmere på ovnen, oppbyggingen og historien.

Når Sunlight feirer 15 år tar de skikkelig i og lanserer to velutstyrte modeller med oppsiktsvekkende design. Sunlight har blitt et av de mest populære merkene blant førstegangskjøpere, og er en av bobilbransjens store suksesshistorier. Men dette er ingen spartansk bil, snarere en mellomklassebobil. Du kan velge mellom enkeltsenger eller frittstående dobbeltseng på jubileumsmodellene, som kalles XV, romertallet for 15.

En av Rapidos store nyheter for 2020-sesongen er modellene basert på Mercedes. Men det er ikke første gangen Rapido bygger bobiler på et tysk chassis: Denne bilen fra 2007 står på et 3,5 tonns Mercedes Sprinter-chassis. Da den ble lansert var den blant Rapidos mest eksklusive modeller - i dag fortjener den merkelappen ”bruktfunn”.