Tar bobilvenner med til ferieparadiset
Tom Roger Birkeland har i mange år vært fasinert av Kroatia. I sommer inviterer han bobilvenner til å følge ham og kona Lisbeth på en fire uker lang reise til sitt ferieparadis.
53-åringen fra Skjelstadmarka i Stjørdal er en ivrig bobilfører. Hvert eneste år reiser han rundt sammen med kona i Europa for å oppleve spennende historie, bli kjent med nye venner og ikke minst nyte noen feriedager i avslappende omgivelser.
– Jeg vet at mange bobileiere er forsiktige med å kjøre i utlandet. De er redde for å farte rundt på ukjente veier. Derfor inviterer vi dem som ønsker å være med oss til Kroatia i sommer på en fire uker lang ferietur, sier Tom Roger Birkeland, som til vanlig arbeider som assisterende butikksjef i Mekk-butikken i Stjørdal.
Opplevelser
Han er opptatt av at bobilen er en opplevelsesmaskin, og er ikke i det minste tvil om at disse opplevelsene utmerket godt kan finne sted innenfor de norske grensene.
– Samtidig er det synd at mange ikke tør å benytte bobilen utenlands. Min erfaring er at veiene i utlandet er mye bedre og tryggere enn de norske. Vi håper å få med oss fem-seks bobiler, og forhåpentligvis tør noen som aldri har kjørt i utlandet tidligere være med på turen.
Birkeland lover at tempoet skal holdes nede på den 250 mil lange reisen fra Stjørdal til Krk i Kroatia.
– Vi er på ferie og skal ikke stresse. De lengste etappene blir på 60 mil.
Rekrutterer via forum
For å nå ut til bobilvennene bruker Birkeland mail og forumsinnlegg. Han er medlem av Stjørdal Bobilforum, og er ivrig med å legge ut innlegg.
– Hittil har fire meldt sin interesse. To av dem tilhører ikke Stjørdal Bobilforum. Alle som vil, kan være med, sier Birkeland.
Hvis noen lesere har lyst til å hive seg med gjengen, begynner det å haste. Birkeland ønsker å få på plass reisefølget ikke lenge etter at året har gått inn i februar.
– Vi reiser om kvelden fra Larvik den 14. juni, og blir borte i ukene 25 til 28.
Etter en god natt søvn i Tårs, en halvtimes kjøring fra Hirtshals, setter gjengen kursen sydover til en bobilplass like utenfor Hamburg. Ytterligere to overnattinger til vil reisefølge benytte for å komme seg til Kroatia.
Gruppeinndeling
Hvis interessen eksploderer, vil Birkeland pønske ut noen gode planer for hvordan bobilfolket skal komme seg ned sammen.
– Blir vi ti biler, deler vi oss opp i tre grupper som holder sammen på dagetappene. Hver kveld møtes alle for å diskutere neste stoppested og legge inn de riktige koordinatene på gps-en.
Noen hard hånd kommer Birkeland ikke å legge opp til.
– Om noen ønsker å ta en avstikker og bruke litt lenger tid til neste stopp, er det uproblematisk. Vi kommer til å kjøre seks-syv timer om dagen, og stoppe tidlig på ettermiddagen for å få god tid å slappe av om kvelden. Da kan man selv vurdere om man vil være med på et fellesbord eller stikke en tur inn til nærmeste tettsted for å spise på en restaurant for seg selv.
Øyferie
Øya Krk og byen Baska nord i Kroatia er målet for turen.
– Vi har vært der tidligere, og stortrives. Baska har mange flotte campingplasser med nyrenoverte sanitærbygninger og med beliggenhet like ved stranden, forteller Birkeland.
Planen er at de skal tilbringe noen dager der til å begynne med, og så vil gruppen i fellesskap finne ut hvor de skal forflytte seg til neste feriemål i Kroatia.
– Også her vil det være fleksibilitet. Folk er forskjellige, og vi skal ikke binde noen til å være med til en plass de ikke har lyst til.
Sammen med Lisbeth og noen ganger også gode motorsykkelvenner, har Birkeland reist rundt det meste av Europa på to eller fire hjul.
– Ukraina er det eneste europeiske landet jeg ikke har besøkt.
Trives i øst
Birkeland finnes ikke redd for å reise rundt både i øst og vest.
– Vi stortrives i Øst-Europa, og har vært mye i Russland, Baltikum, Slovenia, Kroatia, Polen, Tsjekkia og Slovakia.
Ofte reiser ekteparet Birkeland med henger på slep.
– Vi har ofte motorsykkelen med. Da kan vi reise rundt i nærområdene for å se på natur og besøke byer. Ellers bruker vi også vanlige sykler for å komme oss litt rundt.
– Hvor mye må du planlegge på forhånd når du legger ut på en slik reise?
– Fergene er det lurt å bestille, og i enkelte land, som for eksempel Slovakia, er det langt mellom campingplassene. Da kan det være lurt å gjøre en jobb i forkant. I Polen og Tsjekkia er det aldri problem å finne campingplasser.
– Skal dere bestille plass i Kroatia?
– Det er ikke nødvendig. Plass får vi.
Pass, reiseforsikring og helsetrygdekort bør alle ha med på reisen. Dukker det problemer opp underveis, finnes det råd.
– Vi hjelper hverandre, sier Birkeland.
Vintercamping
Ekteparet Birkeland er helårscampere. De har akkurat investert i en ny bobil. En Hymer S800 står inne i carporten dagen da Bobil og Caravan er på besøk.
– Vi fikk den i fjor høst, og har rukket å bruke den på noen turer. Blant annet var vi på et flott julemarked i Östersund i desember. I vinter er planen å ta noen helgeturer og besøke Rørosmartna’n i februar.
Birkeland mener en bobil er like nyttig på vinterstid som om sommeren.
– Vi har aldri opplevd problemer med vintercamping. Vann er det viktigste å passe på. På en helgetur kan man ta med en dunk eller to med vann, så slipper man å være redd for at det skal fryse på vanntankene. Ellers bør man sjekke at batteriet er toppladet.
– Batteriet blir utsatt for store påkjenninger når det er kaldt. Det har hendt at vi har vært ute en vinterhelg uten å være påkoblet strøm, og det gikk fint. Det eneste vi gjorde var å bruke et aggregat et par timer på dagtid for å lade opp batteriet.
Selv om trønderen er glad i vintercamping, er tankene allerede på vei mot Kroatia.
– Vi gleder oss til å reise sammen med gode bobilvenner i sommer.