![](https://dinfritid.no/sites/default/files/styles/full_width/public/Skjermbilde%202020-01-27%20kl.%2010.32.23_0.png?itok=WlARYMiB)
![](https://dinfritid.no/sites/default/files/styles/full_width/public/Skjermbilde%202020-01-27%20kl.%2010.32.23_0.png?itok=WlARYMiB)
Stadig flere velger nettløsninger
Stadig flere av funksjonene som hører inn under servicetilbudet til Statens vegvesen digitaliseres. Og publikum benytter seg av de nye mulighetene i stadig større grad: 9 av 10 salgsmeldinger leveres nå på nett.
– Vi har gjennom mange år utviklet en rekke selvbetjeningsløsninger for å gjøre det enklere, sikrere og raskere – for brukerne våre og for oss. Her sparer både den enkelte og samfunnet tid og penger, sier Bodil Rønning Dreyer i Statens vegvesen.
Selvgjort er velgjort
I snitt var det i 2019 en økning på 7 prosent i andelen som foretrekker de ulike selvbetjeningsløsningene på vegvesen.no fremfor telefon eller oppmøte på trafikkstasjon.
– Brukerne er svært godt fornøyd med tjenestene på vegvesen.no og andelen som velger nettløsningene øker stadig, sier Dreyer.
Nær 9 av 10 foretrekker nå å sjekke kjøretøyopplysninger selv på vegvesen.no, fremfor å ringe eller møte opp på en trafikkstasjon. 8 av 10 oppgir at de vil levere salgsmelding eller omregistrere kjøretøyet sitt på vegvesen.no. Samtidig er det slik at den faktiske bruken overgår intensjonen om bruk! Så mange som 9 av 10 salgsmeldinger leveres nå på nett, mot 8 av 10 i fjor vår. Årlig leveres 1,2 millioner salgsmeldinger.
Flere i byene og flere blant de unge
I Oslo og på Østlandet er det generelt en høyere andel som foretrekker vegvesen.no fremfor å ringe eller møte opp på en trafikkstasjon. I Oslo ønsker kun 13 prosent å bruke telefon eller trafikkstasjon for å levere salgsmelding, mot 25 prosent i Nord-Norge. Våren 2019 var tallene henholdsvis 15 og 32 prosent.
Aldersgruppen 60+ har tradisjonelt vært en seig materie for endrede vaner, men også her er vanene i endring! Kun 25 prosent i denne aldersgruppen foretrekker nå å ringe eller møte opp på trafikkstasjon for å levere salgsmelding, mot hele 37 prosent våren 2019. I alderen 18-29 år er det nå kun 13 prosent som sier de foretrekker å ringe eller møte opp, mot 21 prosent i fjor vår.