VW e-Bulli:: Nostalgi møter 2020 | Din Fritid
VW nyheten har klassisk analogt speedometer med digitalt display for visning av rekkevidde.
VW e-Bulli:

Nostalgi møter 2020

Nå lanserer VW i samarbeid med selskapet eClassics modellen e-BULLI. Spesialbilen vil være en VW T1 med elmotor, eller som VW selv sier det: En miks av klassisk high-end fra 1966 og et høyteknologisk elektrisk kjøretøy anno 2020.


Nostalgi møter teknologi i e-Bulli.

Din Fritid har tidligere presentert et prosjekt hvor en VW Type 2 ble renovert og oppgradert med elmotor. I går presenterte Volkswagen Commercial Vehicles (VWCV) for første gang e-BULLI, et helelektrisk kjøretøy med nullutslipp på veien. Utstyrt med drivlinjen til de nyeste Volkswagen-elektriske kjøretøyene, er konseptkjøretøyet basert på en T1 Samba Bus produsert i 1966 og grundig restaurert. Prosjektet skule vært presentert på messen Techno Classica 2020 som er utsatt. Det som er unikt med prosjektet er at dette ikke kun er en restaureringsjobb, dette er et kjøretøy som vil bli produsert og solgt! I samarbeid med Volkswagen vil selskapet eClassics tilby både T1-konverteringer og nye T1 komplette e-BULLI.

Starten

Det hele startet med en idé om å bytte drivlinjen på en historisk Bulli til elektrisitet, for å oppdatere ikonet i tråd med det VW kaller “vår tids utfordringer”. En arbeidsgruppe ingeniører og designere fra VWCV, et team med eksperter fra drivsystemer fra Volkswagen Group Components og det tyske selskapet eClassics, som spesialiserer seg på konvertering av elbiler møttes. Basiskjøretøyet ble en T1 Samba-buss produsert i Hannover i 1966, som før konverteringen tilbrakte et halvt århundre på veiene i California. Denne bilen skulle bli den første e-BULLI og bruke Volkswagen Groups siste elektriske drivsystemkomponenter. 


Elmotoren har et dreiemoment på 212 Nm, mer enn dobbelt så mye som den originale bokseren fra 1966.

De nye elektriske drivsystemkomponentene

Den 32 kW (44 HK) firesylindrede boksermotoren ble erstattet med en stillgående Volkswagen elmotor på 61 kW (83 HK). Den nye motorenes kraftuttak alene gjør det veldig tydelig at konseptkjøretøyet har helt nye kjøreegenskaper, ettersom den elektriske motoren er nesten dobbelt så kraftig som bokseren. Dessuten gir det nye kjøretøyet maksimalt dreiemoment på 212 Nm, mer enn det dobbelte på den originale T1-motoren fra 1966 (102 Nm). Maksimalt dreiemoment er også - som typisk for elektriske motorer - umiddelbart tilgjengelig. Aldri før har det vært en ‘offisiell’ T1 så kraftig som denne e-BULLI.

Kraftoverføring skjer ved hjelp av en 1-trinns girkasse. Drivsystemet er koblet med en moderne girspak, som nå er plassert mellom fører- og passasjersetet. Valg av automatisk girkasse (P, R, N, D, B) vises ved siden av spaken. I posisjon B kan føreren variere graden av energigjenvinning ved bremsing. E-BULLI når en toppfart på 130 km/t (elektronisk begrenset). Med det originale drivsystemet klarte T1 en toppfart på 105 km/t.

Akkurat som boksermotoren fra 1966 T1, gir den nye drivlinjen bakhjulsdrift. Et litium-ion-batteri er ansvarlig for å forsyne den elektriske motoren med strøm. Batteriets tilgjengelige energikapasitet er 45 kWh. Et nytt unikt system, utviklet i samarbeid med eClassics, styrer høyspenningsstrømmen mellom elektrisk motor og batteri og konverterer i prosessen den lagrede likestrømmen (DC) til vekselstrøm (AC). I tillegg leverer den 12 volt elektrisitet til bilen via en såkalt DC/DC-omformer.

Alle standarddelene til det elektriske drivsystemet er laget av Volkswagen Group Components i Kassel. I tillegg kommer litium-ion-modulene designet på Braunschweig-komponentstedet. De tilpasses av eClassics til et batterisystem som passer for T1. Likt som på nye ID.3 og fremtidige ID.BUZZ, er høyspenningsbatteriet plassert sentralt i kjøretøyets gulv. Denne utformingen senker e-BULLIs tyngdepunkt og forbedrer dermed kjøreegenskapene.

Batteriet lades via et kombinert ladesystemuttak (CCS) fra 2,3 til 22 kW. CSS muliggjør lading til 80 prosent strøm på 40 minutter ved hurtigladepunkter. Det muliggjør lading med vekselstrøm eller likestrøm. 


Bilen lades med CCS, hvor kontakten er fiffig plassert under skiltet.


Det er liten tvil om at girvelgeren hører til den moderne drivlinjen.


Førermiljøet er i stor grad beholdt, men konsollen mellom setene er redesignet.


Mye vinduer, åpent tak og mange sitteplasser - som kanskje kan brukes til campingbilinnredning?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden