![](https://dinfritid.no/sites/default/files/styles/full_width/public/image0.jpg?itok=421Lru1g)
![](https://dinfritid.no/sites/default/files/styles/full_width/public/image0.jpg?itok=421Lru1g)
– Vil advare andre
Svein Sigmund Berg fra Heimdal var på utkikk etter en kompakt bobil på under seks meter. Som tidligere bybobil-eier var han bevisst på hvor grensen for akseptable fergepriser gikk. Den rette bobilen fant han hos Bobilagenten, og signerte kjøpekontrakten.
Han var klar over at Bobilagenten parallellimporterte bobilen, og at denne dermed ikke var en del av fabrikkens offisielle norske forhandlernett. Men han var ikke klar over konsekvensene det medførte for ham som kunde:
– Jeg sparte nok noe penger da jeg handlet bilen, men tar jeg med ekstraarbeid, utrygghet og bekymring oppleves ikke dette som et godt kjøp, forteller han oppgitt til Din Fritid. Nå vil han advare andre om konsekvensene ved å handle av ikke-autoriserte forhandlere. En av konsekvensene er mangel på dokumentasjon og bruksanvisninger på et skandinavisk språk. Alt blir mer tungvint når man ikke enkelt forstår hvordan utstyret skal betjenes. En annen utfordring er at Bobilagenten ikke har deler på lager, dermed risikerer man ekstra lang ventetid om problemer skulle oppstå, sier Svein Sigmund Berg.
Hvor ble det av fuktgarantien?
Utfordringene begynte da Svein Sigmund skulle ta en fuktkontroll. Helst ville han ha denne utført hos en autorisert merkevareforhandler. Det var tross alt snakk om en ny bobil, og Svein Sigmund hadde selv sett hva Bürstner reklamerte med av garantier. Han tok så kontakt med Namsos Fritid som er offisiell Bürstner-forhandler for å få utført fukttest. Svein Sigmund ble overrasket over svaret: Forhandleren kunne gjerne ta fuktkontrollen, men garantikortet ville ikke bli fylt ut av dem. Det er det selger eller importør som må ta ansvaret for.
Bobilen ble kjøpt av firmaet Bobilagenten, og da han henvendte seg til de mente firmaets representant at autoriserte forhandlere ikke kan nekte fuktgaranti eller annen garanti på parallellimporterte bobiler.
Svein Sigmund tok så kontakt med Namsen Auto som ringte Bürstners fabrikken i Tyskland for å høre, og fikk igjen bekreftet at det er den som har parallellimportert bobilen som må ta ansvaret, i dette tilfellet Bobilagenten, og de må ta eventuelle reklamasjoner til den tyske forhandleren som har levert bobilen.
Er unødvendig urolig
– Jeg ble aldri forklart at det var noen ulemper ved å handle hos Bobilagenten, og får først nå høre at det kun er fem års reklamasjonsrett på bobilen, og ingen fuktgaranti som er opptil det dobbelte av denne tiden, forteller bobileieren.
Han er foreløpig beroliget med at han ikke har hatt tekniske problemer, ikke heller lekkasje – men forteller at han ville følt seg langt tryggere med en fabrikkgaranti i ryggen. Og ikke minst full åpenhet om betingelsene fra selger.