Kjøpte gråimportert bobil: – Vil advare andre | Din Fritid
Kjøpte gråimportert bobil

– Vil advare andre

Svein Sigmund Berg fra Heimdal var på utkikk etter en kompakt bobil på under seks meter. Som tidligere bybobil-eier var han bevisst på hvor grensen for akseptable fergepriser gikk. Den rette bobilen fant han hos Bobilagenten, og signerte kjøpekontrakten.

Han var klar over at Bobilagenten parallellimporterte bobilen, og at denne dermed ikke var en del av fabrikkens offisielle norske forhandlernett. Men han var ikke klar over konsekvensene det medførte for ham som kunde:

– Jeg sparte nok noe penger da jeg handlet bilen, men tar jeg med ekstraarbeid, utrygghet og bekymring oppleves ikke dette som et godt kjøp, forteller han oppgitt til Din Fritid. Nå vil han advare andre om konsekvensene ved å handle av ikke-autoriserte forhandlere. En av konsekvensene er mangel på dokumentasjon og bruksanvisninger på et skandinavisk språk. Alt blir mer tungvint når man ikke enkelt forstår hvordan utstyret skal betjenes. En annen utfordring er at Bobilagenten ikke har deler på lager, dermed risikerer man ekstra lang ventetid om problemer skulle oppstå, sier Svein Sigmund Berg.

Hvor ble det av fuktgarantien?

Utfordringene begynte da Svein Sigmund skulle ta en fuktkontroll. Helst ville han ha denne utført hos en autorisert merkevareforhandler. Det var tross alt snakk om en ny bobil, og Svein Sigmund hadde selv sett hva Bürstner reklamerte med av garantier. Han tok så kontakt med Namsos Fritid som er offisiell Bürstner-forhandler for å få utført fukttest. Svein Sigmund ble overrasket over svaret: Forhandleren kunne gjerne ta fuktkontrollen, men garantikortet ville ikke bli fylt ut av dem. Det er det selger eller importør som må ta ansvaret for.

Bobilen ble kjøpt av firmaet Bobilagenten, og da han henvendte seg til de mente firmaets representant at autoriserte forhandlere ikke kan nekte fuktgaranti eller annen garanti på parallellimporterte bobiler. 

Svein Sigmund tok så kontakt med Namsen Auto som ringte Bürstners fabrikken i Tyskland for å høre, og fikk igjen bekreftet at det er den som har parallellimportert bobilen som må ta ansvaret, i dette tilfellet Bobilagenten, og de må ta eventuelle reklamasjoner til den tyske forhandleren som har levert bobilen.

Er unødvendig urolig

– Jeg ble aldri forklart at det var noen ulemper ved å handle hos Bobilagenten, og får først nå høre at det kun er fem års reklamasjonsrett på bobilen, og ingen fuktgaranti som er opptil det dobbelte av denne tiden, forteller bobileieren.

Han er foreløpig beroliget med at han ikke har hatt tekniske problemer, ikke heller lekkasje – men forteller at han ville følt seg langt tryggere med en fabrikkgaranti i ryggen. Og ikke minst full åpenhet om betingelsene fra selger.

Kommentar fra Bürstners offisielle importør i Norge, ved Tor Grüner:

Solid Import AS har vært agent og importør av Bürstner til Norge siden tidlig på 80 tallet. Vi har bygd opp et forhandlernett som dekker mesteparten av landet og har lagt stor vekt på at disse skal representere Bürstner på en god måte. Forhandlerne investerer i å bygge opp kunnskap om produktene, de har verksted og ansatte som jevnlig tar kurs og gjennomfører opplæring. Alt dette koster penger og må dekkes av marginene på produktene de selger. Det forplikter å være merkeforhandler. De må stå for garantiene og følge produsentenes retningslinjer. En parallellimportør må stå for alt dette selv, i og med at de ikke har noen avtale med produsenten eller norsk importør / agent. Dessverre opplever vi ofte at de kjøper enhetene rimelig hos tyske forhandlere, kalkulerer med lave påslag og forsøker å unngå garantier etc i etterkant. Dette er en stor utfordring for bransjen og for de kundene som blir berørt. Et norsk juridisk selskap er selv ansvarlig for alt de selger.

En bobil er et komplisert produkt konstruert på en helt annen måte enn for eksempel en personbil, den består av andre produsenters merkevarer, eksempelvis kjøleskap, varmeanlegg og lignende. I tillegg er tetthet mot vannlekkasjer (tetthetsgaranti / kontroll) svært viktig. Det tryggeste er å handle hos en godkjent merkeforhandler som kan ta ansvaret for alt dette via importør og produsent.

 

Svar fra Bobilagenten, ved Kjell-Atle Småberg:

Bobilagenten AS selger fabrikknye og brukte bobiler i alle prisklasser og merker. Til enhver tid, forholder vi oss til Norske lover og regler.

Bobilagenten gir fuktgaranti etter fabrikantens anbefalinger på nye bobiler, om fukttest utføres årlig hos Bobilagenten AS. Vi har samme garantivilkår som de andre forhandlerne i Norge. Etter 21 år i bobilbransjen, har våre kunder gitt tilbakemeldinger, om at vi yter god personlig service og gir en veldig grundig opplæring, ved overlevering av bil. Vi har bygget opp en stor portefølje med fornøyde kunder igjennom mange år, noe som er viktig i en slik bransje.

Svein Sigmund Berg, kjøpte sin første bil av oss for 7 år siden. Den byttet han etterhvert inn hos en merkeforhandler, som ligger et godt stykke utenfor Trondheim, og kjøpte ny bil der.

Etter en stund ville han ikke ha denne bilen, da han syntes forhandleren lå for langt unna, om det skulle oppstå noe med bilen. Han kom derfor til Bobilagenten AS, og vi tok innbytte på denne bilen. Grunnen til bytte var at han ville kjøpe bil i nærmiljøet. Svein Sigmund har altså ikke kjøpt bare en bil av oss, men to!

Vi i Bobilagenten AS, vil påstå at han også har fått en mye bedre service hos oss, enn noen andre ville gitt han. Svein Sigmund, visste veldig godt om vår garanti, (vil påstå at han kjente til den bedre enn alle andre kunder), så vi stiller oss veldig undrende til at han kommer med dette til pressen!

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden