Folkevognbussen: Gratulerer med 70-års dagen | Din Fritid
I 23 år rullet Sofie rundt i de trange gatene i Hildesheim.
Folkevognbussen

Gratulerer med 70-års dagen

For nøyaktig 70 år siden rullet den første dueblå, blanke folkevognbussen (T1) av produksjonsbåndet i Hannover.  Den ble levert til Hildesheim som varebil. Etter endt tid i arbeidslivet, og nesten 20 år kun i private samlinger, ble kjøretøyet gjeninført - fullstendig restaurert. Nå finnes den igjen i VWCV's klassiske kjøretøykolleksjon.


Til “Kehrwiederturm” i Hildesheim.

8. mars 1950 starter Volkswagen-anlegget for fullt produksjonen folkevognbussen. Det blir raskt bransjens øyensten. Det gjør også den dueblå utgaven med chassis nummer 20-1880 (ved navn “Sofie”), som ruller av produksjonen 5. august 1950. For Hildesheim og den nye eieren, er dette et viktig øyeblikk, ettersom det er den første folkevognbussen i denne delen av Niedersachsen. I 23 år ruller den rundt på veiene i Hildesheim før den går til en (tidlig) pensjonisttilværelse når selskapet selger kjøretøyet til en samler.


5. august 1950 ruller Sofie ut fra produksjonsbåndet på Wolsburg fabrikken med chassisnummer 20-1880.

Stille tider

Fra 1973 til 1992 tilbringer folkevognbussen tiden i samlingene til forskjellige VW-entusiaster. Den siste eieren prøver å selge den via et fanclub-magasin, uten å lykkes. Først etter flere annonseinnrykk - uten foto og med bare tre tekstlinjer - vekkes interessen hos Dane Tonny L.. Han ringer til selgeren, og etter å ha blitt fortalt at kjøretøyet har det laveste chassisnummeret som den gang var kjent på en folkevognbuss, kjøper han den usett.


I de trange smugene “Am Kehrwieder” viser Sofie hvor liten og nett hun er.

Folkevognbussen blir Sofie

I 1992, i en alder av 42 år, og med mindre enn 100 000 kilometer, blir den fraktet til Danmark. Ettersom det ikke står så bra til med den etter 19 år, blir de viktigste delene først byttet ut, slik at folkevognbussen igjen er kjørbar. Tonny vet at han ønsker å beholde den i lang tid, og gir den navnet Sofie.


Etter 50 år på veien koser Sofie seg med en komplett restaurering.


Her får Sofie en liten farvel-puss fra Tonny før hun er på vei til VWN Oldtimers samling.

Tidlig i 2000 begynner han en kostbar og tidkrevende restaurering, som avsluttes våren 2003 med en prøvekjøring til VW-møtet i Bad Camberg. Dette ble hans første, av mange turer med Sofie. Sammen kjørte de over 20 000 kilometer rundt i Europa. På folkevognbuss-treff er Sofie alltid høydepunktet, og ofte vinner hun ‘Most Beautiful Bulli’-prisen. Hun er i alle fall alltid den eldste.

Hjemme og nyter ikke-pensjon

Etter at Tonny bestemmer seg for å overlate ansvaret til Sofie til noen andre, blir han oversvømt av tilbud fra samlere. Da kronprinsen av Danmark våren 2014 tilfeldigvis besøker Volkswagen Commercial Vihicles i Hannover, nevner importøren i forbifarten for ham at det er en folkevognbuss fra 1950 i Danmark som leter etter et nytt hjem. Tonny blir snart kontaktet av VWCV Oldtimer avdeling, og lar seg begeistre over ideen om at Sofie potensielt blir en viktig del av Volkswagen Commercial Vehicles-samlingen. 

Så etter flere ukers diskusjoner ender det med følgende utsagn fra ham: “Jeg vil foretrekke å selge Sofie til deg, hvor hun fremdeles vil kunne få folk til å smile.” Volkswagen Commercial Vihicles var strålende fornøyd, og i slutten av 2014 kom Sofie til Hannover, folkevognbuss-byen. Hun er en ubestridt stjerne, og tiltrekker seg like mange selfie-jegere som en rød løper. Sofie feiret sammen med en liten gruppe av sine Bulli-venner fra VWCV Oldtimer-samlingen. Ryktene sier at de hadde fersk motorolje og en deilig kake.


I dag er Sofies hjem i VWN Hannover, hjemmet til Bulli.

Tekniske data

Produksjonsår: 1950

Farge: Dove Blue L 31

Chassisnummer: 20-1880

Motor: Bakluftkjølt 4-sylindret 4-takts boksermotor

Toppfart: 80 km / t ved 3.300 o / min

Motorkapasitet: 1131 cc

Vekt: 990 kg

Nyttelast: 760 kg

Effekt: 18 kW / 25 PS ved 3.300 o / min

Mål: Lengde 4.100 mm x bredde 1.700 mm x høyde 1.900 mm

Mer info finner du her

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden