Det går på skinner: Buss for tog | Din Fritid
Det går på skinner

Buss for tog

Mange er kjent med begrepet «buss for tog». Vedlikehold og stans på sporene betyr at buss settes inn som alternativ transport. Det gjelder ikke denne tyske folkevognbussen, som ER et tog.

Volkswagen Commercial Vehicles har opprettet en spesialavdeling som jobber med å avdekke historiske kjøretøy fra selskapet. Vi har tidligere presentert en beltedrevet utgave av folkevognbussen. Det nyeste funnet er Bulli Rail Bus, eller på togspråket Klv-20. For dette er snakk om en folkevognbuss som bokstavelig talt går på skinner. Her er intet ratt, og kjøretøyet er rett og slett en blanding mellom bil og tog.

Året var 1954

Deutsche Bundesbahn trengte nye kompakte servicekjøretøy for sine jernbaner. I stedet for å utvikle et nytt fra bunnen av, kombinerte de den allsidige Volkswagen Transporter med et jernbanechassis.

To eksterne selskaper ble engasjert for å bygge dette kompakte kjøretøyet med forbrenningsmotor. Betegnelsen ble Klv-20. I løpet av et år ble det produsert 15 enheter.

Spesialkjøretøyene ble hovedsakelig brukt ved jernbanedepoter og signaldepoter for inspeksjon og reparasjon. Og Klv-20-ene forble i tjeneste i lang tid, ikke før på 1970-tallet ble de delvis faset ut. I dag er det bare en håndfull av disse kjøretøyene som fortsatt er operative og i god stand.


Det ser unektelig litt merkelig ut når den knallrøde folkevognbussen durer avgårde på togskinnnene. Men den lille togbilen har gjort mye nytte for seg opp gjennom årene.

Oppbyggingen

Klv-20 består i hovedsak av tre komponenter: Karosseriet til en T1 Kombi van, en VW firesylindret firetakts bensinmotor på 28 hk og et chassis med en hydraulisk løfte- og snumekanisme. Dette gjorde det mulig for kun en person å løfte opp kjøretøyet, snu det rundt og sette det tilbake på skinnene. Helt nødvendig for å slippe å måtte kjøre tilbake i revers.

For å sikre at «tog-folkevognbussen» overholdt forskriftene for hjelpejernbane kjøretøy, ble lysene foran og bak fjernet, og områdene dekket til med metallplater. I stedet ble standardlysene for jernbanekjøretøy installert, det vil si to hvite lamper foran og en rød lampe bak.


Det var viktig at det var godt med sitteplasser i VW T1 Kombi med toghjul. Kjøretøyet ble oftest benyttet til å frakte personell som skulle reparere og gjøre vedlikehold ved jernbanedepoter og singaldepoter.

Teknisk interessert?

Den flensmonterte manuelle girkassen har fire gir og revers. Kraften overføres fra girkassen til drivhjulene via to laterale aksler med ledd. Motoren er montert i en chassisramme sveiset av sterkt seksjonsstål. Rammen holder også hjulsettene, som er godt fjæret. Stålhjulene har en diameter på 550 mm. Gummielementer er montert mellom felg og hjulkjerne, noe som resulterer i svært effektiv demping av kjørtøystøy. Akslene går i rullelager.

Alle fire hjulene har skivebremser, som aktiveres med bremsepedalen via et oljehydraulisk system. Ett hjulpar kan også bremses mekanisk ved hjelp av den låsbare håndbrekkspaken.


Det er gjort en del modifikasjoner for å få toghjul på understellet, i tillegg kan hele bilen snus, relatvit enkelt. Den originale motoren er beholdt.

Karosseriet er tilkoblet rammen ved hjelp av gummielementer. Den har tre godt polstrede sittebenker: En i førerkabinen med to seter og to i passasjerkabinen med tre seter hver. De to benkene i passasjerkabinen kan enkelt fjernes slik at plassen kan brukes til å transportere varer. Førerkabinen har to dører, mens passasjer- eller lastekabinen har én bred vingedør. Motoren er plassert bak på kjøretøyet og er lett tilgjengelig fra utsiden

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden