Vario: Veteran-liner: Solid håndverk | Din Fritid
Vario: Veteran-liner

Solid håndverk

Ulf Bjerkestrand Larsen har sans for eksklusive biler, og gjerne veteraner. Tidligere har han eid en bobil bygget på et japansk Hino-karosseri. For halvannet år siden kjøpte han en tysk Variomobil Perfekt fra 1992, en svært teknisk avansert og moderne bobil på den tiden.


Det er god plass framme i denne bilen. Og typisk for store linere, det er ingen dør i førerhuset.

Variomobil Perfekt-bobilen hadde gått cirka 100 000 kilometer. Til tross for at den snart er veteranbil er den i meget god teknisk stand, og pen både innvendig og utvendig. Til forskjell fra Hinoen er denne bilen bygget på et MAN busschassis med luftfjæring. Ulf har kjørt buss i over 40 år, og lar seg ikke skremme av en ni meter lang bobil.

Sjekket og oppgradert

Eieren har nå rukket å gå grundig gjennom bilen. Han har sjekket det tekniske, gjennomført en fukttest og oppgradert totalvekten for mer nyttelast. Produsenten Variomobil hadde fortsatt alle papirene på bilen fra produksjonstidspunktet, inkludert all dokumentasjon fra chassis-produsenten MAN, og dermed kunne bilen oppgraderes til 10,5 tonn totalvekt.

Med base fra hjemstedet Stavern har diverse turer på til sammen 500 mil gitt god erfaring med bilen. Den står ikke tilbake for dagens linere, klassen for de største bobilene, som lages på lastebil- eller busschassis. Der vi «andre» har møbler i foliert poppelfiner, er møblene i denne bobilen i massiv eik. Soveværelse og bad er to romslige separate rom. I tillegg til den tverrstilte dobbeltsengen bak er det senkeseng i førerhuset og sittegruppen kan i tillegg res opp til to. Selv om fabrikken i utgangspunktet har en standardisert produksjon, lages innredningen etter kundens ønske. Vi skal ikke ta for oss hele det tekniske anlegget, men kan nevne at dette er meget avansert og faglig solid utført. Med drøye 100 000 kilometer på telleren har denne bilen fortsatt et langt liv foran seg.  

 

Noen kapasiteter: 

  • Vanntank: 600 ltr.
  • Spillvannstank: 300 ltr.
  • Septiktank: 200 ltr.
  • 2 startbatterier på 24 volt
  • 4 bodelsbatterier på 12 volt
  • Generator: 3,5 kW
  • Motor: 6,9 liter, 190 hk.

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden