Vario_TMA5337.jpg

Ulf Bjerkestrand Larsen har sans for eksklusive biler, og gjerne veteraner. Tidligere har han eid en bobil bygget på et japansk Hino-karosseri. For halvannet år siden kjøpte han en tysk Variomobil Perfekt fra 1992, en svært teknisk avansert og moderne bobil på den tiden.


Variomobil Perfekt-bobilen hadde gått cirka 100 000 kilometer. Til tross for at den snart er veteranbil er den i meget god teknisk stand, og pen både innvendig og utvendig. Til forskjell fra Hinoen er denne bilen bygget på et MAN busschassis med luftfjæring. Ulf har kjørt buss i over 40 år, og lar seg ikke skremme av en ni meter lang bobil.

Eieren har nå rukket å gå grundig gjennom bilen. Han har sjekket det tekniske, gjennomført en fukttest og oppgradert totalvekten for mer nyttelast. Produsenten Variomobil hadde fortsatt alle papirene på bilen fra produksjonstidspunktet, inkludert all dokumentasjon fra chassis-produsenten MAN, og dermed kunne bilen oppgraderes til 10,5 tonn totalvekt.
Med base fra hjemstedet Stavern har diverse turer på til sammen 500 mil gitt god erfaring med bilen. Den står ikke tilbake for dagens linere, klassen for de største bobilene, som lages på lastebil- eller busschassis. Der vi «andre» har møbler i foliert poppelfiner, er møblene i denne bobilen i massiv eik. Soveværelse og bad er to romslige separate rom. I tillegg til den tverrstilte dobbeltsengen bak er det senkeseng i førerhuset og sittegruppen kan i tillegg res opp til to. Selv om fabrikken i utgangspunktet har en standardisert produksjon, lages innredningen etter kundens ønske. Vi skal ikke ta for oss hele det tekniske anlegget, men kan nevne at dette er meget avansert og faglig solid utført. Med drøye 100 000 kilometer på telleren har denne bilen fortsatt et langt liv foran seg.
































Dalen ligger ved innsjøen Bandak. Det lille tettstedet er endestasjon for Telemarkskanalen, som trekker mange turister sommerstid. Vi besøkte Dalen en senhøstdag, noe som viste seg å bli en rolig opplevelse.
Fire nye designverdener er Etruscos resultatet av det de beskriver som en en grundig utviklingsprosess. Målet for 2026-interiørdesignet har vært å få estetikk og funksjonalitet til å smelte sammen til en helhetlig opplevelse. I sentrum står den helhetlige romfølelsen, på alle modeller fra kompakte camper vans til romslige bobiler.
Å starte motorer med blybatterier har vi gjort siden midten av 1800-tallet. Blybatteriet har vist seg å være svært pålitelig og økonomisk og vil nok fortsette å starte din bil også i fremtiden. Men hva med bodelsbatteriet, hvorfor snakker alle plutselig om at der bør du ha litium?
Nasjonale Turistveier står bak 18 veistrekninger med tilhørende rasteplasser og toaletter. Variasjonen er stor, og flere av byggene som er satt opp har fått bred oppmerksomhet. I tillegg har tiltakene økt fokuset og tilgjengeliggjort naturen. Ureddplassen på Helgelandskysten ble av The Telegraph kåret til verdens vakreste offentlige toalett.
At den norske fjellheimen kan være lunefull vet de fleste. Men at vi skulle få nysnø i høstferien hadde vi ikke planlagt. Det viste seg å bli prikken over i-en på en flott fricampopplevelse på Venabygdsfjellet.
Din Fritid
Masse Media AS
Skipperudkroken 162
1816 Skiptvet
Telefon
(+47) 96 23 43 43
E-post Kundeservice
abo@dinfritid.no

Din Fritid med bobil og caravan er et uavhengig magasin for deg som er interessert i fritid på hjul. Papirmagasinet kommer ut åtte ganger i året. Din Fritid er redaktørstyrt og utgis etter redaktørplakaten. Våre verdier er inspirasjon, nyheter og hygge. I vår nettutgave vil du som abonnent få ekstra innhold og opplevelser i form av kart, flere bilder og videoer. I all hovedsak er alt innhold fra vår forgjenger campingnorge.no (etablert 2005) overført til dinfritid.no. Magasinet hadde sin første utgivelse i 1994 og het da Bobil & Caravan - Fritidsmagasinet. Den 1. september 2017 ble navnet endret til Din Fritid med bobil & caravan. Mer om medarbeiderne her. Her kan du lese om vår bruk av informasjonskapsler.