Vario_TMA5337.jpg

Ulf Bjerkestrand Larsen har sans for eksklusive biler, og gjerne veteraner. Tidligere har han eid en bobil bygget på et japansk Hino-karosseri. For halvannet år siden kjøpte han en tysk Variomobil Perfekt fra 1992, en svært teknisk avansert og moderne bobil på den tiden.
Variomobil Perfekt-bobilen hadde gått cirka 100 000 kilometer. Til tross for at den snart er veteranbil er den i meget god teknisk stand, og pen både innvendig og utvendig. Til forskjell fra Hinoen er denne bilen bygget på et MAN busschassis med luftfjæring. Ulf har kjørt buss i over 40 år, og lar seg ikke skremme av en ni meter lang bobil.
Eieren har nå rukket å gå grundig gjennom bilen. Han har sjekket det tekniske, gjennomført en fukttest og oppgradert totalvekten for mer nyttelast. Produsenten Variomobil hadde fortsatt alle papirene på bilen fra produksjonstidspunktet, inkludert all dokumentasjon fra chassis-produsenten MAN, og dermed kunne bilen oppgraderes til 10,5 tonn totalvekt.
Med base fra hjemstedet Stavern har diverse turer på til sammen 500 mil gitt god erfaring med bilen. Den står ikke tilbake for dagens linere, klassen for de største bobilene, som lages på lastebil- eller busschassis. Der vi «andre» har møbler i foliert poppelfiner, er møblene i denne bobilen i massiv eik. Soveværelse og bad er to romslige separate rom. I tillegg til den tverrstilte dobbeltsengen bak er det senkeseng i førerhuset og sittegruppen kan i tillegg res opp til to. Selv om fabrikken i utgangspunktet har en standardisert produksjon, lages innredningen etter kundens ønske. Vi skal ikke ta for oss hele det tekniske anlegget, men kan nevne at dette er meget avansert og faglig solid utført. Med drøye 100 000 kilometer på telleren har denne bilen fortsatt et langt liv foran seg.
Proffsyklister elsker bobiler. Derfor sponser Carthago det slovenske sykkeltalentet Tadej Pogačar med bobil også i år.
Magni Reidun Langrusten solgte huset sitt på Sjoa for å investere i egen arbeidsplass. Nå bor hun fast i en campingvogn og satser på å formidle treningsglede.
Det norske opplevelsesparkering-konseptet for bobiler heter Nortrip. Etter en prøveoppstart i fjor blir 2022 organisasjonens første fulle driftsår. 112 verter kan nyetablerte Nortrip by på. Ikke alle (90 stykk) er med i årets katalog på 148 sider, men bruker du deres app er du alltid oppdatert, og får også med deg de nye stedene som stadig kommer til.
Prosjektet #sammenpåtur kjøres igang 10. mai, og har som mål å aktivisere oss og å redusere ensomhet. Begge deler er noe mange kjenner litt på etter et par år med pandemi...
Dometic HUB er et allsidig ly for aktiviteter, skapt for å støtte utendørsaktiviteter som ly og et fokuspunkt hvor festdeltakere kan hvile og sosialisere, og aktivitetsutstyr gis beskyttelse. Det oppblåsbare teltet er enkelt å sette opp og sikrer rask ly når det trengs. Nå kommer HUB i ny oppgradert utgave, laget utelukkende av resirkulerte plastflasker.
Din Fritid
Masse Media AS
Dr. Randers gate 5, 1830 Askim
Telefon
(+47) 96 23 43 43
E-post Kundeservice
abo@dinfritid.no
Din Fritid med bobil og caravan er et uavhengig magasin for deg som er interessert i fritid på hjul. Papirmagasinet kommer ut åtte ganger i året og er på minst 100 sider. Din Fritid er redaktørstyrt og utgis etter redaktørplakaten. Våre verdier er inspirasjon, nyheter og hygge, og det får du i hver eneste utgave av Din Fritid.
I vår nettutgave vil du som er abonnent få ekstra innhold og opplevelser i form av kart, flere bilder og videoer. I all hovedsak er innholdet fra campingnorge.no, som er vår forgjenger og har eksistert på det norske caravankartet siden 2005, overført til dinfritid.no. Magasinet hadde sin første utgivelse i 1994 og het da Bobil & Caravan - Fritidsmagasinet. Den 1. september 2017 ble navnet endret til Din Fritid med bobil & caravan. Mer om medarbeiderne her.
Her kan du lese om vår bruk av informasjonskapsler.