Vario_TMA5337.jpg

Ulf Bjerkestrand Larsen har sans for eksklusive biler, og gjerne veteraner. Tidligere har han eid en bobil bygget på et japansk Hino-karosseri. For halvannet år siden kjøpte han en tysk Variomobil Perfekt fra 1992, en svært teknisk avansert og moderne bobil på den tiden.
Variomobil Perfekt-bobilen hadde gått cirka 100 000 kilometer. Til tross for at den snart er veteranbil er den i meget god teknisk stand, og pen både innvendig og utvendig. Til forskjell fra Hinoen er denne bilen bygget på et MAN busschassis med luftfjæring. Ulf har kjørt buss i over 40 år, og lar seg ikke skremme av en ni meter lang bobil.
Eieren har nå rukket å gå grundig gjennom bilen. Han har sjekket det tekniske, gjennomført en fukttest og oppgradert totalvekten for mer nyttelast. Produsenten Variomobil hadde fortsatt alle papirene på bilen fra produksjonstidspunktet, inkludert all dokumentasjon fra chassis-produsenten MAN, og dermed kunne bilen oppgraderes til 10,5 tonn totalvekt.
Med base fra hjemstedet Stavern har diverse turer på til sammen 500 mil gitt god erfaring med bilen. Den står ikke tilbake for dagens linere, klassen for de største bobilene, som lages på lastebil- eller busschassis. Der vi «andre» har møbler i foliert poppelfiner, er møblene i denne bobilen i massiv eik. Soveværelse og bad er to romslige separate rom. I tillegg til den tverrstilte dobbeltsengen bak er det senkeseng i førerhuset og sittegruppen kan i tillegg res opp til to. Selv om fabrikken i utgangspunktet har en standardisert produksjon, lages innredningen etter kundens ønske. Vi skal ikke ta for oss hele det tekniske anlegget, men kan nevne at dette er meget avansert og faglig solid utført. Med drøye 100 000 kilometer på telleren har denne bilen fortsatt et langt liv foran seg.
Knaus fyller 60 år, og som vanlig blir det feiret med spesialmodeller. Denne gang i knallblått. Knaus har også oppdatert luksusmodellen SUN I, og lanserer en treakslet versjon av den helintegrerte prispresseren L!VE-I.
Det er ikke mer enn åtte år siden Carthago åpnet sitt ny fabrikkanlegg i Aulendorf i Tyskland. Et stort showrom og gode muligheter for treff og fabrikkbesøk gjorde at produsenten kalte det nye anlegget Chartago City. Nå har det blitt for lite og et nytt sju millioner euro-bygg er snart klart for bruk.
Marginen mellom å ha full kontroll over bilen og total katastrofe, er bitteliten. Når du kjører bil skal fokuset være på veien, og kun på veien.
I dag signerte samferdselsminister Knut Arild Hareide og Sveriges ambassadør til Norge, Cecilia Björner, en avviklingsavtale mellom Norge og Sverige. Avtalen fjerner bomstasjonene på grensen ved Svinesund. Datoen for gratis passering er satt til mandag 15. mars kl 14.00, fem år tidligere enn planlagt.
Morelo opplever at etterspørselen etter deres produkter er inne i en positiv trend, og investerer nå i framtidens produksjon. Morelo er en relativt ung bedrift som spesialiserer seg på luksus premiumbobiler. De har i løpet av de siste ti årene opplevd en enorm vekst i sin klasse.
Din Fritid
Masse Media AS
Dr. Randers gate 5, 1830 Askim
Telefon
(+47) 96 23 43 43
E-post Kundeservice
abo@dinfritid.no
Din Fritid med bobil og caravan er et uavhengig magasin for deg som er interessert i fritid på hjul. Papirmagasinet kommer ut åtte ganger i året og er på minst 100 sider. Din Fritid er redaktørstyrt og utgis etter redaktørplakaten. Våre verdier er inspirasjon, nyheter og hygge, og det får du i hver eneste utgave av Din Fritid.
I vår nettutgave vil du som er abonnent få ekstra innhold og opplevelser i form av kart, flere bilder og videoer. I all hovedsak er innholdet fra campingnorge.no, som er vår forgjenger og har eksistert på det norske caravankartet siden 2005, overført til dinfritid.no. Magasinet hadde sin første utgivelse i 1994 og het da Bobil & Caravan - Fritidsmagasinet. Den 1. september 2017 ble navnet endret til Din Fritid med bobil & caravan. Mer om medarbeiderne her.
Her kan du lese om vår bruk av informasjonskapsler.