Din Fritid 8-2020
Din Fritid med bobil & caravan er i 2020 i sin 25. årgang!
I årets siste utgave presenterer vi et par veteraner: En 1992-modell Variomobil og VWs folkevognbuss som fyller 70 år. Lurer du på om det er lurt å ta årlig fuktkontroll? Det gjør du neppe etter å ha lest vår artikkel. Vi har også to splitter nye bobiler til test og en “norskutviklet” vogn.
Er du abonnent kan du nå laste ned en komplett elektronisk utgave av magasinet i PDF-format, det gjelder også eldre utgaver. Usikker på hvordan du gjør det? Les mer her.
Din Fritid med bobil & caravan utgave 8-20: 100 sider med inspirasjon, nyheter og glede!
Ikke abonnent? Det kan du ordne her.
Om du er tilhenger av de tradisjonelle 7 slagene, er det absoultt ingen grunn til å ikke prøve noe nytt i tillegg. Her får du tre deilige varianter med en vri.
Holzmobil er navnet på denne merkelige skapningen. Bodelen er kun bygget i treverk, inkludert ytterveggpanelene.
Ellinor Kjørsvik elsker å skape sin egen interiørstil. Enten det er hjemme, på hytta - eller i bobilen. Derfor startet hun oppussing av 2008-modellen med én gang den kom rullende inn på gårdsplassen i fjor høst.
Vi som eier en bobil eller campingvogn hører stadig vekk om fuktkontroll, og hvor viktig det er å ta den regelmessig. Men hvorfor skal vi gjøre det, og hvordan skjer det? Vi dro til Ferda Mysen og fikk svarene.
Tromsø kan by på to høysesonger i året: Midnattssol og nordlys. Nord-Norges største by har likevel langt mer å tilby enn eksepsjonelt lyssatt natur: Vi snakker om en by med et yrende uteliv og like mange innbyggere som hele Finnmark.
Ulf Bjerkestrand Larsen har sans for eksklusive biler, og gjerne veteraner. Tidligere har han eid en bobil bygget på et japansk Hino-karosseri. For halvannet år siden kjøpte han en tysk Variomobil Perfekt fra 1992, en svært teknisk avansert og moderne bobil på den tiden.
Mange av oss husker tidligere tiders campingdrøm, en Volkswagen Transporter innredet som campingbil. Disse ble meget populære og var på høyden på åttitallet. Dag Johansen realiserte nylig sin drøm om å pusse opp en T3 til campingbil. Men han holdt på å gå i fella…
Det å oppleve ville norske rovdyr i deres naturlig omgivelser er ikke mange forunt. Nettopp derfor finnes Bjørneparken i Flå. Vi besøkte parken i høstferien, på jakt etter spennende møter med bjørn, rev og gaupe.
Det er vår i lufta når Din Fritid besøker Engeløya. Sola har enda ikke klart å fjerne den dekorative hvitfargen på fjelltoppene. Lufta er kjølig, men det dramatiske landskapet varmer. Bli med oss på en rundtur på bemerkelsesverdige Engeløya.
Vi kjenner flere linere, som Morelo og Concorde, i den eksklusive klassen, som imponerer med sin virkelig høye standard. Men spesielt to produsenter, Variomobil og Volkner, overgår selv dette. Vi har sett på dagens Variomobil, og mimrer litt om opprinnelsen til selskapet.
Et bål gir lys i den mørke tida, og det er lite som kan måle seg med å sitte utendørs og la seg fascinere av knitringen og flammene som stadig endrer form. Vi har testet bålpanna Solo Stove Ranger.
– Har dere en idé til en ny interiørløsning og vognmodell, spurte Fendt-Caravan sin norske agent, Lara Fritid AS. Når man får en slik mulighet trenger man ikke lang betenkningstid, og nå står resultatet i utstillingshallene til norske forhandlere. Vi har gått Fendt Bianco Activ 720 SKDW 2021-modell nærmere i sømmene.
I år er det 70 år siden den første VW Transporter rullet av samlebåndet i Wolfburg i Tyskland. På 1950-tallet fikk modellen kult-status som campingbil.
Lofoten er kjent for sitt dramatiske landskap og gode turmuligheter, og det var akkurat dette som ble høydepunktene på turen vår.
Adventstiden er her, og vi tenner lys for å pynte opp hus og hage. Dette er en gylden anledning til en påminnelse om å sjekke lysene på din bil og bobil.
Lofoten er et fantastisk reisemål som er supert å oppleve fra bobil. Om du ikke eier en selv, kan det kanskje være en god idé å leie en campingbil? I sommer testet to studenter ut nettopp dette. Med base i en campinginnredet 1987-modell VW Transporter kjørte de Lofoten på langs. Det ble opplevelsesrike dager, som de selv forteller om her.
Seks meter lange bybobiler med tverrstilt seng bakerst går det tretten av på dusinet. Ikke alltid like spennende. Men det gjelder ikke denne modellen! Jo mer tid jeg brukte på Dreamer D55, jo mer entusiastisk og imponert ble jeg.
Mange ser på en halvintegrert bobil som enklere og rimeligere enn helintegrerte. Det er det ingen grunn til, mener Eura Mobil. En halvintegrert bobil har bedre sikkerhet, mindre luftmotstand og et gjennomarbeidet førermiljø, og fortjener en premium-modell, mener produsenten.