Med hjerte for bobil
Om du er av den oppfatningen at italienere stort sett tar ting på sparket, legger du raskt igjen holdningene om du går inn porten på Sevel-fabrikken. Bobil & Caravan har vært på rundtur i den italienske fabrikken, tre timers kjøretur øst for Roma.
Val di Sangro: Sevel-fabrikken ble opprettet som et jevnbyrdig samarbeidsprosjekt mellom Fiat (FCA) og PSA-gruppen (Peugeot og Citroën). Fabrikken produserer i dag utelukkende Fiat Ducato, Peugeot Boxer og Citroën Jumper kassebiler og har enorme dimensjoner. For å produsere 1100 biler daglig trengs det hele 6500 ansatte som jobber tre skift.
Fabrikken har siden starten i 1981 vært en økonomisk suksess og har hatt en nærmest kontinuerlig vekst. Det har for eksempel aldri vært permitteringer ved fabrikken som har kvalitet, logistikk og kontinuerlig produksjonsforbedring i fokus.
Byggeklossen
Noen lurer kanskje på hvorfor det er interessant å vite hvordan kassebiler lages? Svaret er veldig enkelt, mer enn 90 prosent av alle bobiler som selges i Norge har et chassis som kommer fra nettopp denne ene fabrikken.
Det er fascinerende å se hvordan italienerne over tiår har dyrket frem verdier og produksjonsrutiner som har gitt en svært moderne produksjon basert på roboter. Men her finner du også arbeidere som har tilgang på en flott kantine, gode arbeidsforhold, og som inviteres til å delta i kontinuerlige forbedringsprogram. Vår guide Norman Winkler, som har kommet ens ærend fra FCA-gruppens kontor i Torino, kan fortelle at det tidligere var flere roboter i bruk på samlebåndet. Det ga imidlertid mindre fleksibilitet og er ikke nødvendigvis tidsbesparende på alle funksjoner.
Verdens største
Sevel produserer det som klassifiseres som LVC-kjøretøy (light vehicle commercial), som i praksis betyr varebiler, eller som mange vil kalle kassebiler. Disse leveres til kunder for fire ulike bruksområder: Persontransport i minibusser, for varetransport, for spesialpåbygg som for eksempel lasteplan, eller til bobiler. I denne klassen biler er fabrikken verdens største og i 2015 ble fabrikkens bil nummer fem millioner produsert siden fabrikken ble etablert i 1981.
Mens vi går langs noe som føles som et evig langt samlebånd ser vi hvordan det hele tiden sveises og skrus på plass deler som gjør at det stadig blir mer komplette biler. Men selv om det i prinsippet kun lages en type bil, i ulike lengder og høyder og med tre ulike merker på grillen, er variasjonen på samlebåndet stor. Om man regner sammen alle variabler som 262 ulike karosserivalg, 209 fargevalg, 28 ulike motortyper, 11 ulike girkasser, 279 ulike tilbehør, så kommer man opp i ufattelige 10 000 ulike versjoner av samme biltype.
Lakkering
Midt i det enorme fabrikklokalet er det et hermetisk tett lakkeringsverksted. I følge Fiat et av de mest avansert i Europa. 330 meter langt og 60 meter bredt sysselsetter lakkeringen 150 mennesker og 32 roboter. I motsetning til personbiler lakkeres også Ducato på innsiden, da denne er synlig på varebiler. På hver bil er det i snitt 65 kvadratmeter som skal dekkes, det krever 10 kilo emalje og til sammen 137 meter med forsegling på plateskjøtene.
Hjerte og ordrebok
Kassebilene leveres i tre ulike akselavstander, fire lengder og tre ulike høyder. Men hva er årsaken til at Fiat produserer så mange chassis som ender opp som bobiler?
Det skyldes i stor grad det tekniske, hvor Fiat har gjort en del kloke valg. Ducato er tilpasset bobilbruk, helt fra starten av utviklingen. Førerhus og chassis er ideelt for formålet, med drivstofftanken plassert under førerhuset.
El-anlegg for eksempel er ferdig forberedt for bodelen. Vekten er tilpasset bobilbruk og Fiat var først ute med lavt spesialchassis med bred sporvidde bak. Veihjelp og garanti på Fiat basisbil er god og dialogen med kunden som kjøper den ferdigbygde bobilen fungerer generelt bra. Fiat har blant annet en app til smarttelefon som kan fortelle deg hvor nærmeste verksted befinner seg, om uhellet skulle være ute.
En annen grunn til Fiats suksess er den enkle logikken bak det at volumet til bobiler er såpass høyt. Og det er klart en produsent lytter når en konkret bransje fyller halvparten av Fiats ordrebøker, og en fjerdedel av den enorme fabrikkens produksjon.
Utfordrerne
Fiat er suveren markedsleder som produsent av chassis til bobiler. Men Ford blir et stadig mer aktuelt alternativ som brukes av Trigano-gruppen, og nå er det også bevegelse hos både VW, Peugeot og Citröen. Tyske Hobby lanserte for to år siden sin jubileumsbobil V65 GE Premium Van på Renault chassis. Anledningen for feiringen var 30 års bobilproduksjon. Denne modellen ble også levert til Norge. Det ruller likevel svært få Renault-bobiler på norske veier, eller europeiske veier for den del.
VW på gang
I høst kommer en ny Crafter fra Volkswagen fra deres nye fabrikk i Września i Polen. Bilen har et moderne interiør som minner om en personbil. Modellen vil leveres i en rekke lengder og høyder. De minste utgavene kommer med forhjulsdrift eller firehjulsdrift, de tunge utgavene vil ha bakhjulsdrift. Det har kommet tydelige signaler fra VW at de ønsker å tilpasse chassiset til bobilproduksjon, så får vi se om bobilbransjen ønsker å teste ut det velkjente merket.
Den største utfordreren
Ford Transit er et seriøst alternativ som i siste versjon er en solid og lettkjørt bil. Det gjaldt ikke i samme grad forrige generasjon Transit som Ford slet med. Men dagens modell ble lansert for to år siden og har moderne oppdaterte tekniske løsninger og et interiør og en komfort som minner om personbil. Nye Transit leveres med bred bakaksel, nøyaktig like bred som Fiats, noe som gjør modellen velegnet til bobilbruk. Bobil & Caravan testet i utgave 8-2015 siste versjon Ford-chassis innredet av Karmann Mobil. Bybobilen Dexter Go 560 fikk skryt for sin kjøreglede i testen som ble gjort på smale og svingete veier i Sør-Tyrol.
Ford har rundt 60 merkeverksteder i Norge som tar i mot bobiler, og tilbyr veihjelp på bobiler på linje med deres personbiler - som har fulgt pålagt service. Dette gjelder også i utlandet hvor Ford er store. Langt større enn Fiat.
Transit er den desidert mest solgte kassebilen i Europa de siste tiårene.
Fransk basis
Ryktene går om at deleierne i Sevel-fabrikken, Peugeot og Citröen også ønsker å få et ben innenfor bobilmarkedet. I forbindelse med høstens innføring av nye Euro 6 motorer, starter de to merkene en frierferd til bobilbransjen. Og at produktet de skal selge er egnet er det ingen tvil om, det kommer tross alt fra samme fabrikk som Fiats Ducato.