Trafikksikkerhet: Død bil? | Din Fritid
Januar er høysesong for veiassistanse på grunn av startproblemer, opplyser forsikringsselskapet If. Foto: If
Trafikksikkerhet

Død bil?

Mange, meg selv inkludert, har opplevd at batteriet er dødt da man skal starte bilen i kulda. Det er forferdelig irriterende, og passer selvfølgelig aldri. Her er noen gode råd for å unngå batteritrøbbel i vinter. 

Januar er gjerne er høysesong for veihjelp på grunn av starttrøbbel. Slik er det også i år.

– Dersom bilen ikke starter eller går tom for drivstoff eller strøm på veien, er det greit å vite at du har inkludert veihjelp hvis du har én eller annen form for kaskoforsikring på bilen. Dette gjelder alle forsikringsselskaper. Det er som regel en egenandel på noen hundrelapper, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Men det er mye du kan gjøre selv for å unngå problemer: Hold formen på startbatteriet oppe – eller skift det ut før det er for sent, oppsummerer han. 

– Det er alltid lurt å vite hvilken tilstand batteriet er i, sier Clementz, og understreker at svakt batteri kan gi startvansker også om sommeren, ikke bare midtvinters.

1. Følg servicen og sjekk batteriet

Ved bilens serviceintervaller skal verkstedet sjekke batteriets tilstand. – Gjør det gjerne til en vane å dobbeltsjekke når du henter bilen å spørre om batteriet er målt. Er bilen helt ny, er ikke dårlig batteri noen problemstilling, men etter tre-fire år er det sannsynlig at startbatteriet er svekket så mye at det bør skiftes, sier Sigmund Clementz i If.

2. Bruk en batterilader

En batterilader kan være grei å ha. Ved å gjøre en vedlikeholdslading med batterilader, kan batteriet fungere lenger enn hvis det ikke blir ladet opp via lader.

3. Unngå småkjøring og at bilen står ubrukt

Korte turer i nærmiljøet nærmest dreper batteriet. – Småkjøring under én mil gir batteriet dårlige muligheter for å lade seg opp igjen, og blir det mange korte turer, svekker batteriet seg veldig. Det er heller ikke så lurt å la bilen stå ubrukt lenge, da tærer du på batteriet, sier Clementz.

4. Kaldstart og tykk olje – en dårlig kombo

Tykk olje i motoren gjør at start på bilen går tregere, og det liker batteriet dårlig. – Sørg for at oljen har riktig viskositet for vinterkjøring – at den rett og slett flyter godt i motoren, selv om det er kaldt, sier Clementz. Jevnlig oljeskift er viktig.

5. Unngå radio, varmetråder og full vifte

I dag er det utrolig mye i bilen som trekker strøm fra bilbatteriet når du starter. – Det kan være smart å redusere litt av belastningen på batteriet akkurat ved start. Setevarmer, radio, varmetråder og defrosting av frontrute er jo tilleggsfunksjoner du strengt tatt kan slå på rett etter at motoren er kommet i gang. Men gjør det før du begynner å kjøre. Å fikle med innstillingene på radioen eller klimaanlegget kan lett ta oppmerksomheten bort fra veien, sier Sigmund Clementz i If.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden