NAF: Trafikksikkerhet: Glatt eller vått? | Din Fritid
Når du kjører på glatt og isete føre er det viktig å teste veigrepet, men pass på at det ikke er biler rett bak eller mot deg. Foto: Colourbox
NAF: Trafikksikkerhet

Glatt eller vått?

Våt og såpeglatt vei kan se ganske like ut. Underkjølt regn er skummelt fordi regndråpene fryser til is med en gang de treffer bakken og blir som en skøytebane.  – Mange opplever farlige situasjoner når bakken dekkes av et tynt islag. Underkjølt regn er vanskelig å oppdage og vrient å manøvrere på, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Glatt føre er utfordrende, spesielt underkjølt regn. De samme føreforholdene får vi når regn har frosset på bakken over natten, sier Sødal.

– Er du usikker på føret, må du vurdere å la bilen stå, fortsetter han.

Når du kjører på glatt og isete føre er det viktig å teste veigrepet, men pass på at det ikke er biler rett bak eller mot deg.

Førerstøttesystemene hjelper deg

Mister du kontrollen eller oppdager en fare for sent - husk å ha begge hendene på rattet, styr og brems alt du kan.

– Du skal bremse hardt, og ikke slippe opp selv om du hører det bråker og rister fra ABS-en, rådgir Sødal.

Mange har flere førerstøttesystemer i bilen, og de er der for å hjelpe deg til å få tilbake kontrollen på bilen. Men husk: Er farten for stor, kan ikke elektronikken redde deg.

Kjører du i byhastigheter (30-50 km/t) og øker farten bare 10 km/t vil du omtrent doble bremselengden.

– Få ned farten i tide og mer enn du tror holder. Det øker muligheten for å styre unna og begrenser skaden ved det sammenstøt, avslutter Nils Sødal.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden