Tellus og Ferda: Ser framover | Din Fritid
Konsernsjef i Ferda, Leif Terje Hansen er svært optimistisk.
Tellus og Ferda

Ser framover

Han ser optimistisk på fremtiden, og lar seg stadig vekk fascinere av caravanbransjen. Din Fritid har snakket med konsernsjef i Ferda, Leif Terje Hansen, om sammenslåingen av Tellus og Ferda, landets to største kjeder, og veien videre.

– Jeg er ikke bekymret for fremtiden, jeg er rett og slett veldig optimistisk. Dette er en fascinerende bransje hvor det blir stadig flere kunder i målgruppen, forteller Leif Terje Hansen, og fortsetter:

– Vi ser at hovedkundegruppen ligger på rundt 60 år. Vi liker nok å tro at målgruppen blir stadig yngre, men realiteten er nok at de bare blir sprekere og sprekere. En typisk 60-åring i dag har god helse, er nysgjerrig på å oppleve og oppdage, og har god økonomi. Hva er vel da bedre enn å reise Norden rundt med bobil eller campingvogn? I Norge og i våre naboland har vi godt med plass, et behagelig klima og det satses stadig på bedre campingplasser og bobilplasser. Det synes jeg er kjempespennende, og i sum gjør det at jeg gleder meg til fortsettelsen.

Ferda + Tellus

Den 20. november ble nyheten om at de to store forhandlerkjedene ønsket å slå seg sammen offentlig kjent. En slik fusjon må godkjennes, og som mange sikkert har fått med seg, så godkjente Konkurransetilsynet søknaden om å slå sammen Ferda og Tellus i begynnelsen av januar i år.

Leif Terje er opptatt av å få fram at dette har vært et krevende løp, siden de to kjedene har snakket en stund sammen om å slå seg sammen, uten at de har kunnet «se hverandre i kortene», før en godkjenning fra Konkurransetilsynet var klar. Han tegner gjerne et bilde av prosessen:

– Dette har vært litt som om man har truffet noen på byen man har lyst til å møte igjen, men du får ikke lov før Konkurransetilsynet sier det er greit.

To selskaper ut 2024

– Det er viktig å presisere at det ikke er gjennomført en fusjon per i dag. Ferda og Tellus er fortsatt to separate selskaper, og konkurrerer like hardt som vi alltid har gjort. Etter at Konkurransetilsynet aksepterte fusjonsplanene, har de profesjonelle eierne nå startet prosessen med å avklare de gjenstående betingelsene for å kunne slå sammen selskapene, forteller Leif Terje.

– Hva handler disse forhandlingene om?

– Det er betingelser knyttet til finansiering, blant annet. Vi trenger selvsagt også aksept fra de bankene vi samarbeider med. Det er også flere andre betingelser som vi nå jobber med.  

Leif Terje forteller at både Ferda og Tellus er forberedt på at gjennomføringen av fusjonen kan trekke ut i tid, og at sammenslåingen også kan skje gradvis.

– Første steg kan være at vi drifter selskapene som i dag, men under felles eierskap. Når sesongen er på hell, utover høsten og vinteren, håper vi å kunne gjennomføre selve integrasjonen, slik at vi fra nyttår fremstår som ett felles selskap, men samme systemer og lik logo.

 Bakgrunnen

– Si litt mer om bakgrunnen for sammenslåingen?

– Vi har kommet fram til at vi trengte å slå sammen våre krefter på grunn av de store markedsendringene. Sammenslåingen markerer et nytt kapittel i etableringen av en sterk og kundefokusert organisasjon. Den nye virksomheten vil fortsette under navnet Ferda, hvor merkenavnet fortsatt skal representere tillit og anerkjennelse i markedet, forklarer Leif Terje.

– Hvorfor ble Ferda-navnet valgt og ikke Tellus?

– Vi måler jevnlig merkevarer, og det viser seg at Ferda er en bedre kjent og mer positiv merkevare. Det kan ha med å gjøre at vi har eksistert lenger på markedet, Tellus er jo tross alt langt ferskere. Eierskapet ble ikke vektlagt, forteller Leif Terje.

Eierne

Etter det Din Fritid kjenner til vil brødrene Kristian og Roger Adolfsen, som er de største eierne i Ferda, også bli de største eierne av det nye selskapet (Ferda HoldCo) som eier Ferda og Tellus. Brødrene vil få en eierandel på 51 prosent i Ferda HoldCo. De resterende eierandelene vil kontrolleres av Tellus Partners, som er dagens eiere i Tellus. I 2022 omsatte Tellus for 1,6 milliarder kroner og Ferda for 958 millioner kroner. Ingen av selskapene går for tiden med overskudd, ifølge Finansavisen.

Lokal tilgjengelighet

– Med en sterkere tilstedeværelse over hele Norge, vil tilgangen til tjenester, produkter og service bli enklere og bedre. I tillegg vil vi kunne få flere krefter å bruke på innovasjon og kontinuerlig fornyelse. Blant annet vil det nye selskapet søke å lede veien i bærekraft og teknologiske fremskritt, for å forbedre totalopplevelsen for caravan- og bobileiere, forteller Leif Terje.

– Vårt overordnede mål er å forenkle og forbedre våre kunders caravanliv. Vi er i en tid hvor tilpasning er nødvendig, og kunder forventer mer av sine forhandlere. Vi er fast bestemt på å møte disse utfordringene med forbedret service og et utvidet sortiment av høykvalitetsprodukter. Kunder skal bli mottatt som husets kunde, uansett hvor i landet de møter oss. Ferda står for eventyret ved å reise uten forutbestemte planer, en opplevelse av frihet på veien, forteller Leif Terje Hansen.

Dobbelt opp?

– Det er godt kjent at både Tellus og Ferda har brukt betydelig tid og ressurser på å samkjøre sine forhandlere når det gjelder dataverktøy, økonomisystemer og kursing. Er mye av dette bortkastet tid, siden dere nå skal over på samme løsning?

– Det viser seg at vi har utviklet oss veldig likt. Vi bruker faktisk samme svenske forretningssystem, som heter Verendus. Her ligger varelager, kontrakter, verkstedstimer og alt som har med daglig drift å gjøre. Våre økonomisystemer er ikke like, men her er prinsippene bak så identiske, at det er relativt enkelt å samkjøre dem. Tellus har høyere omsetning, og jeg tror noe av kunnskapen bak det kan overføres til det nye selskapet.

– Hvordan skal dere igjen gå med overskudd?

– Det å slå seg sammen vil realisere stordrifsfordeler. Vi trenger for eksempel kun én konsernsjef og én lisens på it-systemer. Vi er trygge på at driftskostnadene vil reduseres.

Vi tror at vårt brede utvalg modeller og unike geografiske spredning blir et sterkt konkurransefortrinn. Vi vil få et meget spennende sortiment, og når fusjonen er gjennomført, vil hele varelageret være tilgjengelig for alle forhandlerne.

– Blir bredden i antall merker og modeller beholdt?

– Alle merker skal neppe beholdes. Men vi må ta det i riktig rekkefølge.

– Blir det færre forhandlere etter fusjonen?

– Det blir færre forhandlere uavhengig av om det blir gjennomført en fusjon eller ikke. Dessverre er det for mange utsalgssteder i Norge i dag sammenliknet med hvor mye som selges totalt.

Mindre konkurranse

– Hva vil du si til de som nå frykter mindre konkurranse, dårligere service og høyere priser?

– Om det hadde vært et snev av konkurransevridning her, så ville Konkurransetilsynet gått dypere inn i materien. Men det ble ingen korrektive tiltak. Dermed har vi fått bekreftet at konkurransesituasjonen i bransjen er godt ivaretatt, avslutter konsernsjef Leif Terje Hansen fra Ferda.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden