VW T1: 70 års fartstid | Din Fritid
T1 ble laget i mange ulike utgaver, blant annet som pickup.
VW T1

70 års fartstid

I år er det 70 år siden den første VW Transporter rullet av samlebåndet i Wolfburg i Tyskland. På 1950-tallet fikk modellen kult-status som campingbil.

Den har for lengst fått kallenavnet folkevognbuss i Norge. I Tyskland omtales den som «Bulli», et navn produsenten selv kom opp med i 1949. Originalt ble det stavet «Bully», men siden det navnet var beskyttet måtte VW endre til «Bulli» året etter. Likevel fikk ikke selskapet patentrettigheter på det justerte navnet før i 2007.

13 000 000 biler

Inspirasjonen til varebilen hentet VW fra Bobla, produsentens mest suksessfulle kjøretøy gjennom tidene. Tidlig på 50-tallet var det tid for oppbygging og vekst, og med det økte behovet for å frakte mennesker og varer. Dermed ble ideen om en bil med fører- og passasjersete helt i front og prioritert plass til et romslig lasterom født. Både motor og girkasse ble hentet fra bobla. Lastevekten var på 750 kilo. I starten ble tre utgaver av modellen solgt: En varebil, en personbil-utgave og en åtte-seters minibuss. Totalt ble det laget hele 1,9 millioner T1-biler frem til 1967, da T2 overtok. T1 er lett gjenkjennelig med sin todelte frontrute.


Med T2 kom hel buet frontrute og luftinntak under vinduet. Westfalia monterte også hevetak som en del av deres campingbil-innredninger.

Volkswagen kan stolt fortelle at folkevognbussen er historisk, da den er den varebilen med lengst sammenhengende produksjon. Totalt snakker vi om 13 millioner produserte enheter og seks generasjoner Transporter, fra T1 til T6.1.


Fra T1 til T6.1

Campingbil

Det var Westfalia som laget den aller første campinginnredningen til folkevognbussen tidlig på 50-tallet. Kunden var en britisk offiser stasjonert i Tyskland. Han ønsket en pen og praktisk innredning som kunne gjøre bilen hans om til et «hjem på hjul».


Med en campinginnredet folkevognbuss fikk man plutselig frihet til å reise, oppleve og overnatte hvor man ville. På bildet ser vi en T1, som er lett gjenkjennelig med sin delte frontrute.

Westfalia monterte en dobbeldør mellom B- og C-søylene, og satte inn flerbruksmøbler: Sofaseng, foldebord, sittebenk og skap. Westfalia kalte løsningen Camping Box, og den ble raskt en stor suksess. Det tok ikke lang tid før denne ble satt i serieproduksjon, og globetrottere over hele verden omfavnet friheten campingbilen ga dem. I 1988 lanserte VW sin egen campingbil-utgave av bilen: California.

 

6 generasjoner Volkswagen Transporter

  • T1 fra 1950 til 1967
  • T2 fra 1967 til 1979
  • T3 fra 1979 til 1992
  • T4 fra 1990 til 2003
  • T5 fra 2003 til 2015
  • T6 fra 2015-

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden