Vil på banen
Westfalia er et ikonisk navn som assosieres med innredede campingbusser. Men for noen år siden, hvor de større dedikerte bobilene ble markedsledende, havnet fabrikanten i grøfta.
Eksklusive kassebiler
Så kjøpte franske Rapido opp tyske Westfalia og gikk grundig gjennom produktene. Blant annet ble produksjonen av eksklusive kassebiler basert på Mercedes satt på pause. I stedet begynte Westfalia å innrede Fiat Ducato til bobiler, i det som kalles van-klassen. Westfalia lever i dag av å bearbeide biler for bilprodusentene. De bygger Marco Polo for Mercedes, innreder minibusser for Opel, Fiat, Citröen, Peugeot og Ford - både til persontransport og med campinginnredning. På deres gamle fabrikk i Rheda-Weinsbruck, noen mil nordøst for Düsseldorf, passerer det 3300 kjøretøy hvert år, hvorav 3000 er på oppdrag for eksterne produsenter. Kun 300 biler er egenproduserte biler med campinginnredning. Dette er en andel man vil øke, og i Norge selges bilene av Bobil Bråthen i Sarpsborg, mens det satses på å skaffe flere forhandlere.
Interessant varmessystem
Colombus heter den mer eksklusive modellen basert på Fiat. Planløsningene er de vanlige, tverrstilt seng bak eller langsgående senger. Foruten en del smarte finesser og en generelt god finish, er det varmesystemet som tiltrekker seg vår oppmerksomhet. Bilen har vannbåren varme, ikke fra Alde, men fra Eberspächer. Samme varmesystem som vi normalt finner i motorrommet på transportbiler har Westfalia plassert under kassebilen. Inne i bilen er det plassert konvektorer som sprer varmen, og vannbåren gulvvarme kan fås som tilbehør. Vår erfaring er at denne varmeren krever mye strøm, og vi spør derfor Westfalia hvordan de har løst utfordringen rundt strømforsyning: – Standard er doble forbruksbatterier og et 100W solpanel. Vi har testet fricamping i tre døgn i minusgrader og det ga ingen problemer. Men skal man bruke bilen vinterstid anbefaler vi vår vinterpakke med ekstra isloering i bakdørene og i skyvedøren, forteller Westfalia.
Tre modeller
Westfalia har tre modeller. Foruten Colombus lager de Club Joker, som er basert på VW Transporter, og ikke aktuell for det norske markedet på grunn av avgiftsystemet. I tillegg produseres Amundsen, som er en enkel og mer økonomisk lillebror til Colombus.