Din Fritid 6-2020
Din Fritid med bobil & caravan er i 2020 i sin 25. årgang!
Produktnyhetene for 2021-sesongen er lansert, og utgave 6 av Din Fritid inneholder en unik oversikt over bobil- og vognnyhetene som kommer til Norge. Hele 56 vogn- og bobilprodusenter er omtalt, og vi tar i tillegg for oss årets trender på bobil og vogn foran den nye seosngen.
I tillegg finner du inspirerende norske reisemål, som: Innhavet bobilplass, Hammerfest og kunstprosjekter langs E6 i Gudbrandsdalen.
Er du abonnent kan du nå laste ned en komplett elektronisk utgave av magasinet i PDF-format, det gjelder også eldre utgaver. Usikker på hvordan du gjør det? Les mer her.
Din Fritid med bobil & caravan utgave 6-20: 136 sider med inspirasjon, nyheter og glede!
Ikke abonnent? Det kan du ordne her.
– Dette er en skikkelig fin plass å være. Vi setter først og fremst pris på utsikten, og har nærmest «fast plass» nede ved sjøen her på Innhavet Bobilplass, forteller Torill og Bjørnar Hjemaas.
Uttrykket er amerikansk og viser til at noe har hatt stor betydning. Vi journalister får hvert år høre fra produsentenes PR-folk at årets nyheter er ”revolusjonerende” og ”nyskapende”. Det går, mildt sagt, inflasjon i superlativene. Spør du oss er det bare et fåtall modeller som fortjener slike grandiose betegnelser. Her presenterer vi et utvalg produkter som virkelig fortjener hedersordene.
Det er i år 55 år siden Adria ble etablert og eksporterte sin første campingvogn til Sverige. Merket er for tiden den mestselgende vognprodusenten i Norge, etter å ha vært størst i vårt naboland i mange år. For 2021-sesongen har den slovenske produsenten satt fokus på bestselger-serien Adora.
– Når vi er på ferie er det mange som er nysgjerrige og lurer på hvordan det er å bo i en hytte med hjul på. Vennene mine synes den er kul, forteller 11 år gamle Emma. Familien Gundersen fra Nannestad får mye oppmerksomhet når de reiser rundt i sin Bedford fra 1963 med hjemmesnekret hytte på lasteplanet.
Er Hammerfest med sine 10 000 innbyggere verdens nordligste by? Det mener byen selv. De har tatt patent på begrepet «Verdens nordligste by», selv om Honningsvåg også har bystatus – og ligger lenger nord. Uansett må du til Hammerfest for å sikre deg medlemskap og pins fra isbjørnklubben.
Dårlig rengjort frontrute og vindusviskere gjør at sikten blir dårlig og vi blir trafikkfarlige sjåfører. Finnes det et vidundermiddel som holder ruten ren og gjør at vannet bare preller av? Din Fritid har i noen måneder testet et glassforseglingsprodukt i praksis.
Averso er en vognserie fra Bürstner som kommer i tre utgaver: Averso, Averso Plus og Averso Harmony Line. For 2021-sesongen har kjørevognene med senkeseng, Averso Plus, fått en omfattende oppgradering, med blant annet nye LED-baklys.
Det tradisjonsrike telthengermerket med 55 års erfaring er i dag i nederlandske hender, med Løviknes Caravan som norsk importør.
2021-sesongen markerer at det er 90 år siden skistavprodusenten Arist Dethleffs lagde sin første campingvogn. Dethleffs feirer sine 90 sammenhengende produksjonsår ved å lansere en helt ny vognserie: Aero.
Fendt hadde allerede i 1970, da de begynte å produsere campingvogner, et klart mål: Det skulle brukes materialer av høy kvalitet, og alle produktserier skulle testes grundig. Fendt har nå vært tro mot det de kaller sitt «kvalitetsløfte» til kunden i over 50 år.
Det er ingen produsenter som har så mange ulike vognmodeller som Hobby. Hele 59 ulike campingvogner fordelt på seks serier står på programmet i 2021. Fokus for den nye sesongen er design og hygge, forteller Hobby selv.
Mange setter pris på den ekstra romfølelsen og plassen en bred vogn gir, og velger å bruke en bred vogn som reisevogn. Er du blant disse, bør du sjekke ut Eribas nyeste, som har en bredde på 240 cm.
Mange bestiller campingvogner i stedet for sydenturer for tiden, forteller Kabe. Den svenske produsenten lager nå så mange vogner som de bare klarer, og da spesielt av de rimeligste seriene. Samtidig presenterer Kabe flere store nyheter, inkludert en stor innovasjon.
Vi som jobber med magasinet Din Fritid følger bransjen på heltid, og vi har en ekstra julaften hvert år når produsentene lanserer kommende sesongs nyheter. Annerledes-året 2020 er preget av å være nettopp annerledes, men det er likevel mye spennende som skjer!
Matrix og Coral er to av Adrias mest solgte modellserier. For 2021 er de gjort om fra grunnen av, og har lik bodel, arkitektur og design. Likevel er de forskjellige: På Coral får du usedvanlig mye lys takket være panoramataket i front, mens du på Matrix også får to ekstra sengeplasser i form av en senkeseng.
Noen ganger kan det oppleves som at det er liten bevegelse og få nyheter når en ny produktsesong skal presenteres. 2021-sesongen for bobiler er av naturlige årsaker ikke overveldende, likevel er det mange nyheter og flere spennende trender å plukke opp.
Den 12. mars, samme dag som hele Norge stengte ned, åpnet Abobil sine nye lokaler på Håland Industriområde i Bryne.
Ifølge Autostar er det for 2021-sesongen 7,2 meters lengde som gjelder. To nyutviklede helintegrerte modeller på denne lengden er den franske produsentens største nyheter.
Benimar gjør det bra i Europa for tiden, og fabrikken har hatt en kraftig vekst de siste årene. Til tross for et allerede omfattende sortiment, lanserer det spanske merket fem nye modeller for 2021-sesongen: Fire halvintegrerte og en integrert.
I fjor vinter viste Bürstner frem sin nye serie bybobiler, Campeo. Nå er det på tide med en annen bybobil-serie: Eliseo, som er mer eksklusiv. Men den største nyheten fra Bürstner er deres nye Elegance, produsentens nye flaggskip.
Tre nye interiørløsninger ser dagens lys i 2021-kolleksjonen til Carado. Som produsenten selv sier det: De er basert på smarte forbedringer. Det engelske ordet for smart, clever, har også blitt betegnelsen på utstyrsnivået.
I fjor ble to av Carthagos toppserier, Chic C-Line og Chic E-Line, lansert i versjoner på Mercedes Sprinter med AL-KO-chassis. I år har tiden kommet for at både hel- og halvintegrerte modeller i den laveste serien, C-Tourer, skal få versjoner på Mercedes Sprinter.
Challenger er den mest kreative bobilprodusenten for tiden. Deres nye og litt eksperimentelle løsninger blir ikke nødvendigvis salgssuksesser, som fjorårets modell med dobbel baderomsvask under senkesengen. Challenger er likevel en drivkraft det er verdt å følge med på.
Det var i 1931 at Arist Dethleffs tegnet den første campingvogna, og dermed la grunnlaget for et av fritidsbransjens mest suksessrike selskaper. Imidlertid var det først i 1959 at de investerte helhjertet i campingvogner, og i 1983 rullet Dethleffs første bobil ut av fabrikken i Isny i Tyskland.
Mange vurderer å gå ned i bilstørrelse, eller kanskje også å skaffe seg en elbil. Hvordan skal du da få med deg campingvogna, tenker du kanskje? Svaret kan være en helautomatisk teltvogn, som nederlandske TakeOff.
Rapido-eide Dreamer er en bybobil-spesialist som har markert seg med mange kreative og innovative modeller de siste årene. I 2021 får bybobilene nytt utvendig design, og en av de to interiørstilene blir erstattet. Fire nye modeller lanseres også.
Den største nyheten fra Eura Mobil i sesongen 2021 er en ny halvintegrert toppmodell basert på Mercedes Sprinter med chassis fra AL-KO. Contura-serien ble lansert på Fiat-plattform i fjor. I 2021 får du valget: Fiat eller Mercedes.
I fjor forsvant 5,5 tonn totalvekt for bobiler basert på Fiat fra markedet. Årsaken var at det ikke er mulig å oppnå Euro 6 avgasstandard innenfor rammen av WLTP. Frankia manøvrerer seg nå rundt denne begrensningen ved å bruke såkalte heavy duty-motorer, som ikke faller inn under WLTP. Men det er en liten hake: Det er maksimalt 160 hk som gjelder.
Var du klar over at vi har en viktig sikkerhetsmekanisme i bobiler og vogner, som vi nærmest tar for gitt? Les videre, og du vil bli godt kjent med tennsikringen, eller flammevakten, som den også kalles.
Det europeiske markedet har tatt imot Hobbys to rimelige bobilserier, Optima Ontour og Optima Ontour Edition, med åpne armer. Nå suppleres Optima Ontour med to nye modeller for 2021-sesongen.
Det er ikke mer enn halvannet år siden Din Fritid prøvekjørte en Hymer B-klasse Master Line for første gang. Den nye toppserien kjennes igjen på noen myke linjer i fronten på de tre helintegrerte modellene i serien. Nå kommer en fjerde modell, som er halvintegrert.
Itineo er en produsent som skiller seg fra andre, først og fremst på grunn av deres fokus på helintegrerte modeller for barnefamilier. Det er ikke mange i bransjen som har integrerte modeller for denne målgruppen, men vi har selv erfart at en slik bobil fint kan romme en familie på seks.
Kabe har for 2021-sesongen gjort flere forbedringer enn på mange år. Det viktigste er sikkerheten: Produsenten ønsker å gjøre sitt for at det å kjøre bobil skal være tryggere enn noen gang før. I tillegg blir det nå mulig å få ulik temperatur på soverommet og i stua på Imperial-serien. Legg til en splitter ny halvintegrert Royal på Mercedes, så forstår man at svenskene ikke har ligget på latsiden.
Giottiline ble etablert i 2004, som en luksusprodusent med bobiler på Iveco Daily-chassis.
Nå er det ikke slik at den tyske bybobilprodusenten Karmann Mobil har planer om å dele ut pop-up-tak til alle. Derimot lover de at om du kjøper en av deres Davis-modeller, kan du velge å få den ferdig levert med nettopp et slikt tak.
Knaus fyller 60 år, og som vanlig blir det feiret med spesialmodeller. Denne gang i knallblått. Knaus har også oppdatert luksusmodellen SUN I, og lanserer en treakslet versjon av den helintegrerte prispresseren L!VE-I.
Knaus´ grunnlegger Helmut Knaus ville blitt 100 år i år om han hadde levd. Og det er hele 60 år siden han etablerte firmaet som produserte imponerende 26 000 enheter i fjor. Det feires blant annet med en spesialmodell av Knaus´ legendariske Südwind.
I fjor vinter ble La Strada Nova EB for første gang vist frem på CMT-messen i Stuttgart. Nå kommer Nova M, en kortere bil med takseng for to og en tverrgående enkeltseng bak.
Den italienske premiumprodusenten Laika har gjødslet sin modellflora rikelig de siste årene. Fra å bare ha eksklusive modeller i relativt korte serier, har de nå et program som inneholder alt fra prispressede modeller i Kosmo-serien til luksuriøse Kreos.
LMC fyller i år 65 år, og feirer med LMC Van 643G 65 Year Edition. I tillegg kommer de med to nye bobilmodeller i Cruiser T-serien for 2021-sesongen.
– LMC Style 493 K er en ideell begynnermodell for unge familier. Derfor har vi valgt ut denne modellen som en ekstra gunstig jubileumsmodell for 2021-sesongen, forteller LMCs merkesjef, Bodo Diller.
Fra og med sesongen 2021 vil Malibu produsere sine bobiler med en ny teknologi, som de kaller Generation M. Det betyr hellimte overganger mellom sandwich-platene. Men egentlig er ikke denne metoden ny. Det er samme konstruksjonsmåte som morselskapet Carthago bruker i sine bobiler.
I 2021 vil en ny innstegserie for førstegangskjøperne bli å finne i McLouis’ sortiment. 200-serien har ti modeller: Fem alkover og fem halvintegrerte.
I Norge er italienske Mobilvetta mest kjent for sine toppmodeller i K-Yacht-serien. Her er det brukt påkostede materialer og et virkelig moderne og til dels banebrytende design. Modellen brukes gjerne for å vise frem hva italiensk design står for, og K-Yacht har hatt en viss markedssuksess.
Morelo lager bare linere. Det vil si romslige bobiler på lastebil- eller busschassis - hvor det er fokus på kvalitet ned til minste detalj, og hvor prisen kommer i annen rekke. Merket har hatt en betydelig vekst i salget i Norge de siste årene. I 2021 kommer en ny toppmodell kalt Grand Empire, det er bare å glede seg!
Er du blant de mange som pleier å kjøre raskeste vei til målet? Da går du glipp av mye. Kanskje du skal legge inn en liten kunstpause neste gang du kjører E6 gjennom Gudbrandsdalen?
Fjorårets store nyhet fra Pilote var Pacific P696D. En syv meter lang modell uten fast seng, til fordel for et stort bad og en romslig sittegruppe. For sesongen 2021 bygger de videre på dette konseptet og lanserer en fullt integrert versjon av samme modell.
Rapido tilbyr hele 31 modeller i 2021-sesongen, inkludert tre modeller i deres nye C-klasse, som kun er 2,17 meter brede.
Rimor er mest kjent for sine rimelige alkovebobiler for familier, men har et bredt spekter av bobiler som de gjerne vil vise frem. I 2021 kommer det to nye halvintegrerte.
Roller Team Kronos 234 er en ny modell hvor den faste sengen er droppet til fordel for en senkeseng og romsligere stue og kjøkken.
De siste årene har Sun Living presentert interiørløsninger med mye innovasjon og egenart. For 2021-sesongen tar den slovenske produsenten et steg tilbake når det gjelder baderomsløsningen. Og fornyer samtidig interiøret.
Sunlight ønsker å fremstå som et livsstilsmerke. For eventyrere, idrettsutøvere og naturelskere. Samtidig ønsker Sunlight ikke bare å appellere til unge mennesker, men til bobileiere i alle aldre som føler seg unge til sinns.
Tabbert er Knaus´ luksusmerke. Nå satser importøren på å vise frem de moderne designede og solide vognene i større grad, også for det norske markedet. Da passer det bra at modellene for 2021-sesongen har fått nytt, lett gjenkjennelig eksteriør.
Thetford lanserer et nytt, kassettfritt toalettanlegg kalt iNDUS. I stedet for en kassett brukes det en fast svartvannstank i bilen.
Sommeren 2020 vil av mange bli husket som den sommeren da alt som kunne rulle ble tatt i bruk for å sikre ferieturen. Vi kunne på vår reise rundt i landet observere mange flotte, gamle utgaver av både campingvogner og bobiler. De fleste utgavene hadde vi gjennom et langt liv sett i bruk tidligere. Men da det dukket opp det vi trodde var en flott «Lillebror» måtte vi bare kikke litt nærmere.
Weinsberg fylte i fjor 50 år, og hadde en virkelig minneverdig produktlansering hvor helintegrerte CaraCore var et høydepunkt. I år er det langt mindre spektakulære lanseringer.
Det er tydelig at pop-up-tak er en av de sterkeste trendene i 2021. Og selvfølgelig tilbyr Westfalia også dette til sine modeller nå.