Politiet med bobil: Med blålys på bobilen | Din Fritid
Politiet med bobil

Med blålys på bobilen

Når politioverbetjent Morten Østraat setter seg i bobilen er det ikke for å dra på campingtur. Da skal det opprettes en mobil politipost, som bobilen med blålys kalles på politispråk.

Norway Cup

Det er Norway Cup og siste dagen i juli. Rammen rundt det store og populære arrangementet har vært ekstra spesiell i år. Fotballturneringen har blitt nevnt som ett av flere mulige terrormål, og politiets tilstedeværelse er ekstra viktig. Nettopp derfor har Oslo politidistrikt valgt å plassere en av sine totalt tre bobiler på Ekebergsletta i Oslo. Den blå-hvite politibobilen er veldig synlig og er en kontaktskaper uten like.

Historien

Men, la oss begynne med begynnelsen. Morten Østraat er politioverbetjent og ordenssjef på Manglerud politistasjon. I 2008 og 2009 var han på studietur til Stockholm, sammen med representanter for flere instanser og så på svenske Polisens bruk av bobiler, blant annet på Stureplan. Det svenske politiets mobile bobilpost hadde redusert kriminaliteten med 40 prosent i sentrumsområdet. I dag har vårt naboland sju bobiler, som først og fremst brukes til å styre og informere mannskap. Inspirert av svenskene ble det bestemt å kjøpe inn en bobil til Oslo politidistrikt, og Bertel O. Steen ble valgt som leverandør.


– Politibobilen er et positivt tilskudd til politiet, forteller Morten Østraat, som er over snittet interessert i bil. Foto: Tore Afdal

Bobilen

Bilen er basert på Mercedes Sprinter-chassis og er spesialbygget i Kristinehamn i Sverige hos Nordic husbilar AB. Bilen er lang, men likevel under 3,5 tonnsgrensen. Det skyldes at den er lettet for en del av møblene, som tradisjonelt finnes i bobiler. Hovedrommet preges av å være luftig, med god plass og en stor skinnsofa. Denne kan res opp som seng for å tilfredsstille kravene som er til en bobilregistrering. Det finnes et lite kjøleskap, en vask, mikrobølgeovn og kokemuligheter i bilen, mens toalettet er droppet etter råd fra svensk politi. Bilen har vannbåren gulvvarme fra Alde som går på gass, og det er ekstra god batterikapasitet på bodelen. Det trengs, da det skal være mulig å bruke bobilen også uten 220V strøm. Men alt det tekniske utstyret krever mye energi, så normalt prioriteres det å parkere i nærheten av et strømuttak. Bobilen som er registrert for to personer er også utstyrt med sykkelstativ, som sykkelpatruljen gjerne benytter. Denne bobilen, som ble brukt under Norway Cup, ble registrert sent i 2009, og har en prislappen på rundt to millioner kroner. – Denne konkrete bobilen har den første installasjonen med datautstyr og kommunikasjon utenfor et fast politilokale i Norge. Det var en stor jobb å gjøre alt tilstrekkelig sikkert, og bilen er full av teknisk utstyr, kan Morten Østraat fortelle. Han har siden 2008 vært politiets bobilmann, og sentral i prosjektet.

Arbeidsforhold

Når politimannskap er ute på oppdrag, være seg det gjelder konserter i Oslo sentrum, store idrettsarrangement eller en omfattende trafikkontroll - blir den mobile politiposten som bobilen kalles - et kommandorom og et naturlig møtested. Her kan man ha møter og informere om oppgaver og prioriteringer før patruljer sendes ut på nattpatruljer i Oslo sentrum, for eksempel. Innerommet kan deles av, slik at man kan snakke med noen om en trafikkforseelse og behandle den, samtidig som bobilen benyttes til pauserom av andre mannskaper. Det å kunne snakke sammen i et lukket uforstyrret rom er en av de store fordelene med bobilen. – Publikum blir generelt veldig pratsomme og positive når politiet kommer i bobilen, som både er kontaktskapende og ikke minst forebyggende. Her på Norway Cup har vi hatt en helt spesiell kontakt med ungene, kan Janne Stømner som er stasjonssjef på Manglerud fortelle. – Det har vært utrolig mange klemmer å få fra barna som setter pris på at vi er her og at vi er synlige, forteller hun.


Stasjonssjef Janne Stømner setter stor pris på de mange mulighetene bobilen gir politiet. Foto: Tore Afdal

Opplæring

Det var viktig for politiet å få registrert bobilen i vektklassen under 3,5 tonn slik at alle tjenestepersoner med vanlig førerkort klasse B kan kjøre bilen. Men det er tydelig at størrelsen på bilen er uvant for mange, begge sidene bak var tydelig merket av det lange overhenget. Det er gjort flere tilpasninger for å gjøre bilen så enkel å betjene og kjøre som mulig - også for uøvde politi-bobilsjåfører. For eksempel er stigtrinnet koblet til tenningen. En annen uvant oppgave som er en konsekvens av at dette er et rullende kontor, er at man før avreise må ta en runde og stroppe fast en del av inventaret.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden