Østfold - det nye caravanfylket: Østfold Caravan

Spennende start

– Jeg er kjempefornøyd med åpningen. Det har vært god respons og mange kunder innom. Nå må forventet omsetning for i år justeres opp, forteller daglig leder Atle Kristoffersen i nyetablerte Østfold Caravan.


På den offisiell åpningen til Østfold Caravan var blant andre daglig leder i Kroken Caravan Detalj, Pål Amundsen, ordfører René Rafshol og daglig leder i Østfold Caravan Atle Kristoffersen tilstede.

Den offisielle åpningen var 12. april. Tilstede var Rådes ordfører, René Rafshol, som fikk æren av å klippe den røde snoren, mens Atle Kristoffersen og Pål Amundsen fra Kroken-gruppen holdt i hver sin ende. Mange nysgjerrige kunder hadde funnet veien, kunne Din Fritid konstatere.

Grillen var varm og hamburgerne fikk bein å løpe på, ikke bare på åpningsdagen - men hele helgen, som ifølge daglig leder Atle var en eneste stor fest:

– Vi har hatt en konkurranse hvor vi har delt ut en del gavekort som premie. Dermed har vi også skaffet oss en kundeliste på mer enn 250 navn og adresser. Som en nyopprettet forhandler er det viktig at vi kommer i gang, og noen bedre start enn dette kunne vi ikke ha forventet.

 

Superhjelperne

Totalt er det seks ansatte i det nye selskapet, som er heleid av Kroken Caravan Detalj AS, landets største caravanforhandlernett. Men tre selgere er ikke nok når man skal ha lanseringshelg. Derfor hadde eierne trommet sammen mer enn en håndfull med spesialister fra Kroken i Åndalsnes - samt flere daglige ledere fra andre norske Kroken-forhandlere. Dermed kunne forhandleren stille med tung ekspertise i åpningshelgen.

På spørsmål om hvordan det står til med caravanekspertisen for øvrig, fikk vi følgende svar av Atle Kristoffersen:

– Det er ingen av oss ansatte som har caravan-erfaring, og det er selvsagt en utfordring. Vi løser det ved å være ærlige mot kunden, og så får vi mye hjelp i Kroken-systemet. Jeg kommer fra bilbransjen og det er nyttig med tanke på kundekjennskap.

– Hva er nytt for deg i denne bransjen?

– Mye, men en ting som overrasker meg litt er hvor bevisste kundene er og hvor godt forberedt de er. De har lest blader og brosjyrer, snakket med andre eiere og tydelig sett mange av løsningene på forhånd. Det gjør at behovsanalysen som oftest går raskt.

 

Styrke

– Hva er Østfold Caravan sine største fordeler?

– Alle aktører i bransjen har gode produkter, og det kan vi ikke konkurrere på. Vi skal yte god service, og her skal vi være unikt gode. Det er et klart mål at kundene skal komme tilbake, og vi har som mål å selge flere ganger til samme kunde. Det å ha et apparat for å takle etter-markedet og ha flinke mennesker på verksted og service er viktig for oss.

Østfold Caravan vil få en tradisjonell butikk-løsning med tilbehør fra Max Fritid, i tillegg til en stor innendørs utstilling og et verksted. Det er et stort asfaltert uteområde ved bygget, og nærmeste nabo er Team Verksted, et karosseriverksted som blant annet spesialiserer seg på Iveco og tyngre kjøretøy.

 

Caravan-sentrum

– Hva tenker du om at Råde og Østfold får så mange etableringer innenfor caravanbransjen?

– Det er veldig bra at det skjer så mye i bransjen, og selvsagt veldig hyggelig med en så sterk vekst. Jeg tror vi henter mange nye kunder fra båtverdenen. Det er mange som ønsker seg fleksibiliteten som rekkevidden til en bobil gir, man er langt mer værfast med en båt.

At vi får selskap her i Råde synes jeg er bare positivt. Kunder kan komme hit og få de mest populære merkene servert på et fat innenfor en liten radius. Østfold blir nå et sentrum.

 

Østfold Caravan AS

Omsetning 2016/2017: Åpnet april 2018.

Budsjettert omsetning 2018: ?? millioner kroner

Eier: Kroken Caravan Detalj AS

Etablert: April 2018

Antall ansatte: 6

Lokaler: 2000 kvm på ? mål stor tomt

Merker: Bürstner, Carado, Eriba, Hymer, Niesmann+Bischoff

 

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden