Tenker kun bobil
– En av de største fordelene til Stamsaas Fritid er at vi har en helhetstenking rundt bobil. Vi har skrellet vekk alt som tar tid og fokus bort fra at vi skal skape bobilglede. Det at vi har erfaring og bakgrunn fra bilbransjen gir oss også en fordel, forteller daglig leder Carsten Erichsen.
– Det har blitt en sterk akse med forhandlere langs E6 i Østfold. Etableringen av Kroken-gruppens Østfold Caravan og Williams Caravan sitt storslåtte byggeprosjekt er med på å plassere Østfold på caravan-kartet, og det er vi glade for. Østfold blir mer attraktivt. Jeg tenker at mye skaper mer, forteller en fremoverlent Carsten Erichsen.
Satser tung
– For vår del har vi spisset produktutvalget vårt med luksus-merket Morelo, samtidig som vi utvider utvalget rimelig-modeller med Weinsberg. De supplerer Challenger, som vi allerede har hatt en periode nå.
– Om vi spiller våre kort riktig, og Morelo blir en økonomisk og servicemessig suksess for oss, vil det være med på å løfte hele bedriften. Noe også førstegangskjøperne av rimelige modeller vil få glede av, tror jeg. Men det er en fallhøyde her: Kjøper du en luksusliner til flere millioner kroner krever det mer oppfølging enn normalt, i tillegg til at selve produktene er utrolig mye mer komplekse. Du kan godt si at vi tvinger oss selv til å bli bedre på denne måten, sier Carsten.
Historien
Ford-forhandleren Stamsaas begynte med bobiler i 2002, nærmest i et hjørne av dagens lokaler. Fire år senere var bobil-delen skilt ut i egne lokaler et par steinkast unna. Og slik var det i fem år. Så trengte personbil-delen av Stamsaas nye lokaler, og slet med å selge de eksisterende. Det endte med at Stamsaas Fritid tok over lokalene som var ”alt” for store.
Endringen medførte en tredobling av de faste kostnadene, og Stamsaas´ satsing på bobiler kunne gått overende, om det ikke samtidig kom bedre tider og økt salg. Og sterk vekst har det blitt: I løpet av de fire siste årene har antall ansatte økt fra 12 til 34, også omsetningsøkningen har vært betydelig. Underveis forteller Carsten Erichsen at erfaringene fra bilbransjen har vært svært nyttige for å profesjonalisere bedriften.
Fremtiden
– Carsten Erichsen, hva tenker du om fremtiden?
– Det ser veldig lyst ut for bransjen. Det eneste jeg kan komme på er om det skulle dukke opp strengere avgiftskrav, det ville vært krise. Vi tror markedet vil fortsette å vokse den nærmeste tre-årsperioden. En av konsekvensene av det er at vi har utvidelsesplaner. Vi har sprengt dagens lokaler, og trenger mer plass. Jeg gleder meg til at vi i løpet av en to-tre måneder kan fortelle hvordan Stamsaas Fritid skal få armslag nok til å drive butikk på dagens nivå på en effektiv måte, smiler Carsten lurt.
Stamsaas Fritid ASOmsetning 2016/2017: 240/270 millioner kroner Budsjettert omsetning 2018: 330 millioner kroner Eiere: Familien Erichsen via morselskapet Stamsaas AS Etablert: 2001 Antall ansatte: 34 Lokaler: 4000 kvm Merker: Carthago, Challenger, Eura Mobil, Frankia, Karmann Mobil, Morelo, Rapido og Weinsberg |