Konkurrerer Europa rundt: Vil bli best i verden | Din Fritid
Konkurrerer Europa rundt

Vil bli best i verden

Ingveig Håkonsen snirkler motorsykkelen gjennom krappe svinger, setter utfor stupbratte skråninger og over fjellkanter høyere enn seg selv.

 


Oppdatering 11. november 2019: Ingveig Håkonsen (20) er ikke lenger bare et stort talent. I 2019 ble hun både europamester i trial og kåret til Årets Motorsportutøver av Norges Motorsportforbund.

Den nå 18 år gamle trialføreren Ingveig Håkonsen, fra Skiptvet i Østfold, tok NM-gull for første gang i 2014. Da var hun 15 år og tidenes yngste norgesmester i trial. Siden har det blitt mange seire og gode plasseringer både i EM og VM. Under den norske motorsportsgallaen i fjor høst ble Ingveig tildelt tre priser: Årets kvinnelige utøver, årets mc-utøver og årets motorsportutøver. De to siste med resten av kvinnelandslaget i trial.

Starten

– Min første interesse for sport var håndball, men jeg måtte være med familien da broren min Håkon skulle konkurrere med motorsykkelen. Jeg ble lei av alle timene som gikk med på å være tilskuer. Derfor bestemte jeg meg for å prøve selv. Jeg begynte med en lånt motorsykkel og det var mye å lære. Elleve år gammel hadde jeg ikke så mye peiling på hvordan en clutch virker, for eksempel. Etter litt prøving og feiling ble jeg bitt av trial-basillen. Jeg fikk egen motorsykkel og deltok i min første konkurranse etter noen få måneder. Resultatene var dårlige, det ble mange prikker, og når målet er å få færrest mulig var det bare å komme seg hjem for å trene mer, forteller Ingveig Håkonsen til Din Fritid.

To-tre måneder i bobil

Hele familien er med og deler interessen for trial. Storebror Håkon kjører ikke aktivt lenger, men er av og til med og hjelper Ingveig. Mor Nina og far Bent stiller opp som sjåfører, assistenter, kokker, mekanikere og fotografer - alt for at datteren skal få alle muligheter til å utvikle seg i sporten.
– Det blir reiser til trening og konkurranser hele året. Vi kjører rundt 30 000 kilometer i året. Vi begynte med en varevogn som var rigget til å sove i. Så ble det campingvogn, og vår første bobil fikk vi i 2013. Den var over 3,5 tonn. Siden Ingveig nå har tatt førerkort for bil byttet vi til en ny bobil som kan kjøres på B-førerkort. Det betyr at hun kan reise alene på trening med bobilen, hvor motorsykkelen og nødvendig utstyr er trygt plassert i garasjen. Men som oftest er vi med alle sammen, enten det er trening eller konkurranser, forteller Bent Håkonsen.
– Første året vi hadde bobil leide vi vinterlagringsplass etter å ha fått anbefalt det, men jeg tror vi kun brukte plassen en måned til sammen. Så nå står bilen ute på tunet hjemme - klar til bruk hele året, forteller Nina Håkonsen med et smil.

Praktisk med bobil

– Vi prøver å holde budsjettet lavt, og der er bobilen til god hjelp. Det er så fint å bo inne på området hvor arrangementet skal være. Da er det kort vei til både konkurranse og trening. Og det er deilig å slippe å bo på hotell.
I tillegg synes vi det er trivelig i depotet som er fylt opp med bobiler, utstyr, motorsykler og mange hyggelige mennesker. På alle løp i Europa prøver familien å være med. Da må vi ha med tilhenger på bobilen for å få med hele familien og utstyr. Reisen koster jo ikke noe mer om vi er flere med i bobilen, sier Bent.


Familien Håkonsen er på farten i bobilen sommer som vinter. I løpet av året er de på veien 2-3 måneder til konkurranser og trening i Norge og rundt om i Europa.

Verdensmester

I dag er Ingveig ranket som nummer sju i verden i trial. Den regjerende norgesmesteren har fjerdeplass som beste enkeltresultat i VM. Målet for 2018 er å bli europamester og en fjerdeplass sammenlagt i VM, med pallplass som beste enkeltresultat i VM. Det krever hardt arbeid og mye trening hele året for Ingveig, som til daglig går siste år på toppidrettslinja ved St. Olav videregående skole i Sarpsborg.

– Her er trening og konkurranser godkjent fravær. Skolen tilrettelegger for min satsing, men det blir jo perioder hvor det er mye skolearbeid å ta igjen, forteller Ingveig.
Resultatet er at det ikke blir mye tid til overs for venner og vanlig sosialt liv. Russefeiring er erstattet med målrettet trening og konkurranser.
– Jeg er toppidrettsutøver. Målet er å skape en livsstil, leve av sporten min og bli verdensmester, sier Ingveig bestemt.
I trial er det separate klasser for kvinner og menn, og det er mange nivåer. Siden det er anledning for kvinner å melde seg på i herreklassene konkurrerer Ingveig ofte mot gutta for å nå et høyre nivå.
– Guttene er ikke alltid fornøyd med det, de liker ikke å bli slått av jenter, sier Ingveig med et lurt smil.

Ingveigs meritter i 2017

Sølv EM 2016 og bronse EM 2017

7. plass sammenlagt i VM 2017

4. plass beste enkeltresultat VM-løp

Bronse lag-VM 2017

Årets kvinnelige utøver 2017

Årets Motorsykkelsportsutøver og Årets Motorsportsutøver 2017 med kvinnelandslaget i trial.

Regjerende norgesmester

Regjerende nordisk mester

Regjerende Norgescupvinner

Utpekt som nr. 20 i VG´s kåring av Norges største motorsportsstjerner i 2017

Stole på egne evner

– Jeg tror ikke på talent. Det gjelder å arbeide hardt, være målrettet, stole på egne evner, og å være tøff. Balanse, koordinasjon, kondisjon og styrke er viktig. En konkurranse varer i 5-6 timer og så kommer forberedelser og oppvarming i tillegg. Og det er ofte dobbeltrunder med kjøring over to dager, forteller Ingveig for å understreke viktigheten av å være i god form.

Olympiatoppen

Ingveigs resultater nasjonalt og internasjonalt har gitt henne mange priser, men sporten koster. Familien anslår at budsjettet ligger på rundt 400 000 kroner i året.
– Jeg sliter ut flere motorsykler i året, reisene og alt utstyret koster, men jeg har familie som stiller opp, flere sponsorer og for 2018 ble jeg første trialfører som ble tildelt Olympiatoppens utviklingsstipend. I tillegg jobber jeg hele tiden for å få flere sponsorer, sier Ingveig med et håpefullt smil.

Høydepunkt Japan

Årets sesong med konkurranser og treningssamlinger inneholder reiser i bobil med motorsykkelen i bagasjen til Spania, Polen, Frankrike, Tsjekkia, Italia, England og Belgia.
– Høydepunktet på programmet er VM i Japan i juni. Da må bobilen stå hjemme og jeg reiser alene. Heldigvis har jeg sponsorer som bidrar til at to motorsykler står klare til meg når jeg kommer til Japan, forteller den regjerende nordiske mesteren i trial.
– Og har du lyst til å oppleve trial kan jeg anbefale å ta en bobiltur til Norgescup-runden på min hjemmebane i Skiptvet 5. - 6. mai (arrangementet var i 2018, red anm.), avslutter den blide Ingveig Håkonsen, som trives godt på både to og fire hjul.

Her finner du Trial-Ingveigs Facebook-profil!

Om trial:

Trial er motorsportens svar på akrobatikk der målet er å ikke sette foten ned i bakken mens man kjører gjennom seksjoner i naturen som steiner, fossefall, fjellkanter og andre hindringer. Balanse, teknikk og en god dose mot er egenskaper man må besitte for å bedrive denne sporten.

Fakta:
En trialsykkel har ikke noe sete, så man må stå hele tiden.
Setter du foten i bakken får du en prikk. Den med færrest prikker vinner.
En konkurranse kan vare fra 3 til 6 timer.
En seksjon består av flere forskjellige ferdighetsnivåer og anvises i form av fargede piler.
Hver fører har en minder/assistent med seg inn i seksjonen for sikring og rådgivning.
Man kan kjøre trial fra fylte 5 år.

Kilde: nmfsport.no

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden