Laika-entusiaster til fabrikken: Tilbake til start | Din Fritid
Laika-entusiaster til fabrikken

Tilbake til start

Til sammen sju bobiler reiste i fjor fra Norge til sine røtter i fabrikken i Italia. De 14 entusiastene på tur med Norsk Laikaklubb opplevde Toscana i hyggelige sosiale rammer. Et av høydepunktene var da de fikk se hvordan bobilene ble til.

Det importeres mer enn 40 bobil- og caravanmerker til Norge. Mange av disse har egne klubber. Her kan man dele erfaringer og meninger med likesinnede, om nettopp det merket du har valgt.

Norsk Laikaklubb ble etablert i 2014, og har allerede flere sosiale arrangement å vise til.

– Høydepunktet så langt er uten tvil fabrikkturen i fjor vår, forteller leder Odd Heggelund. Han er en av initiativtakerne til klubben, og har lenge vært spesielt interessert i den italienske produsenten.

– Noen av de fem som skulle kjøre felles fra Tyskland, var på forhånd skeptiske. Det er jo mange av oss bobilister som er individualister. Vi liker best å klare oss sjøl, smiler Heggelund.

– Men tilbakemeldingene etter den vellykkede turen, ikke minst sosialt, var fantastiske, forteller han.


Den norske gjengen fikk det de selv kalte en kongelig mottakelse på fabrikken.

Godt planlagt

To av klubbens meget erfarne Italia-farere, Knut Lier og Tommy Scott, hadde ansvaret for å planlegge turen. De valgte å ha flere alternativer for veien opp og ned, med felles treffpunkter.

Et av disse var campingplassen Camping Boschetto di Piemma, i San Gimignano. De som ønsket det, kunne kjøre felles ned fra Hamburg. Det ble fem ektepar som gjorde dette. Et par kom direkte fra Spania, og et annet par hadde en betydelig lengre tur, enn de tre ukene denne reisen var planlagt til.

Fra basen i San Gimignano ble gjengen hentet med buss og kjørt til fabrikken. Videre aktiviteter var lagt opp til bli-med-om-du-har-lyst prinsippet. Fire biler kjørte på tur til et par verneverdige byer i området, så møttes seks biler igjen ved Gardasjøen. I Toscana fikk de fleste med seg, foruten San Gimignano; Pisa, Asissi, Venezia og Garda.

– Etter oppholdet ved Gardasjøen skiltes vi, og hadde individuelle ruter tilbake til Norge, forteller Odd Heggelund. Han kan fornøyd konstatere at de har planer om en gjentagelse av turen neste vår. Men da vil tidspunktet bli en måned senere. De italienske kveldene i april var til tider litt for kalde til å sitte ute, og det er en viktig del av reisen, når en såpass stor gjeng reiser på tur sammen.

– Var det bare erfarne bobilister med på turen?

– Nei, for et ektepar var dette deres første bobiltur, og et annet par var også uerfarne. Det fungerte skikkelig bra, og vi kunne alle dele hyggelige opplevelser og praktiske erfaringer.

– Hvordan ble dere mottatt på fabrikken?

– Det skal sies at vi som driver denne klubben, har fått mye hjelp fra fabrikk og importør. Når det gjelder mottakelsen på fabrikken i Toscana var den rett og slett imponerende og profesjonell. Alle vi hadde snakket med og kjente litt til, var der for å hilse på oss. Fabrikken er splitter ny, og ble innviet i februar 2016. Vi fikk en dag på fabrikken med omvisning og lunsj. Da lærte vi en del om Hymer-gruppen, og Laikas plass i denne - og selvsagt om Laikas produksjon. Det eneste jeg kunne ønske, er at vi kom enda tettere på produksjonen. Jeg mener Laika har klare fortrinn der, sammenlignet med andre, forklarer Odd Heggelund.

Helt topp

Et annet medlem av styret, er Tommy Scott. Han kan fortelle at han ikke har vært med på maken til VIP-behandling som de fikk på fabrikken. Under hele besøket, lunsjen inkludert, var Laikas administrerende direktør tilstede. I tillegg stilte fabrikken med teknisk personell, som kunne gi forklaringer på de spørsmålene nordmennene hadde. Og alt skjedde i en hyggelig ramme.

Vi fikk en kongelig mottakelse, og hadde en fantastisk dag, avslutter Laika-entusiasten.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden