Nordlysvinnerne 2019: Drømmen om vinter-Norge | Din Fritid
Anina og Vidar Næss vant Din Fritids nordlyskonkurranse i 2019 og reiste til Tromsø i februar i år. Her deler de sine opplevelser fra turen.
Nordlysvinnerne 2019

Drømmen om vinter-Norge

Din Fritid har hvert år siden 2014 invitert til en konkurranse hvor premien er en tur til Tromsø og gratis vinterskodd utleie-bobil i én uke. I vinter fikk 2019-vinnerne gjennomført sin tur nordover. Her kommer deres vinterlige opplevelser i et helt spesielt landskap.

Så ble drømmen til virkelighet, og vi fikk oppleve Nordens Paris. Og det på beste vis! Jeg må innrømme at vi var ekstra spente kvelden før avreise, da det ble meldt om 8 vinterstengte veier i Troms og Finnmark, ras på Kvaløya og nærmere 50 meter per sekund i vindkastene. Hvordan ville dette gå?

Snø, snø og mer snø

Etter en behagelig flytur landet vi på Tromsø lufthavn, som var preget av tett snødrev. Litt mye snø - selv for lokalbefolkningen - ga ekstra ventetid i taxikø, før vi kom til Tromsø by og bobilforretningen iCaravan. Der fikk vi utlevert en halvintegrert Challenger med oppredd seng og det vi ellers trengte av utstyr.  På vei ut døra fikk vi forsikringer om at “selv om været er ille, så holder bobilen”. Med de ordene var vi klare for å begynne på vår drømmetur.

Første natta hadde vi forhåndsbestilt plass på Tromsø Lodge & Camping, for å være på den sikre siden. Da vi sjekket inn ba resepsjonisten oss vente litt. Plassen måtte nemlig måkes enda en gang på grunn av de store snømengdene.

Vi hadde jo all verdens med tid, og benyttet muligheten til å inspisere serviceanlegget. Vi ble veldig fornøyde med det vi så. Nyoppussede, rene og fine lokaler. At plassen i tillegg hadde en enkel meny å tilby, med alle rettigheter, var også et pluss. Tromsø Lodge & Camping innfridde på alle hold, og vi endte opp med å ligge der hele uka. Ikke minst på grunn av gode råd fra lokalbefolkningen. Dette var noen av rådene vi fikk:

– Torsdag: I dag kjører dere bare ikke…

– Fredag: Må du kjøre, kjører du, hvis ikke lar du være…

– Lørdag: I morra kan du kjøre…

Knallglatt

Dermed valgte vi for det meste å la bobilen stå stille, og tok heller beina fatt. Dette valget resulterte i tre fall, selv med brodder! Vi fikk uansett med oss mye av hva Tromsø har å by på. Vi vandret gatelangs i bygd og by, og gikk over Tromsøbrua opptil fire ganger daglig, så mye stillesitting ble det ikke. Tromsø vrimler av små, koselige spisesteder som vi selvfølgelig måtte prøve. Videre har vi besøkt museer, og møtt mange entusiastiske tromsøværinger som er stolte av byen sin. Vi har også latt oss imponere av hvor mange turister og nasjonaliteter som besøker Tromsø og landet vårt.

Det er spesielt to ting som forundret oss på turen:

• Hvor lite synlig samenes nasjonaldag, 6. februar, ble feiret i bybildet. Vi så bare ett sameflagg og noen få som var kledd i tradisjonelle kofter (til gjengjeld var de veldig flotte). Vi forstod at dagen ble feiret på Storgata camping, hvor det var kø for å komme inn.
  • Hvor fantastisk mange frisørsalonger det er i byen: Én på hvert gatehjørne og to imellom ;)

Klar for nordlys

Tredje dagen kom med et snev av klarvær. Dette ble til en av dagene vi vil huske best.  Vi fikk nemlig bli med guide Geir Lia Hammer på nordlyssafari. Han hentet oss i byen og tok oss med til Skibotn, hvor vi fikk en alle tiders innføring i både fenomenet Aurora Borealis og fotografering. Med temperaturer ned mot null, måneskinn og vakker natur var vi klare for å se det magiske lyset. Det skulle vise seg å ta litt tid, så vi benyttet ventetiden til en liten piknik. Etter en stund uten hell forflyttet vi oss litt lenger innover og oppover i landet for å se om det kunne hjelpe, men nordlyset glimret med sitt fravær.

Geir Lia Hammer gjorde en formidabel innsats for at vi skulle få en hyggelig opplevelse og få se i hvert fall litt nordlys. Likevel det ble ikke mer enn et svakt, lite glimt. Men vi fikk mange fine bilder og veldig gode minner. At vi fikk oppleve dette sammen med et vennepar var også veldig hyggelig. Sporty gjort av dem å komme nordover! Avtalen var at vi skulle se nordlyset sammen en gang - nå har vi god grunn til å ta en ny tur siden.

I Tromsø fikk vinnerne og et vennepar nordlysguiding av Geir Lia Hammer.

Ut på veien

Neste dag ble brukt i byen, med NM i lassokasting. Dette var mye artigere enn vi hadde trodd på forhånd, så vi fikk med oss alt fra første kast og til premieutdelingen var over. Ellers besøkte vi arktisk marked, hvor vi fikk et innblikk i samisk kultur og produkter. En artig, liten glasskylling står i vinduskarmen vår hjemme, som et lite minne om turen.

Premieutdeling på NM i lassokasting.

Så kom endelig en dag med sol. Veiene var rydda, og vi la ut på biltur til Sommarøy.  Vi fulgte fylkesvei 862 over Kattfjordeidet, hvor det var i overkant glatt oppover. Med piggdekk og dreven sjåfør gikk kjøringa likevel fint. Fjell, snø, hundespann og freestylekjørere er noe av det vi fikk se før vi kom ned mot fjorden igjen og vi kunne skimte brua mot Sommarøy.

Vakker lå øya der, vinterkledd og badet i sol - utrolig flott med sine hvite sandstrender og azurblått hav. Fristet litt å bade, men vi klarte å styre vår begeistring, og kjørte bort på kroa og spiste litt i stedet.

Vinterlandskapet viste seg (såvidt) også fra sin beste side med klarvær og sol.

Klarvær og måneskinn

Hjemturen gikk langs fjorden og Leirstrandvegen, tilbake til Tromsdalen, før vi parkerte, veldig fornøyde med å ha fått til i hvert fall én bobiltur. Siden dette var siste kvelden i byen for våre venner, brukte vi tiden godt. Vi gikk bort til fjellheisen, tok gondolen opp og fikk se Tromsø by night, i klarvær og måneskinn. At dette er en stor attraksjon er det liten tvil om. Trygt nede igjen var det tid for et besøk i den flotte ishavskatedralen, hvor det var nordlyskonsert med baryton, fløyte, joik og piano. Utrolig vakker og stemningsfull avslutning på en ellers flott dag.

Det var både glatt og mye snø i vinter, noe som gjorde at det ble flere anledninger til å oppdage Tromsø sentrum og området rundt, for ekteparet Næss.

Så heldige vi var som fikk muligheten til å oppleve Tromsø i bobil på vinterstid! Denne turen markerer starten på fremtidig vintercamping, og vår egen bybobil har nå fått vinterdekk og har vært plassert på vinterlagring for siste gang! Så kom igjen, du der ute, som også drømmer om nordlys og vintercamping:

Gjør drømmen til virkelighet! Tusen takk, Din Fritid, for en flott reise, mange opplevelser og varige minner.