Med rundt 450 ekvipasjer innom messecampen på Hellerudsletta, er arrangørene fornøyd. Årets utgave var uten noen felles arrangement eller underholdning.
I tillegg viste været seg fra en langt mer kjølig side enn man kunne ønske. Likevel traff vi flere grupper som hadde det trivelig i mindre grupper utendørs, da vi besøkte campen på lørdag kveld. Som vanlig ble det tilbudt transport til og fra messeområdet med veteranbuss.
Det måtte tre forsøk til for at lokalavdelingene til Norsk Bobilforening og Norsk Bobil- og Caravan Club skulle klare å arrangere messecamp sammen. Det skyldtes ikke samarbeidet, som har gått aldeles utmerket ifølge de to interesseorganisasjonene. Fjorårets forsøk ble avlyst som en følge av pandemien, og året før regnet messecampen, som var tenkt arrangert på et jorde, bort. Lørdag kveld traff vi Bjørn Gunnar Kverne (NBCC avdeling Romerike) og leder i Region Øst, Mette Kjelgård (Norsk Bobilforening). De kjørte 50 mil for å komme på messe, de tre venneparene som bor litt sør for Trondheim. De trives som aller best på tur når de kan reise sammen, forteller de seks, som trosset lave temperaturer og tilbragte lørdagskvelden utendørs. Fra venstre: Helge Ringli, May-Britt Ringli, Grethe Hegle, Aud Inger Voldøien, Sivert Syrstad og Jan Erik Hegle. Og så må vi ikke glemme hunden Tico, som er til felles glede på tur.
Mange satt kaffen i halsen da flere norske og svenske medier i forrige uke rapporterte at Tyskland vil kreve en fersk godkjent gasstest for alle bobiler, ikke bare tyske. Men dette var feilinformasjon, og det er nå avklart at kravet kun gjelder tyskregistrerte bobiler. Men, skal du til Tyskland bør du likevel lese videre!
Den tekniske interessen begynte i ung alder, blant annet i form av radiostyrt modellfly. Som ungdom var det motorsykkel som gjaldt, og turene ble lengre og lengre. Etter en mc-tur på tre måneder ble han lei av å pakke telt. Truls festet da blikket på naboens campingbil og har siden vært bobilfrelst. Siden den gang har Truls bygget mer enn 1000 campingbiler.
Jeg fikk tilbringe et knapt døgn i en av Aldes testbiler for å oppleve deres splitter nye dieselvarmer, Compact 4000 D. Bilen er en Adria Twin bybobil. Det passet meg perfekt siden jeg nylig har tilbrakt en lengre periode i en Adria Twin med en Webasto dieselvarmer. Så jeg har en fersk og sammenlignbar referanse.
Regelverket for campingbiler er uoversiktlig og byråkratisk, mener FrP, som nå frir til bobilfolket ved å foreslå flere tiltak for å forenkle regelverket og redusere avgiftene for campingbiler.