Gode vintertips for bilen og deg
Vinteren er en tøff tid for bilen din. Her får du noen tips for å spare penger og frustrasjon.
Vinter er kulde, snø, slaps, regn og salt. I prinsippet det verste du kan utsette bilen for. Og i kjølvannet kommer ofte bilstans og medfølgende dyre reparasjoner.
– Selv om vinteren i mange tilfeller er tøff, kan du hindre problemer med bilen om du gjør en liten innsats for å klargjøre den for kulde og saltede veier, sier rådgiver i NAF, Jan Harry Svendsen.
Vask bilen jevnlig
Det beste du kan gjøre er å holde bilen ren. Og Svendsen anbefaler gjerne bilvaskemaskiner.
– Fordelen med bilvaskemaskiner er at de har underspyling som fjerner salt og sørpe fra bilens understell. Samtidig kan en vaskehall være eneste mulighet for bilvask i den kalde tiden vi nå er på vei inn i, sier Svendsen. - En børsteløs vask er veien å gå dersom du er skeptisk til maskinens børster, legger han til.
Han råder samtidig landets bilister til å finne frem silikonstiften å smøre opp listene. På den måten hindrer du at døren fryser fast til listen og ikke lar seg åpne. En liten sprut med låsolje er heller ikke dumt.
– Nøkkelløse systemer og fjernkontroll gjør at man ikke bruker låsen. Problemet kommer imidlertid dersom nøkkelen går tom for strøm. Har du da ikke passet på å smøre opp låsen med jevne mellomrom er det ikke sikkert den lar seg låse opp, forklarer NAF-rådgiveren.
Bruk bremsene
NAF anbefaler også at du tar en titt på dekkene, batteriet og at du holder mattene i bilen rene og tørre.
– Rene og tørre matter hindrer duggdannelser og is på innsiden av rutene. Det er en god huskeregel å banke av seg på føttene slik at du ikke tar med mye snø inn i bilen. En titt på batteriet er også smart. Er det irr på polene er det nesten garantert at du får startproblemer. Løsningen er å rense dem, og så smøre inn poler og kabelsko med polfett, sier Svendsen.
Har du ennå ikke sjekket vinterdekkene er tiden for det nå. NAF anbefaler 4 millimeter som et minimum på vinterdekk.
Du bør også huske på bremsene gjennom vinteren. Salt og saltsørpe tærer på bremsene. Løsningen er å foreta noen kraftige oppbremsinger med jevne mellomrom. Dette må gjøres under trygge forhold.
– Dette er spesielt viktig på elbiler fordi den kraftige regenereringen sørger for at du ikke bruker bremsene like hyppig som på en bil med konvensjonell drivlinje. Ved å foreta noen kraftige oppbremsinger holder du skivene rustfrie samtidig som man sørger for at mekanikken i bremsekaliperne og i det øvrige bremsesystemet holder seg smidig, sier Svendsen.
Bruk lysene riktig
NAF anbefaler også at du tar en runde rundt bilen for å sjekke at alle lysene fungerer som de skal.
– Overraskende mange kjører gjennom hele vinteren med kjørelys. I mange tilfeller er da baklysene ikke tent. Mange biler har en Auto-innstilling for lysene der bilen selv blender opp og blender ned. Det er komfortabelt, men ofte blender bilen ned for tidlig og venter for lenge med å tenne fjernlysene igjen. Derfor bruker jeg aldri denne funksjonen selv, sier NAF-rådgiveren.