Test: Hymer B Classic - oppgradert overligger (2002-modell)
Da Hymer for en tid siden presenterte en ny modell, fortsatte de produksjonen av den forrige modellen og kalte den Classic. Hymer B og Hymer B Classic med samme mål, samme planløsning og samme basisbil og motor hadde en prisforskjell i Tyskland på 8500 Mark.
Hymer B skilte seg ut med runde kanter og flatt tak, mens Classic hadde tradisjonelle overganger mellom tak og vegger, dessuten skrånet taket over førerhuset. På dagens Classic kjenner vi igjen karosseriet med det skrå førerhustaket men fronten er fornyet med bl.a. runde lykter. Testens bil er altså en integrert Hymer, bygget på Mercedes Sprinter i en ”billigutgave”, ikke S-Klasse som vi vanligvis forbinder med Hymer og Mercedes.
Tidsriktig Hymer
En runde rundt bilen viser oss et karosseri, tradisjonelt bygget med skarpe overganger og rette flater, dog er fronten og skjørtet i nederkant ikke ulikt de andre modellene. Videre er overflaten glatt aluminium, hvit med dekor, altså tidsriktig. På venstre side er det en førerdør (ikke alle integrerte biler har det!), to vinduer og luke til bagasjerommet under dobbeltsengen. Bak er det kun et vindu, ikke stige eller sykkelstativ. På høyre side er det to vinduer (til toalettrom og kjøkken), inngangsdør og gasskasse for 2x11 kg gass. Mens de nyere modellene til Hymer har fått t ”funksjonsgulv” med mange finesser, finner vi ikke mye spennende under denne bilen. Gulvplaten er skrudd rett på Sprinterens orginale chassis og vi ser den isolerte spillvannstanken på 100 ltr. Videre en brønn som inneholder bodelsbatteriet og en skuff som er integrert i sideskjørtet, en typisk Hymer- detalj. Inngangsdøren er plassert i høyde med gulvet, altså høyt. Dette er fixet med en trapp med to trinn som betjenes elektrisk. Altså ingen uisolerte trinn innfelt i gulvet. Men hjulkassene bak var tynne plastskjermer, uisolert, bare kasset inn med finer. Døren må og nevnes, det er Hymers egen konstruksjon, solid og grei. Men i en tidligere Hymercamptest påpekte vi bolten for dørlåsen som stakk ut i døråpningen. Jeg klaget over den etter å ha hengt meg fast flere ganger. Nå var bolten dekket av en plastkappe som svinger unna når døren lukkes. Det hjelper å klage!
Vi går inn
Innenfor finner vi til venstre garderobeskapet og bakenfor toalettrommet. Tvers over for dette, dobbeltsengen og framover sittegruppen. Til høyre har jeg kjøkkenbenken. I førerhuset er det en heve-senkeseng. Ved å re opp sittegruppen gir dette til sammen seks sengeplasser. Jeg er litt usikker på konseptet med to dobbeltsenger. Det er ikke typisk tomannsbil, men heller ikke typisk familiebil. Bilen har sikkerhetsbelte til seks personer (hvorav fem trepunkts) Men sittegruppen rommer kun fire så bilen egner seg ikke for flere. Da en permanent dobbeltseng normalt er mer bekvem enn heve-senkesengen, regnes dobbeltsengen som hovedsengen. Men denne er, som nevnt mange ganger før, ofte smal da den ligger ved siden av toalettrommet. Og ganske riktig, måling viser at bredden er 128 cm som smalner av til 98 cm mot enden av sengen. Lengden er 185 cm som også er meget beskjedent. Av alle testene vi har gjort av dobbeltsenger er dette den med minst plass. I forrige test (Hobby 600) var de strategiske mål 148 x 198/118 cm. Som er rekord den andre veien. Ellers var sengen bra nok med 14 cm madrass med fjærkjerne og fjærende trespiler under. Bagasjerommet under sengen (116 x 130 x h 48cm) var tilgjengelig både utenfra og innenfra
Kjøkken
Kjøkkenbenken (58 x 105 x h 90 cm) inneholder skap, skuff og kjøleskap (Elektrolux 103 ltr.). Videre er det oppvaskkum og tre kokebluss. Dette dekker det meste av benkeplaten så det er liten arbeidsflate når både bluss og vask er i bruk. I tillegg til bestikkskuffen og det beskjedene benkeskapet hvor avfallskurven henger i døren er det to overskap med hylle. De er greie nok men den totale skapplassen på kjøkkenet er liten. Avtrekksvifte under overskapet er standard. Det er plassert helt inntil veggen og vil bare fungere om bakerste bluss benyttes. Toalettrom: Til tross for bredde på 80 cm virker toalettrommet trangt. Bruk av WC og håndvask på 80 x 90 cm krever nøye gjennomtenkte bevegelser. Men det går når man ikke er storvokst. Overskapet var i minste laget og døren fungerte ikke godt. Dørlåsen av type mini –latch krever nøyaktig justering og er ofte kranglete. Videre sloss vi med døren. Ideen med sjalusidør er god, men den er vinglete, går tregt i nedre føring og det var fomlete å treffe hullet i karmen med dørlåsen. I dusjkabinettet innenfor (80 x 58 x h 189) var det bare antydning til fuging. Videre var det montert en lysstoffarmatur på veggen inne i dusjen som jeg stillte meg tvilende til. Personlig ville jeg studert lampen og alle skjøter nøye før jeg tok den første dusjen.
Sittegruppe
Sittegruppen er som tidligere nevnt bra for fire, men ikke flere. Bredden er 97 cm og kan utvides ved omgjøring til seng ( 183 x 122 cm). Bordet syntes vi var i smaleste laget ( 58 x 93 cm). Hele den fremre benken kan benyttes til bagasje, gjennom en luke kommer du ned til batteriet som ligger under gulvet. Den bakre benken inneholder vanntanken (120 ltr.). Hymer har i all tid sverget til senkepumper ( istedenfor trykkpumper). De har fått produsenten Reich til å ta frem en spesialutgave, en såkalt tandempumpe, en dobbel senkepumpe med god kapasitet. Over sittegruppen har Hymer plassert sin store takluke. To mindre luker finnes over sengen bak og i dusjen. Garderobeskapet (56 x 53 x h 153cm) har lys, lufteventil i tak og hylle på undersiden. Hymer kan møbler. Selv om møblene i Hymers dyrere modeller er mer sofistikerte enn disse, står dette på ingen måte tilbake for andre bobiler. Vi liker Hymers skapdørlåser og at det faktisk er treverk vi ser mange steder. Mellom overskapene over sengen bak og sittegruppen er det et TV skap.
Førerhus
Sengen i førerhuset har målene 190 x 130 cm. På grunn av det skrånende taket går den frie høyden over madrassen fra 72 cm og ned til 53 cm lengst fremme. Dette er omtrent som en alkove. Også her er det en bra madrass lik den bak med fjærende trespiler under. Bortsett fra en liten ventil over førerdøren er det liten mulighet for lufting ved sterk varme, vinduene i førerhuset er nesten umulig å betjene fra sengen. En takluke hadde gjort nytten. elektrisk trapp må noteres på plussiden i spareutgaven av campingbiler.
Konklusjon
For mange mennesker er drømmen en integrert Hymer, særlig når den er bygget på Mercedes. Her kan drømmen gå i oppfyllelse uten at det koster all verden. Men også her får man det man betaler for. Bilens konstruksjon og utstyrsnivå er av det enklere slaget og det vi finner bak førerhuset tilsier en moderat pris. For to mennesker ville en halvintegrert bil gjort samme nytten. Vi skal ikke ta mål av oss med noen sammenligningstest, men kunne jeg velge fritt mellom Hymer Classic og Hobby 600 vet jeg hva jeg hadde valgt.
Tekniske data
Basisbil: Mercedes Sprinter Cdi Utv. Mål: 614 x 227 x h 286 cm Totalvekt: 3500 kg Egenvekt: 2980 kg Nyttelast: 520 kg Senger Bak: 185 x 128/ 98 cm Foran: 190 x 130 cm Sittegruppe: 183 x 122 cm Toalettrom: 80 x 90 x h 198 cm Dusj: 80 x 58 x h 189 cm Kjøkkenbenk: 58 x 105 x h 90 cm Kjøleskap: Elektrolux RM 6401L 103 ltr. Varme: Truma C3400 kombivarmer Varmtvann: 13 ltr. Toalett: PP Casette C200 Bagasjerom: 116 x 130 x h 48 cm Friskvann: 120 ltr. Spillvann: 100 ltr. Gass: 2 x 11 kg Ekstra batteri: 80 Ah Antall reg. sitteplasser: 6 Fem trepunkts sikkerhetsbelter, tre kokebluss, syv vinduer, tre takluker