Åpner nytt testsenter | Din Fritid

Åpner nytt testsenter

VW har et rykte de må bedre på etter jukset med målingen av diesel-utslipp. Nå investerer de seks millioner euro i et nytt anlegg i Hannover for å teste deres nyttekjøretøy etter den nye WLTP-standarden, en test som nå kreves av alle produsenter.

Totalt er det 15 ansatte som skal betjene senteret som kan teste to kjøretøy om gangen. Blant annet nye Crafter, som jo benyttes som base for bybobiler fra blant andre Knaus. VW-fabrikken i Polen som produserer Crafter er også fødestedet til MAN-kassebilene som Knaus har bygget en halvintegrert modell på. Slik sett er de nye fasilitetene interessante også for bobileiere.


Fra Volkswagens nye testlab i Hannover. Alle målinger er utviklet etter den nye WLTP-standarden.

Obligatoriske målinger

Anlegget på rundt 1000 kvadratmeter er spesialutviklet for å gjøre tester i henhold til WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Det nye testsenteret er bygget fordi det nå kreves typegodkjenning for hver enkelt av selskapets kjøretøytyper, og det kreves utslipps- og brenselforbrukstall etter WLTP-måleprosedyren som gjelder i hele Europa.

Som en følge av dette må også kjøretøy som er under produksjon kontinuerlig kontrolles i henhold til den nye prosedyren, og for å få nødvendig kapasitet skal det nye senteret drives med to skift.

Metin Karsak har tittel Emissions Test Center Manager, og sier dette om senteret:

– Den nye bygningen og det banebrytende utstyret som er installert på den, gjør det mulig å gjennomføre de nødvendige testsyklusene med en enestående presisjon.

Innvendig i det som kalles Master Control Station-rommet er det ekstremt rent. Her blir partikler fra kjøretøyet veid på vibrasjonsfrie presisjonsvekter (nøyaktig til 0,001 milligram). For å holde vibrasjoner i sjakk er vektene plassert på støpejernsplater som veier 500 kilo, med en fjærbelagt granittplate på 20 centimeter på toppen. Trykket i rommet hindrer også inntrenging av eventuelle fremmede partikler, som støv. Foreskrevet temperatur i rommet er konstant 22 grader med luftfuktighet på 45 prosent.


VW har lagt ned store ressurser på å få så stabile forutsetninger rundt målingene som mulig.

 

På forsiden