: Tour de France - Dag 15 Saillagouse – Bagneres-de-Bigorre | Din Fritid

Tour de France - Dag 15 Saillagouse – Bagneres-de-Bigorre

17 % stiging er ikke for campingvogner. I går var det plassen som manglet, men i dag skulle det vise seg å bli helt andre utfordringer, som møtte oss. Jeg tør våge å påstå, at jeg er i ferd med å bli en herdet ”fjellcaravanist”, men i dag nådde vi grensen. Col de Menté glemmer vi aldri.

Vi starter dagen med å hente det forhåndsbestilte frokostbrødet hos leirsjefen. Vi er i ferd med å bli avhengig av croissanter og pain au chocolat. Frokosten inntas foran campingvognen i den friske fjelluften. Det er stadig kjølig, selv om solen skinner har den ikke fått skikkelig tak enda. Før vi vet ordet av det er alle klar til avgang. Vi starter med å kjøre de kilometrene vi ikke rakk i går.

I og med at vi kommer fra den andre siden skal vi gjennom en tunnel for å komme opp til Ax-Les-Thermes. Veien er virkelig fin og noe av det beste vi så langt har sett i Pyreneene. Det er nok fordi størstedelen av trafikken kommer til fjellbyen fra denne siden. Vi ankommer til byen uten problemer og kan starte nedkjøringen til St. Giron, der dagens etappe starter.

Det startes hardt med et par fjellpass, men det går fint over Col de Latrape (1.520 moh.) og Col de la Core (1.395 moh.). Skydekket ligger lavt, men det er utrolig fint.

73 km ute på ruten skal vi over Col de Menté, som ligger 1.350-1.400 moh.. Fjellveien går gjennom tett skog og det er utrolig frodig og grønt. Det går pent oppover, men nok en gang ikke noe bilen ikke kan handskes med og slett ikke noe i forhold til f.eks. Col de Galibier i Alpene, der vi var helt oppe i 2.645 moh.. Vi kommer opp over fjellovergangen uten problemer.

På veien ned kjører vi forbi et skilt der der står 17 %. Det er det bratteste vi så langt har kjørt i. Jeg kjører i første gear og det går egentlig greit. Det eneste jeg merker, er, at bilen bremser mye mer enn den pleier. Det får en det til å tenne en rød lampe hos meg, for antagelig betyr det at bremsne på campingvognen har satt seg fast eller er i ferd med å gjøre det. På et flatt parti gir jeg gass og får en klar indikasjon. Det føles som om jeg har to campingvogner hengende bak. Jeg kjører inn til siden og forsøker å løsne bremsene med ”håndbrems-trikset”. Det lykkes. (Detaljerte råd og tips om fjellkjøring – se linken lenger ned på siden)

Et par kilometer senere er det problemer igjen. Jeg stopper igjen inn på siden og da jeg kommer fram til bakhjulet av campingvognen lukter det virkelig ille. Felgene er VELDIG varme og mens jeg står og lurer på, hva jeg skal gjøre faller hjulkapselen av. Den er av plast og er ganske enkelt smeltet. Jeg stopper et sted, der trafikken kan passere, så det er ikke annet å gjøre enn å vente til bremsene er helt kalde.

Vi snakker om, hva det er som gjør forskjellen fra Alpenes veldig bratte nedkjøringer til i dag. I Alpene kjørte vi veldig bratt nedover, men ikke over så veldig lang tid. Først på dagen kjørte vi også nedover, men ikke noe særlig bratt, men til gjengjeld kjørte vi i rimelig lang tid. Vi har bare ikke tenkt så mye over det, fordi det ikke har vært så bratt. Men denne nedkjørselen som i tillegg er både lang og bratt, gjør, at vi nå har nådd grensen for, hva campingvognen kan klare. Efter 1 ½ time vurderer vi, at det er forsvarlig å kjøre videre. Det virker ikke som om, at bremsene har tatt skade, men jeg vil for sikkerhets skyld få dem kontrollert en ekstra gang ved neste servicettersyn.

De neste fjellbyene vi kommer igjennom, er av en helt annen karakter enn tidligere. Alle bygningene er grå og virker spartanske. Men de har sin helt egen sjarme. Vi triller gjennom den en byen etter den andre for endelig å passere Col du Portillon (1.320 moh.) og Col de Peyresourde (1.569 moh.) for endelig å avslutte i Lourdervielle. Ingen av disse to fjellpassene volder oss noen problemer.

Det er bare litt sent på ettermiddagen, så vi fortsetter til Bagneres de Bigorre, der morgendagens etappe starter. Her finner vi en hyggelig liten campingplass i utkanten av byen. Det er ikke mer enn akkurat det vi trenger, med unntak av et badekar til Mathias. Jeg låner en vaskebalje av leirsjefen, og så blir det bading. Resten av dagen går igjen med til hygge og avslapping. Rasmus sjekker at alle våre opptak er som de skal være og at morgendagens etappe er sjekket ut. Og den blir spennende.

Vi skal nemlig over det karismatiske fjellet Col de Tourmalet 2.115 moh.. Fjellet ble passert første gang i 1910, og er et av de fjellene man har valgt å ta med i dette årets Tour de France, selv om det ikke har vært med siden starten i 1903. En sykkel som kjørte over i 1910 finnes på toppen av fjellet på en liten cafe. Det store spørsmålet for oss er om campingvognen skal være med i morgen? Det har vi ikke bestemt enda. På gjensyn til en ny bergtagende dag i morgen.

Kjøredata

I dag har vi kjørt: 268 km Totalt antall km siden avreise fra Danmark: 5170 km

Tips om fjellkjøring

Vi har samlet alle våre erfaringer om fjellkjøring med campingvogn i en artikkel. Hvis du gjerne vil lese den så Klikk Her

Vogntog og utstyr

Vi kjørte i en Kia Carens CRDI 2,0 diesel, som trakk veldig bra. Kias hjemmeside: www.kia.no Se dieselforbruk under faktaopplysninger. Campingvognen var en Hobby Excellent Easy UFe med dobbeltseng, kjøkken, badeværelse og sittegruppe. Solseil fra Isabella. Les mer her www.isabella.net Sykkelen er av merket Mosquito XPlicit. Les mer på www.mosquito.dk

Campingplass

Vi bodde på Camping Domaine le Cerdan, Saillangouse Pris: 18,20 Euro 3 voksne, 1 baby og strøm (10 ampere)

Mer informasjon

I forbindelse med Tour de France med Campingvogn har Anne-Vibeke Isaksen og Rasmus Schønning m.fl. produsert 3 Tv-programmer. Sendetidene kommer her på portalen. I løpet av vinterhalvåret holder Anne-Vibeke foredrag hos en lang rekke Hobby-forhandlere rundt omkring i landet. Hold øye med din lokale Hobby-forhandlere, dersom du er interessert. Kommentarer og spørsmål kan mailes til Anne-Vibeke Isaksen på anne-vibeke@rejsejournalisten.dk

Dagens etappe – 191 km

Saint-Girons - 0 km. Lacourt - 3 km. Oust - 14 km. Erce - 21 km. Aulus-Les-Bains - 29 km. Col de Latrape - 35 km. Pont de la Taule - 48 km. Seix - 52 km. Senetenac-D’Oust - 55 km. Col de la Core - 87 km. Aret - 78 km. Bordes-Sur-Lez - 81 km. Castillon-En-Couserans - 83 km. Audressein - 84 km. Argein - 87 km. Aucazein - 89 km. Illartein - 90 km. Orgibet - 92 km. Saint-Lary - 97 km. Portet - D’Aspet - 100 km. Col du Portet-d’Aspet - 103 km. Ger-De-Boutx - 112 km. Col de Ment - 118 km. Boutx - 125 km. Saint-Beat - 128 km. Arlos - 130 km. Fos - 134 km. Pontaut - 140 km. Les - 143 km. Saint-Mamet - 164 km. Saint-A Ventin - 171 km. Cazeaux-De-Larboust - 173 km. Garin - 174 km. Loudenvielle-Le-Louron - 191 km. Se hele ruten på www.letour.fr

Resultater

Vinneren av dagens etappe: Lance Armstrong 4t 29m 26s Den gule ledertrøyen innehas av: Lance Armstrong 65t 36m 23s

Les dag 16:

Tour de France - Dag 16 Bagnères -de-Bigorre - Lescar

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 

På forsiden