: Tour de France - Dag 14 Gaillac - Saillagouse | Din Fritid

Tour de France - Dag 14 Gaillac - Saillagouse

Det skulle vise seg å bli en dag preget av lite plass. Det er riktignok høyt under himlen og solen skinner som aldri før, men dagens etappe er ikke akkurat skreddersydd for kjøring med campingvogn. Som sjåfør av vognen har jeg virkelig måtte jobbe. Også selv om vi ikke kjører inn i Toulouse, der dagens etappe starter.

Vi har så langt det er mulig unngått å kjøre inn i de store byene. Ikke fordi det ikke er noe å se på, men fordi vi har med campingvognen hele tiden, og det er ikke mulig å få parkert. Selv i halvstore byer har vi vært nære på å lage trafikkaos. Det er ikke noe særlig moro. Forståelig nok blir man enormt upopulær blant andre bilister. Rett sør for Toulouse tar vi den første pausen. Canal du Midi som forbinder Atlanterhavet med Middelhavet går her. Et selvsagt sted for lunch.

Jeg har alltid vært fascinert av sluser og av en eller annen grunn kan jeg sitte time etter time og se båter sluses opp eller ned til passende vannstand, så de kan seile videre. Det er veldig enkelt. Båtferie er i veldig vekst i Frankrike, og man behøver ikke noen erfaring for å leie de forholdsvis store båtene. Det er både på godt og vondt.

Jeg tar en prat med slusevakten som forteller at han opplever mye i løpet av sommeren, men som oftest går det bra. Problemet er at han bare snakker fransk og turistene kommer ofte fra utlandet og forstår bare litt fransk, om noe i det hele tatt. Mens vi står og snakker kommer det både hollendere og australiere og de har ikke noen større suksess med slusingen, men det lykkes. Og til stor fornøyelse for oss som står på land. (Unnskyld)

Da er det enklere å kjøre med campingvogn, selv om vi senere på ruten absolutt får noe å bryne oss på. Så byer er heller ikke alltid det beste stedet å komme. Flere ganger er vi ganske enkelt nødt til å fortsette rett fram, fordi vogntoget er for langt til å kunne svinge, i den svingen vi egentlig skulle ha tatt. Så vi må finne andre småveier for å komme tilbake på sporet igjen. Det blir noen ekstra kilometer omvei, men det er det ikke noe å gjøre med.

Det er også et problem når det kommer møtende trafikk, som skal passere. Det er med “tungen rett i munnen” at jeg må kjøre helt ut på den ene kanten og utnytte hver centimeter for å slippe motgående forbi. I Mirepoix går det galt. Jeg lykkes med å presse meg så langt ut på siden at den møtende kunne komme forbi, men da jeg skulle videre måtte jeg svinge en aning for å komme forbi et tre, noe som resulterte i at bakenden på campingvognen svingte ut og traff et tre. Det var heldigvis bare litte grann, men bakkjermen fikk en skramme og lyktekonsollen på høyre side løsnet. Det er den helt klassiske feilen når man sviner med vogntoget. Heldigvis virker lysene og alle ledninger er intakte, så vi fikser det med tape.

Vi nærmer oss Pyreneene der fjelltoppene hever seg foran oss. Det går opp for meg at det i virkeligheten blir den neste store utfordringer på vår Tour de France er de neste dagenes etapper. Det skyldes hovedsakelig at veistandarden er helt anderledes i Pyreneene enn i Alpene. På disse kanter har man langt fra den samme trafikken som i Alpene og det er vel derfor at veinettet er helt anderledes.

Men, pent er det. Vi kjører med den skummende elven på den ene siden og de loddrette fjellveggen på den andre. Mange steder er det skiltet med steinras. Veien slynger seg vakkert og elegant og de stedene der det ikke har vært mulig å bygge den ved siden av elven, skjærer den seg inn i fjellet. Helt uberørt av at det ikke er mye plass for en campingvogn. Heldigvis er det ikke så stor trafikk og heldigvis er det flere møteplasser, så det går ganske greit, og vi fortsetter selv om det ikke er noen hemmelighet, at diskusjonen har vært oppe om å snu bilen, og finne en alternativ rute.

I en veldig liten fjellandsby Usson-les-Bains, 44 km før mål går ruten enda høyere opp over fjellet og vi bestemmer oss for å kjøre utenom. Veien er på forhånd bratt, smal og svingete og på kartet kan vi se at veien over fjellet er mindre og med sikkerhet enda brattere. Nedkjøringen til Aix-Les-Thernes er ca. 15 km lang, noe som også er med i våre overveielser. Bilen ville nok ikke hatt noen problemer med å trekke over fjellet, dersom det var plass nok på veien.

Det innebærer til gjengjeld en omvei på 125 km i fjellene, noe som tar 2-3 timer på disse veiene, men det er det ikke noe å gjøre med. I byen Saillagouse kommer vi ikke lengere, og må finne en campingplass. Vi kjører inn på en veldig hyggelig liten plass fyllt med høye tujaer. Som om det ikke hadde vært nok for en dag, så var det med mye møye og besvær, at jeg fikk campingvognen inn på plass. Tujane står veldig tett og det skal svinges for å komme inn på plass.

Men det lykkes - også uten flere riper, og når campingvognen står der er det riktig trivelig. Vi får oss et herlig kveldsmåltid og kryper til køys. I dobbeltsengen er det egentlig ikke så stor plass, men det er bare fordi Mathias sover sammen med oss. Til gjengjeld er det utrolig hyggelig. Med håp om mer plass i morgen. Godnatt.

Kjøredata

I dag har vi kjørt: 322 km Samlet antal km siden avgang fra Danmark: 4902

Tips om fjellkjøring

Vi har samlet alle våre erfaringer om fjellkjøring med campingvogn i en artikkel. Hvis du gjerne vil lese den - Klikk Her

Vogntog og utstyr

Vi kjørte i en Kia Carens CRDI 2,0 diesel, som trakk veldig bra. Kias hjemmeside: www.kia.no Se dieselforbruk under faktaopplysninger. Campingvognen var en Hobby Excellent Easy UFe med dobbeltseng, kjøkken, badeværelse og sittegruppe. Solseil fra Isabella. Les mer her www.isabella.net Sykkelen er av merket Mosquito XPlicit. Les mer på www.mosquito.dk

Campingplass

Vi bodde på Camping Le Lido (Gaillac) Pris: 12,70 Euro 3 voksne, 1 baby og strøm (6 ampere)

Mer informasjon

I forbindelse med Tour de France med Campingvogn har Anne-Vibeke Isaksen og Rasmus Schønning m.fl. produsert 3 Tv-programmer. Sendetidene kommer her på portalen. I løpet av vinterhalvåret holder Anne-Vibeke foredrag hos en lang rekke Hobby-forhandlere rundt omkring i landet. Hold øye med din lokale Hobby-forhandler, dersom du er interessert. Kommentar og spørsmål kan mailes til Anne-Vibeke Isaksen på anne-vibeke@rejsejournalisten.dk

Dagens etappe – 197 km

Toulouse - 0 km. Odars - 5 km. Fourquevaux - 9 km. Labastide-Beauvoir - 13 km. Cessales - 22 km. Villefranche-De-Lauragais - 28 km. Gardouch - 31 km. Saint-Michel-De-Lanes - 41 km. Salles-Sur-L’Hers - 45 km. Pech-Luna - 57 km. Les Bessous - 68 km. Mirepoix - 75 km. La Bastide-De-Bousignac - 80 km. Camon - 88 km. Sonnac-Sur-L’Hers - 93 km. Chalabre - 96 km. Villefort - 100 km. Puivert - 105 km. Nebias - 112 km. Quillan - 120 km. Belvianes-Et-Cavirac - 124 km. Saint-Martin-Lys - 129 km. Axat - 133 km. Gesse - 143 km. Rouze - 155 km. Mijanes - 157 km. Port de Pailhéres - 168 km. Ascou - 183 km. Ax-Les-Thermes - 187 km. Ax 3 Domaines - 197 km. Se hele ruten på www.letour.fr

Resultater

Vinneren av dagens etappe: Gilberto Simoni 5t 31m 52s Den gule ledertrøyen bæres av: Lance Armstrong 61t 7m 17s

Les dag 15: 

Tour de France - Dag 15 Saillagouse – Bagneres-de-Bigorre

På forsiden