: Tour de France - Dag 2 Fontainebleau – Château Thierry | Din Fritid

Tour de France - Dag 2 Fontainebleau – Château Thierry

Vi våkner tidlig til en praktfull morgen med dypblå himmel. Frankrike, nå kjenner vi deg igjen. Det tar ikke lang tid å få spist frokost og pakket sammen, så vi kan komme av gårde. Vi ligger jo ellers litt foran skjema i og med at vi kjørte ca. 70 km av dagens etappe i går. Men det betyr bare at vi nå er midt i den dype Fontainebleau skogen i stedet for en kjedelig støyende forstad til Paris.

Jeg tenker også på, at det må være deilig for sykkelrytterne å komme inn i skyggen under de høye trærne i stedet for å kjøre på de støvete landeveiene i stekende sol, men det bryr de seg sikkert ikke noe om. De vet det blir enda værre senere under Tour de France.

Vi kommer til byen Avon, der Châteaux de Chantilly, Fontainebleau ligger. Fra et tidligere besøk husker jeg, at slottet ligger midt i byen, men også at det ikke er noe særlig med plass. Jeg er derfor ikke sikker på om vi kan kjøre inn i byen. Da jeg i tillegg får se skiltet med forbudt for lastbiler, blir jeg betenkt. Kan vi så med campingvogn? Mens jeg stopper midt i krysset og overveier om jeg skal kjøre rett fram gjennom byen eller forsøke å finne en annen mulighet blir jeg forbikjørt av en stor turistbuss som kjører mot sentrum. Ok, etter han. Hvis han kan, så kan jeg og.

Vi følger bussen hele veien og satser på, at den også skal parkere. for så er det håp der fremme. Det er ikke mye plass gjennom byen, men det går akkurat. Og ganske rigtig parkerer han sammen med mange andre busser. Vi tar bare en liten tur rundt den nærmeste rundkjøringen, for å få stanset med nesen den riktige veien, så vi kan kjøre rett ut på veien igjen, når vi skal videre senere på dagen. Rasmus tar for sikkerhets skyld speilene av bilen. Det ville vært ergerlig å miste de. Han vipper også bilens sidespeil helt inn, noe som er en god ide i alle storbyer.

Slottet står flott mot den blå himmelen. Alt er sprunget ut og det dufter av blomster overalt. Helt tilbake på 1200-tallet ble det første slottet bygd på dette stedet, og helt tilbake fra den tiden har det fungert som jaktsted. Det har vært et rent eldorado i den store skogen. Vi starter med å gå forbi de mange flotte bygningene på forsiden av slottet, før vi kommer gjennom en stor gammel port og kommer rundt i den såkalte bakhave.

Bakhave er vel noe av en underdrivelse, for en enorm og vakker anlagt park åpner seg foran oss. Hvilken utsikt det er fra de mange værelsene som vender ut mot parken. Rett foran hovedbygningen er det en stor plass og en sjø med kjempe karper og svaner. Et svanepar står og pusser sin fjærdrakt, mens et kull unger på 4 ligger trygt mellom dem. Herlig.

Vi tar den lange spaserturen hele veien rundt sjøen og ned gjennom parken. Dessverre må man ikke trå på gresset, noe som gjør at vi ikke kan ta oss en middagslur under et av trærne. Det ville ellers ha vært godt for alle 4. Når vi har kommet 2/3 del rundt sjøen åpner parken seg nok en gang og flere anlagte sjøer viser seg. Det skal et par gartnere til å holde styr på alt dette.

Hovedinngangen

Rett ovenfor slottet ligger en eksklusiv restaurant med navnet Chez Bernard, der vi velger å innta lunsj til tross for et litt voldsomt prisnivå. Men det er bare så varmt og vi trenger alle en liten pause. Campingvognen står ikke i skyggen, så den er ikke noe bedre å komme ned til. Det blir raskt gjort klart til Mathias, som opptar litt plass med barnevognen, men kelnerne sier ikke noe ut over ”dikkedikk” og kommer med lekesaker: Herlig. Vi drøyer ikke valget og bestiller fire mindre frokosttallerkner bestående av lufttørket parmaskinke med melon, røkelaks, en stor blandet salat og en varm geitost salat. En lett frokost i varmen og det smaker fortreffelig.

Det hele avsluttes med en stor skål friske jordbær med vaniljeis til alle 4. Etter et delikat lite måltid til 123 Euro (hmmm) går vi tilbake til bil og campingvogn, får satt gang bilens uunnværlige aircondition og fortsetter langs Tour de Frances 2. etappe.

Etter Fontainebleau endrer landskabet seg veldig og består nå av store jorder med mais, korn, gressende brune kuer og blomsterenger. Vi stopper midt i en gigantisk blomstereng og synet er betagende for ikke å snakke om lukten. Jeg plukker en bukett til campingvognen vel vitende at den vil visne i løpet av kort tid pga. varmen.

Det er veldig varmt og vi leter etter en campingplass. Problemet er at vi enda ikke har fått kjøpt en bok med franske campingplasser, fordi vi var sikre på, at de ville ligge langs ruten. Det er jo så mange campingplasser i Frankrike og vi har ingen krav med hensyn til stjerner eller fasiliteter. Det eneste er bare at de gjerne må ligge i vakker natur. Det ender igjen med at vi kjører et stykke inn på morgendagens etappe og finner en deilig plass i en liten by, som heter Château Thierry. Plassen ligger helt ned til Marne-elven.

Vi setter opp solseilet for å få litt skygge. Det er veldig enkelt. Det skal bare trekkes i teltskinnen på campingvognen, hvoretter de tre bena stilles opp og bardunene plugges. Det tar ikke mange minuttene. Det er en av de dagene da vi kommer tidlig fram til campingplassen, så det er god tid til å se igjennom Tv-opptakene. Det gjør vi alltid for å sjekke det vi har produsert i løpet av dagen. Vi er veldig fornøyd med resultatet. Vi får også tid til å planlegge neste dags kjøretur mer i detalj og da det endelig blir så kjølig, at man kan drive med fysisk aktivitet, løper vi begge to en lang tur langs elven. En deilig måte å avslutte dagen på. Mathias sover trygt i campingvognen og vi kryper stille inn til ham. Vi ses i morgen.

Kjøredata

I dag har vi kjørt: 280 km Totalt antall km siden avreise fra Danmark: 1915

Vogntog og annet utstyr

Vi kørte i en Kia Carens CRDI 2,0 diesel, som trakk aldeles utmerket. Se dieselforbruk under faktaopplysninger. Campingvognen var en Hobby Excellent Easy UFe med dobbeltseng, kjøkken, badeværelse og sittegruppe. Solseil fra Isabella Les mer her www.isabella.net Sykkel er av fabrikat Mosquito Xplicit. www.mosquito.dk Den lille sykkel er bare tul.

Campingplass

Vi bodde på: Camping De Château-Thierry Pris: 13,92 Euro 3 voksne, 1 baby og strøm (10 Ampere)

Mer informasjon

I forbindelse med Tour de France med Campingvogn har Anne-Vibeke Isaksen og Rasmus Schønning m.fl. produsert 3 Tv-programmer. Sendetidene kommer her på portalen. I løpet av vinterhalvåret holder Anne-Vibeke foredrag hos en lang rekke Hobby-forhandlere rundt omkring i landet. Følg med din lokale Hobby-forhandler, dersom du er interessert. Kommentar og spørsmål kan mailes til Anne-Vibeke Isaksen på anne-vibeke@rejsejournalisten.dk

Foto: www.letour.fr

Dagens etappe – 168 km

Montgeron - Le Réveil Matin - 0 km. Vigneux - 4 km. Draveil - 5 km. Etiolles - 13 km. Saint-Germain-Les-Corbeil - 14 km. Corbeil-Essonnes - 19 km. Ormoy - 21 km. Chevannes - 27 km. Champcueil - 29 km. Mondeville - 33 km. Videlles - 37 km. Boutigny-Sur-Essonne - 40 km. Milly-La-Forêt - 49 km. Arbonne-La-Forêt - 58 km. Fontainebleau - 68 km. Avon - 72 km. Samois-Sur-Seine - 76 km. Fontaine-Le-Port - 81 km. Le Châtelet-En-Brie - 89 km. Les Ecrennes - 94 km. Breau - 102 km. Mormant - 107 km. Aubepierre - 110 km. Courtomer - 113 km. Rozay-En-Brie - 118 km. Nesles-La-Gilberte - 122 km. Mauperthuis - 132 km. Coulommiers - 138 km. Mouroux - 141 km. Maisoncelles-En-Brie - 150 km. Nanteuil-Les-Meaux - 160 km. Meaux (entreé) - 164 km. Meux - 168 km. Se hele ruten på www.letour.fr

Resultater

Vinneren av dagens etappe: Allessandro Petacchi - 3t 44m Den gule ledertrøyen bæres av:Bradley McGee - 3t 55m