: Tour de France - Dag 8 Villefranche - Morzine | Din Fritid

Tour de France - Dag 8 Villefranche - Morzine

På vei ut av Villefranche blir vi ledet rett gjennom sentrum med campingvognen på, og det er ikke akkurat den beste løsning for det er både smalt og stor trafikk. Flere steder må vi slå inn speilene for å komme gjennom, og Rasmus går ut av bilen for å kontrollere, at det går uten at vi treffer noen.

Jeg bruker taktikken fra tidligere byer, som vi har kjørt igjennom med samme situasjon. Jeg tar det bare helt rolig. Kjører først når jeg er helt sikker på at det går. Vi forlater de vakre Beaujolais vinmarkene og nærmer oss storbyen Lyon, der dagens etappe starter. Det skal ikke herske noen tvil om, at det er mye å oppleve i Frankrikes nest største by, men det vil kreve et par overliggerdager i området, og bare for et raskt besøk har jeg ikke lyst til å ta med campingvognen inn i sentrum. Så vi kjører videre og bestemmer oss for å ta Lyon en annen gang.

Øst for Lyon kommer vi gjennom nye frodige landskap, og i lang tid kjører vi langs Rhônen, som er en av Frankrikes største elver. Den bukter seg gjennom dalens oppdyrkede marker og etterhånden som vi kommer lengre østpå begynner Alpenes imponerende fjelltopper å dukke opp. Jeg får virkelig sommerfugler i maven. Så er det nå vi skal starte fjelletappene. Jeg gleder meg samtidig over, at jeg tross alt er i bil og ikke på sykkel.

Vi starter den første oppstigningen over Montagne del la Raie og Montagne du Grand Colombier . Først gjennom små fjellandsbyer, senere langs den smale og svingete fjellveien. Folk kikker en del etter oss, men jeg bare vinker og smiler, selvom jeg også tenker på om det her er en god ide. Det verste er, at det knapt er plass til at to biler kan passere hverandre, og det er faktisk den største utfordringen. Det er mest plass i hårnålsvingene, så der bliver jeg stående, når det kommer motgående trafikk. Det er bratt, men det blir helt sikkert enda verre. Bilen bryr seg ikke noe særlig og trekker godt, men det er vigtig, å kjøre i det riktige gear. Jeg kjører det meste av tiden i annet gear med 3.000-3.500 omdreininger.

Når jeg skal slippe møtende forbi, må jeg også være oppmerksom på en annen ting. Mange steder er det en dyp grøftekant rett ved siden av veien. Jeg skal så langt ut som mulig, men må med alle midler unngå at campingvognens hjul faller ned i grøfta. Det dreier seg om å utnytte en hver centimeter, men bare helt til grensen.

Før vi vet ordet av det er vi på toppen, og det er gått fint. Utsikten er formidabel og vi er i ferd med å legge Rhônedalen bak oss. Jeg er blitt varm i trøya, men ikke mer enn det. Jeg vet, at dette første fjellet bare er en forsmak på det, som venter, men jeg er ved godt mot. Jeg tar det bare stille og rolig, og fram for alt tar jeg ingen sjanser. Min største skrekk er ikke høyden, de loddrette fjellskråningene eller de smale veiene. Det jeg frykter mest er å måtte stoppe midt i en bratt stigning og ikke ha mer trekkraft. Selvom jeg kan rygge med campingvogn, er ikke dette drømmestedet å gjøre det.

Morzine er nesten ugjenkjennelig. Om vinteren er det en maurtue med skiløpere i alle aldre. Nå er det mye stillere, og man kan sågar se de lokale, som henter den obligatoriske baguetten hos bakeren, spiller petanque på torget eller nyter en kopp café au lait på byens fortauscafeer.

Vi finner campingplassen, selv om den ikke er så godt skiltet. Den ligger rett i nærheten av et sagbruk, som heldigvis har stengt. Fjellene reiser seg rundt oss i alle retninger. Solen skinner fra en skyfri himmel. Det er skjønt å fylle lungene med den krystalklare luften.

Fasilitetene er ikke noe å skrive hjem om, men jeg insisterer på, at Mathias skal bade, så det løser vi ved å lage en propp av sølvpapir og tape, og så fylle den eneste håndvasken på plassen med varmt vann. Han er fullstendig likeglad, han elsker å bade - også her. Vi har enda ikke bodd på campingplasser med babyfasiliteter, men det meste klarer vi også i selve campingvognen, som har stort sett alt. I morgen blir en stor dag. Etappen slutter på det karismatiske fjellet Alpe d´Huez. Jeg er helt oppsatt på å komme opp dit med campingvogn, men spørsmålet er, om det kan la seg gjøre og om det vil være forsvarlig. Men jeg har gode ben… altså til gassen, og det må sies å være en god start. På gjensyn i morgen.

Kjøredata

I dag har vi kørt: 395 km Samlet antal km siden avgang fra Danmark: 3345

Tips til fjellkjøring

Vi har samlet alle våre erfaringer om fjellkjøring med campingvogn i en artikkel. Hvis du gjerne vil lese den så Klikk Her

Vogntog og utstyr

Vi kjørte i en Kia Carens CRDI 2,0 diesel, som trakk veldig bra. Kias hjemmeside: www.kia.no Se dieselforbruk under faktaopplysninger. Campingvognen var en Hobby Excellent Easy UFe med dobbeltseng, kjøkken, badeværelse og sittegruppe. Solseil fra Isabella. Les mer her www.isabella.net Sykkelen er av merket Mosquito XPlicit. Les mer på www.mosquito.dk

Campingplass

Vi bodde på Camping Caravaning i Villefranche Pris: 11,50 Euro 3 voksne, 1 baby og strøm (10 Ampere)

Mer informasjon

I forbindelse med Tour de France med Campingvogn har Anne-Vibeke Isaksen og Rasmus Schønning m.fl. produsert 3 Tv-programmer. Sendetidene kommer her på portalen. I løpet av vinterhalvåret holder Anne-Vibeke foredrag hos en lang rekke Hobby-forhandlere rundt omkring i landet. Følg med din lokale Hobby-forhandler, dersom du er interessert. Kommentar og spørsmål kan mailes til Anne-Vibeke Isaksen på anne-vibeke@rejsejournalisten.dk

Dagens etappe – 230 km

Lyon - 0 km. Jons - 8 km. Villette- D’Anthon - 10 km. Chavanoz - 16 km. Loyettes - 20 km. Saint-Vulbas - 29 km. Proulieu - 34 km. Lagnieu - 38 km. Souclin - 47 km. Ordonnaz - 62 km. Contrevoz - 73 km. Pugieu - 76 km. Virieu-Le-Grand - 80 km. Artemare - 85 km. Ameyzieu - 87 km. Beon - 92 km. Culoz - 93 km. Chatel - 97 km. Champrion - 100 km. Anglefort - 102 km. Mieugy - 104 km. Seyssel - 108 km. Droisy - 115 km. Côte du Mont des Princes - 115 km. Clermont-En-Genevois - 117 km. La Croix Rouge - 119 km. Mannecy - 121 km. Chilly - 122 km. Sallenoves - 126 km. Copponex - 137 km. Cruseilles - 141 km. Vovray-En-Bornes - 146 km. Le Sappey - 150 km. La Muraz - 158 km. Naz - 160 km. Mornex - 163 km. Nangy - 173 km. Findrol - 174 km. Fillinges - 178 km. Viuz-En-Sallaz - 182 km. Ville-En-Sallaz - 184 km. Saint-Jeoire - 187 km. Mieussy - 193 km. Le Praz de Lys - 209 km. Les Gets - 222 km. Morzine - 230 km. Se hele ruten på www.letour.fr

Resultater

Vinneren av dagens etappe: Richard Virenque – 06 t 06 m 03 s Den gule ledertrøyen bæres av: Richard Virenque – 29 t 10 m 39 s