: Tour de France - Dag 1 Paris | Din Fritid

Tour de France - Dag 1 Paris

Vi har brukt snaue to dager på å kjøre fra Danmark til Paris, der Tour de France starter. Så det har vært god tid til pauser, og vi kom også fram til campingplassen ved Rhinen i god tid i går kveld til både å spise god kveldsmat og hygge oss. Vi lå to meter fra elvebredden, så det var første parkett til å se de mange imponerende elvebåtene gli forbi i kveldskumringen.

Den videre ruten til Paris gikk via Luxembourg og Metz på A4 helt til Paris. Det er enkelt og hurtig å kjøre på de franske motorveiene, der man får kjøre inntil 130 km/t med campingvogn, men det er også litt kjedelig, så fra nå av skal vi bare kjøre små veier og det gleder vi oss alle til. Skjønt. I natt har vi bodd på en deilig campingplass helt ned til Seinen, 15 km fra sentrum.

Vi er 4 personer i bilen. Rasmus og jeg skriver og tar bilder, men vi skal også produsere 3 TV-programmer om hele Tour de France med campingvogn. Sendetidene kommer her på portalen senere. Så har vi vår drøyt 1 år gamle sønn med, som verken kan sykle eller gå enda, men likevel kan skryte av, at Frankrike er det 10. land han har besøkt utenfor min mage. Ellers er det 19 land. Pernille hjelper til med alt, som det må passes på i løpet av en dag, og det er ikke lite.

Vi kjører inn i Paris, for når Tour de France starter under Eiffeltårnet skal vi selvfølgelig også – og det med campingvogn. Det nærmeste vi fant en parkering var nede ved Seinen ca. 200 meter fra selve tårnet. Alt er kaos og byenes by er helt klart ikke bygget for campingvogner. Jeg hadde drømt om et bilde med vognen under selve tårnet, men har heldigvis vært der mange ganger før, fordi jeg har bodd i Frankrike, så det visste jeg godt ikke kunne la seg gjøre. Jeg har faktisk vært oppe i tårnet 11 ganger, men likevel tar vi turen en gang til. Selv om været ikke er det beste, er det en storslått utsikt.

Eiffeltårnet er bare et veldig, veldig stort og mektig tårn og man kan ikke la være å si ”wouw”, når man står under det. Hvor i all verden har Gustav Eiffel fått ideen fra, å føre opp et 300 meter høyt jerntårn midt i denne byen. Og det for mer enn 100 år siden. Eiffeltårnet ble bygget til verdensutstillingen i Paris i 1889 og skulle samtidig markere 100-års jubileum for revolusjonen i 1789. Det skulle også ha vært demontert igen, men ble det aldri. Og hvem hadde trodd, at det kunne holde så lenge.

Det er mulig å komme opp i Eiffeltårnet. Vi er der heldigvis om formiddagen, da køene ikke er så lange, noe som også betyr færre mennesker på toppen. I løpet av 20 minutter har vi storslått utsikt i alle retninger. Heldigvis er det heis. Da Eiffeltårnet ble åpnet var det 1.792 trinn til toppen. Men det må ha vært et stort øyeblikk for Gustav Eiffel og Frankrikes overhoder, da toppen ble nådd og Trikoloren kunne heises. I dag er det mulig å gå av på 1., 2. og 3. etasje (toppen). På første etasje er det restaurant og flotte utstillinger, både skiftende og en fast, om tårnets tilblivelse og historie, som er veldig interessant.

Utsikten mot nord, Latinerkvarteret og Bacilique du Sacré Cœur

Utsikten mot øst med Hôtel des Invalides og Notre Dame i bakgrunnen

Rett over på den andre siden kan vi se Champs-Elysées og Triumfbuen, der vi skal avslutte om 3 uker etter mange kilometer gjennom Frankrike. Vi henter campingvognen for å kjøre de 8 km gjennom Paris. Vi skal bare først komme oss over regningen for å parkere så nærme Eiffeltårnet. 14 Euro for bil og campingvogn pr. time. 7 Euro for personbiler. Stikk den. Konklusjon: bruk de offentlige transportmidler i Paris. Metroen kjører hele tiden, kommer over alt og er billig. Vi hadde nå heller ikke gjort det, hvis det ikke var for denne turens skyld. Og det blir enda værre. Trafikken er et eneste kaos og vi må flere ganger stå helt stille i lang tid. Jeg er nå likeglad. De kan bare tute, for det er plass til meg og mitt vogntog. Det er ingen grunn til å ta sjanser og så vet jeg franskmennene ikke mener så mye med sin tuting. Det ligger i deres temperament, så det skal man ikke la seg stresse av.

Vi prøver å finne en campingplass i utkanten av Paris og i nærheten av Saint Denis / Montgeron, der morgendagens etappe starter, men uten hell. Så vi bestemmer oss for å tjuvstarte morgendagens etappe, inntil vi finner en passende plass. Det angrer vi ikke, for 70 km ute på etappen finner vi en deilig campingplass helt ned mot Seinen, midt i Fontainebleau skogen, der det er både frodig og kjølig. Resepsjonen er riktig nok stengt, men leirsjefen kommer ut på terrassen ovenfor i morgenkåpe og sier vi bare kan kjøre inn og finne en plass, så ordner vi det praktiske i morgen. Den er vi med på. Så både til ham og dere lesere sier vi ”A Demain”, som betyr ”vi ses i morgen”, da vår reise gjennom Frankrike fortsetter.

Mer informasjon

I forbindelse med Tour de France med Campingvogn har Anne-Vibeke Isaksen og Rasmus Schønning m.fl. produsert 3 Tv-programmer. Sendetidene kommer her på portalen. I løpet av vinterhalvåret holder Anne-Vibeke foredrag hos en lang rekke Hobby-forhandlere rundt omkring i landet. Følg med din lokale Hobby-forhandler, dersom du er interessert. Kommentar og spørsmål kan mailes til Anne-Vibeke Isaksen på anne-vibeke@rejsejournalisten.dk

Campingplass

Vi bodde på: Camping International de Maisons-Laffitte 15 km fra sentrum Pris: 28,18 Euro 3 voksne, 1 baby og strøm (10 Ampere)

Kjøredata

I dag har vi kjørt: 125 km (70 km av morgendagens rute. Resten i Paris) Totalt antall km siden avreise fra Danmark: 1635


Foto: letour.fr

Dagens etappe

PARIS - Prolog 8 km Paris - 0 km. Place de Varsovie - 0 km Avenue des Nations-Unies - 0 km. Boulevard Delessert - 0 km. Place du Costa-Rica - 0 km. Rue Benjamin Franklin - 0 km. Avenue Paul oumer - 1 km. Place du Trocadéro - 1 km. Place d’léna - 1 km. Place de l’Alma - 2 km. Place du Canada - 2 km. Cours la Reine - 3 km. Place de la Concorde - 3 km. Pont de la Concorde - 3 km. Quai d’Orsay - 3 km. Place de la Résistance - 5 km. Place Rapp - 5 km. Place du Général Gouraud - 5 km. Avenue de la Bourdonnais - 5 km. Place Joffre - 6 km. Paris - 6 km. Se hele ruten på www.letour.fr

Resultater

Vinneren av dagens etappe: Bradley McGee - 7.16,160 min. Den gule ledertrøyen bæres av: Bradley McGee

Vogntog og annet utstyr

Vi kørte i en Kia Carens CRDI 2,0 diesel, som trakk aldeles utmerket. Campingvognen var en Hobby Excellent Easy UFe med dobbeltseng, kjøkken, badeværelse og sittegruppe. Solseil fra Isabella Les mer her www.isabella.net Sykkel er av fabrikat Mosquito Xplicit. www.mosquito.dk Den lille sykkelen er bare tull.

Utsikten mot vest med Palais de Chaillot og La Defence – fremtidsparken med Den nye Triumfbuen

Les dag 2 Fontainebleau – Château Thierry

Tour de France - Dag 2 Fontainebleau – Château Thierry

På forsiden