Bergen viste seg frem
Og ikke bare for bergensere. Fler enn 300 millioner TV-seere kunne følge med på fantastiske bilder fra byen mellom de syv fjell under verdensmesterskapet i september.
– I norsk sammenheng har jeg ikke sett maken og løypene er ekstreme, sier Dag Otto mens han blir tiljublet av publikum mens han er ute i løypen opp mot Fløyen på jakt etter intervjuobjekter for TV2.
Ble målløs
– Jeg er målløs, dette er ekstremt! Fullt på høyde med Tour de France, sier Dag Otto Lauritzen til Din Fritid.
Davy Wathne, ikke ukjent bergenser og TV2-reporter, forteller til Din Fritid at han visste det skulle bli slik, en folkefest.
– Helt fantastisk! Til tross for at lokalavisene på forhånd prøvde mest å lete frem problemer i forhåndsomtalen av sykkel-VM, sier Davy Wathne. Litt irritert og samtidig entusiastisk.
Ordfører i Bergen, Marte Mjøs Persen, forteller at hun både har ledd og grått underveis i VM:
– Dette er en folkefest og Bergen er en åpen og gjestfri by. Til og med været har stort sett vært på vår side, sier Mjøs Persen når Din Fritid treffer ordføreren på vei opp med Fløibanen til målgang for temporittet.
VM i bobil
– VM i Bergen blir vårt fjerde verdensmesterskap hvor vi bruker bobil. I fjor og forfjor ble det for langt unna, da var det Qatar og USA. Vi valgte da Tour de France i stedet, forteller Odd og Katrine Hegreberg.
– Vi har hatt andre i familien som har drevet aktivt med sykling og ble derfor interessert i sporten. For fem år siden hadde kona og jeg lyst til å oppleve Tour de France. Katrine foreslo at vi skulle leie bobil, men da sa jeg at å leie det er så dyrt, så vi kjøpte bobil i stedet, forteller en litt lattermild Odd Hegreberg.
– Bilen vi har nå er vår andre bobil. Den første kjørte vi 45 000 km på to år. Vi drar på alt av sykkelløp over hele Europa, helt fra nord i Norge til sør i Europa, forteller Odd og Katrine.
Hjemmesydde klær
– Tidligere har vi gått i vanlige klær når vi har vært på sykkelløp, men vi fikk lyst til å gjøre litt ekstra når det er VM på hjemmebane, så jeg satte meg ned og sydde hele antrekket, sier Katrine som forteller at mannen måtte trå til og sy knapper og hemper.
– For oss som liker mennesker mer enn maskiner, så merker vi godt at vi oppnår kontakt når vi kler oss ut. Mange synes det er flott at vi gjør dette. De fleste er positive, og vi går rundt med bredt smil hele dagen. Mange av de vi treffer her og i utlandet fortsetter vi å ha kontakt med og treffes senere på andre sykkelløp, forteller det fargerike ekteparet fra Tønsberg.
Dyr bobilparkering
– Vi var tidlig ute med å bestille, tror vi var nummer tre som bestilte plass. Det er dyrt, 500 kroner døgnet og vi bestilte overnattingsplass for totalt ti døgn. Men det er jo norske priser, sier Odd og legger til at da de var i VM i Spania betalte de nesten det samme.
Under VM er det vanligvis ikke anledning å parkere langs løypa. Ved etapperitt er det ofte flere muligheter til å parkere langs løypa, men på de populære etappene må en være tidlig ute for å få en god plass, minst tre dager før.
– En gang hadde vi vært ute i god tid på en av de mest populære etappene i Tour de France, fjelletappen Mount Ventoux. Vi kom dit fire dager før for å sikre oss god plass, men været skiftet og målområdet ble flyttet seks kilometer nedover. Da ga vi opp og det var bare å reise videre uten å se noe sykkel på den etappen, forteller Hegreberg som legger til at når sykkelsesongen er over er det alpinsirkuset som følges med bobilen rundt om i Norge og resten av Europa.
God plass
– Vi har kapasitet til 500 bobiler, men så langt har kun 250 bestilt. Vi regner med at det fortsatt vil komme bobiler som ikke har bestilt og dem har vi god kapasitet til, sier Knut Waage, prosjektleder for bobil under VM til Din Fritid.
– Det er flest nordmenn som har kommet. Det kan være at mellom-europeerne synes det er for langt å kjøre til Bergen, sier Waage.
Prisene på 500 kroner døgnet er beregnet ut fra mesterskapspriser. Det vil si at vi har sammenlignet med andre arrangementer som ski-VM i Lahti og tilsvarende.
– Kostnaden ved rigging av plassene gjør at dette ikke er noe vi tjener mye på, sier Waage. Han forteller at det ikke har kommet mange klager på prisen. Det har vært en franskmann som ville betale kontant og samtidig ha det billigere, men det fikk han ikke, så han forsvant. – Og hvor han står nå vet jeg ikke, sier Waage.