Sørlandet Caravansenter: Sørlandet sprer seg | Din Fritid
Sørlandet Caravansenter

Sørlandet sprer seg

– Vi har kommet et langt steg i prosessen fra familiebedrift til å bli en 

profesjonell aktør. Dette er noe vi har ønsket lenge, og vi gleder oss til å satse videre med en profesjonell aktør i ryggen, forteller Kåre Johan Røinås fra Sørlandets Caravansenter.

Caravanmessen, Lillestrøm: Bakgrunnen er at investorene brødrene Kristian og Roger Adolfsen har kjøpt to tredjedeler av Sørlandets Caravansenter. I praksis er det snakk om eierandelene til første generasjon Røinås (Rannveig og Magne), som har bygget opp Sørlandets Caravansenter til dagens størrelse med tre forhandlere og en omsetning på 290 millioner kroner i året. 

Brødrene Rune, daglig leder, og Kåre Johan, markedssjef, er annen generasjons eiere. Røinås-brødrene har lenge hatt ambisjoner for selskapet og driften. Rune har fulgt den tradisjonsrike forhandleren hele veien, mens Kåre Johan kom inn i 2012 etter blant annet en periode i TV2. 

– Nå har vi fått den kapitalen vi trenger for å satse. I tillegg kommer vi til å benytte mye ekstern hjelp for å profesjonalisere driften. Det å drive en kjede er et fag, og her har vi mye kompetanse å hente. Det er ingen tvil om at det kommer til å stilles høye krav til vår innsats, men eierne skal ikke inn og detaljstyre, det er vi i Sørlandets Caravansenter som har kompetansen på produktene og bransjen, forteller Kåre Johan. 

– Hva forventer dere av fordeler ved å bli en så stor aktør?

– Vi regner med en del stordriftsfordeler, og ikke minst vil vi få en langt større nedslagskraft. Vi har i tillegg et profesjonelt styre på plass. 

 


Markedssjef i Sørlandets Caravansenter Kåre Johan Røinås gleder seg over profesjonelle eiere som vil satse offensivt.

Fra tre til seks

Det nye holdingselskapet, Caravansenter Holding AS, har kjøpt Bobil Nord. Det betyr at selskapet som hadde tre avdelinger fra Sørlandets Caravansenter (Grimstad, Jessheim og Ålgård) nå har hele seks avdelinger, inkludert de tre Bobil Nord-avdelingene på Fauske, Bjerkvik og Tromsø. Eierandelene i selskapet er fordelt mellom brødrene Røinås med en tredel, og brødrene Adolfsen med to tredeler. 

– En stor fordel ved å bli en kjede er å få opp antall servicepunkter. Det blir viktig for oss, og langt lettere for våre kunder, argumenterer Kåre Johan.

– Vil den nye kjeden få en unik produktportefølje, eller vil det være koblinger til faste merker? 

– Det er ingen direkte produkttilknytning, kjeden vil som sagt ha norsk eierskap og være uavhengig av produsenter. 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Tags: 
Finnes i utgave: 

På forsiden