700 mil med LMC
Det er ikke ofte vi får anledning til å langtidsteste bobiler i praksis, slik vi har gjort med LMC Breezer H737G. Erfaringene på kryss og tvers av Norges land har gitt oss et ypperlig grunnlag for å vurdere hvordan denne modellen fungerer i praksis.
Ikke bare har vi kjørt langt. I løpet av to måneder har vi vært til sammen seks voksne og to barn som har brukt bobilen. Det betyr mange ulike erfaringer som vi har sammenfattet i denne testen:
Ordinær?
LMC Breezer H737G har markedets vanligste interiørløsning. Det finnes utallige modeller på markedet som tilbyr to enkeltsenger bakerst, separat dusj og toalett overfor hverandre, kjøkken, samt sittegruppe med senkeseng over. Hva er det da som skiller LMC Breezer fra konkurrentene?
Vel, med fare for å konkludere alt for tidlig: Bobilen har godt utprøvde løsninger som bare fungerer.
Interiør og farger
Skapene og treverket er konservativt og gjennomsnittlig, selv om klarlakken på overskapene løfter inntrykket noe er det en forholdsvis enkel standard. Men de svarte skinndetaljene på setene, pynteelementet ved inngangsdøren og over sengen falt i smak.
Jordnært, småelegant og ikke minst trivelig. Samtidig er dette en bobil som innbyr til å brukes. Resultatet er at bilen får toppkarakter av testpanelets jordnære brukere.
Et designvalg LMC derimot kunne spart seg for er den svarte vasken. Veldig gjennomført med tanke på fargebruk i bobilen, men etter en tannpuss eller ti vil alle forstå hvorfor dette ikke var det lureste valget i lengden, spesielt for de som har med barn i bilen.
Innvendig
Kjøkkenet er ganske så smalt, men et godt eksempel på at du ikke trenger mye plass for at det skal fungere. Vi har lagd mange middager her, og hatt tørrvarer, servise og kokekar til fire personer - og alle funksjoner inkludert lagringsplass har fungert godt.
Høyden innvendig er bra, og det er god luftfølelse takket være kulen på taket som rommer senkesengen. Bulen på taket er større enn hos enkelte av konkurrentene, men jeg må innrømme at jeg ikke plages av denne formen. Den er langt mer moderat enn en alkovebil, og takkurven har en linje som bidrar til et pent eksteriør, synes testpanelet.
Lagringplass
Det er full poengscore for lagringsplass: De to hengeskapene som ”løfter” seg når de hengslede enkeltsengene heves, har også tradisjonelle skapdører. Det er god plass under baksetene, og den er gjort lettere tilgjengelig enn normalt ved at platen som sitteputene ligger på er hengslet. Det er også plass under sidesitteren. Vi satt også pris på skapdøren inn til garasjen: Det er praktisk å ha adkomst til garasjen også innenfra.
I testmodellen var det høye senger bak, og det er flott da du kan ha med sykler i garasjen. Om du ikke trenger dette vil vi absolutt anbefale lave senger. Garasjen er virkelig stor og stiller krav til brukerne for at den ikke skal bli rotete. En annen faktor på modellen med høye senger er at det er lett å skalle i overskapet.
Varme og ventilasjon
Det er bra med plass til ventilerende luft bak ryggen til sidesitteren. Det samme gjelder veggsiden av L-sittegruppen. Også på langsiden av sengene er det godt med plass til å sirkulere luft og få et godt inneklima. Bra!
Det ligger luftvarmerør med hull langs sengene, og det er ingen tvil om at det er lett å holde varmen på soverommet. Det er for øvrig sjelden problemet. Det er verre med fronten av bilen. Varmeren er plassert under sengen, mens vi heller ville hatt den foran i bobilen.
Det er plassert fire uttak for varmluft i sittegruppen. Dette er meget bra. Bak er det kun ett uttak av samme typen, men her er det flere rør med hull i, og ventilasjonsåpninger, hvor varmen vil spre seg jevnt og fint uansett. Det er ett varmeuttak på badet, her er det også et 230V strømuttak.
Utsyn
Spillvannstanken er isolert, men plasseringen midt mellom akslene virker litt utsatt. Vi var ganske så bekymret for det de første milene, og veldig oppmerksomme på fartsdumper og veier med ”knekk”. Men etter 700 mil var vi ikke nedi en eneste gang, så dette burde ikke være noe problem.
Fra barna fikk vi klar beskjed om at det burde vært høyderegulering på setebeltene. Minstemann på ni år fikk selen i halsregionen. Ellers hjelper det for baksetepassasjerenes utsikt at det er vindu i døren, selv om det er lite. Modellen leveres også med Alde vannbåren varme, en attraktiv opsjon for vinterbruk - men vær da oppmerksom på at vekten vil øke, og du vil få lavere effektiv lastevekt.
Sovekomfort
Hva som kun er personlig smak, og hva som er en mer allmenn oppfatning, er ofte vanskelig å skille. Derfor beskriver vi sjelden sovekomforten i tester. Men i denne testen var vi som sagt mange brukere, og barna hadde ingen innsigelser - men seks av seks voksne syntes madrassene i denne modellen hadde for harde madrasser.
Et stort pluss er muligheten for å fylle plassen mellom enkeltsengene og få en komfortabel seng for to voksne og et barn.
Målgruppe
Innledningsvis nevnte jeg at vi har vært både vært par og familie med to voksne og to barn på tur. Hvem passer så en slik type bil best for?
Det er ikke til å komme fra at senkeseng i en halvintegrert bobil gir en annen brukeropplevelse for en familie - sammenlignet med en alkove- eller en helintegrert bobil. Normalt legger jo barna seg først, og på denne modellen - i motsetning til en helintegrert - er det umulig å bruke sittegruppen når senkesengen er nede. Det betyr at barna ofte havner bakerst i de to beste sengene. Men det vil endre seg med at barna blir større og kan være like lenge oppe som de voksne. Og da fungerer denne løsningen ypperlig. Senkesengen er en god soveplass for to, også to voksne - men kan ikke sammenlignes med komforten i de to enkeltsengene bak.
I praksis
Alle bobiler har en høy grad av håndverk, og etter noe tids bruk er det alltid noe som må justeres. I denne bilen var det to ting: En skrue i håndtaket på innsiden av bodelsdøren løsnet. Resultatet ble at det kom klirrelyder ved hver hump og ujevnhet i veien. Den andre feilen som trengte utbedring etter 700 mil var overskapdøren på kjøkkenet, som ble såpass skjev at den skrapte mot veggen. Begge feilene var enkle å løse, og sammenlignet med tidligere tilsvarende erfaringer er dette en meget kort utbedringsliste.
Forbedringspotensiale
Det er innvendige trappetrinn i denne bilen, men disse var ikke skikkelig isolert. I praksis ga de derfor mye støy på grusvei, og ved regnvær. Dette løses enkelt med å lime på en gummimatte utvendig. Modellen leveres også med Alde vannbåren varme, og ender da opp med en pris på rundt en million kroner. Når LMC har såpass høye ambisjoner synes vi det er rart at de ikke også har spandert rammevinduer på denne bilen. I stedet er det benyttet utenpåliggende vinduer. En annen detalj som har forbedringspotensiale er hjørneskapene på soverommet. Disse har fastmonterte lokk som gjør at plassen ikke brukes. Det er også for lav høyde mellom sengene og overskapene - vi var flere som skallet hardt.
Et tips til produsenten er å lage et skoskap ved inngangen. Sidesitteren egner seg bra til det. Vi ønsket oss også noen knagger ved inngangsdøren.
Badet er for trangt. Det er ikke behagelig å sitte med døra igjen, men det er heldigvis mulig å bruke baderomsdøren til å dele av forover - og dermed fungerer det. Dusjen er god.
Plussegenskaper
Førermiljøet er trivelig, ikke minst da det er mye plass over hodet til forsetene. Den store takluken i fronten av bilen gjør at du føler deg tettere på naturen, og gir deg mulighet til å studere for eksempel fjelltopper.
Vi må gi et ekstra pluss til LMC for valg av gardiner i førerhuset, disse fungerte meget bra i hele testperioden - noe som ikke alltid er tilfelle.
Dette likte vi:• Gode praktiske detaljer ifht lagringsplass: Hengeskap under sengen med dobbel adkomst, grei adkomst til lagring under sittegruppen. • Løsningene i bobilen fungerte godt i praksis over tid. • Komfortabel dusj. • Bobilens mange løsninger fungerer godt i praksis. |
Dette kan bli bedre:• Varmeovnen er plassert på soverommet, burde vært lenger frem i bobilen. • Badet er trangt. • Svart matt vask er upraktisk. • For kort avstand fra senger til overskap. • Gasskap med adkomst kun fra garasjen |