2018-nyheter: Malibu: Enda bedre teknisk bygg | Din Fritid
2018-nyheter: Malibu

Enda bedre teknisk bygg

Malibu startet sin produksjon av tradisjonelle bobiler for et par år siden. Da med 500 enheter. Neste år regner Malibu med å produsere rundt 2000 bobiler.

Aulendorf, Tyskland: Malibu er datterselskapet til premium-produsenten, Carthago. De har lang erfaring med å bygge bybobiler, men fokuserer nå på å oppgradere sine mellomklasse-tradisjonelle bobiler. 

– Det siste året har vært litt utfordrende, vi har blant annet hatt noe intern uro, kan eksportansvarlig Wolfgang Kolb fortelle.

Selskapet fikk til tider laber respons i markedet, kanskje fordi de lagde for gode, og dermed for dyre modeller? Uansett traff de ikke nybegynnerne i innstegsmarkedet. Dette er heller ikke dagens målgruppe. Malibu satser på en viderekommen kjøpegruppe med forseggjorte og teknisk avanserte produkter, og er klare for ny satsing i Norge. 

 

Skal øke

– Med våre seks forhandlere i Norge ser vi frem til 2018-sesongen og håper å øke antall forhandlere ytterligere i tiden fremover, forteller en engasjert Kolb til Din Fritid. 

– Alle våre modeller kommer nå med forbedringer som vi er sikre på vil bidra til å gi Malibu et løft i Norge, avslutter eksportsjefen. 

Det doble gulvet benyttes både til tekniske installasjoner, og som ekstra lagringsplass. Luker gjør innlasting mulig, også fra utsiden, og gir deg betydelig økt lastekapasitet. Tidligere var dobbeltgulvet kun på midten av bilen. Nå har vanntanken blitt flyttet fra sittegruppen til dobbeltgulvet og frigjør plass. Dobbeltgulvet er selvsagt oppvarmet.

Bakparten er nydesignet med spoiler, med integrert bremselys og ryggekamera. Også ny dekor utvendig finner du på de 16 ulike modellene til Malibu i 2018. Konstruksjonen er fortsatt helt trefri. 


Fotenden av sengen kan slåes opp for lettere tilgang til garderobeskapet. Innlasting av sykler går som en lek med Malibus patenterte system.

Patent

Modellen 440 QB har dobbeltseng og Malibus patenterte løsning for innlasting av sykler og scootere i garasjen. Med et enkelt grep hever du enden av sengen 20 centimeter, og ved hjelp av skinnesystemet og en fordypning i gulvet, skyver du syklene på plass og senker sengedelen igjen. På denne måten står syklene trygt, tar minst mulig plass og sengen blir ikke unødvendig høy.

Den nye modellen 430, som måler under sju meter, har to enkeltsenger på to meters lengde. Garderobeskapene er under fotenden på enkeltsengene, og disse kan senkes og heves ned i dobbeltgulvet. På den måten blir det lettere å få tilgang til dine klær i skapene. 

Ingen tvil om at Malibu nærmer seg storebror Carthago når det gjelder en del tekniske løsninger, men prisnivået skal tilsi at de fortsatt skal være en innstegsprodusent i mellomklassen. 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden