Din Fritid 6-2017 | Din Fritid

Din Fritid 6-2017

Bobil & Caravan blir Din Fritid

Magasinet Bobil & Caravan er i 2017 i sitt 22. - og siste år. Ikke fordi bladet skal legges ned, tvert imot!

– Vi bytter navn fordi bransjen forandrer seg, verden forandrer seg, våre lesere forandrer seg - og det vil vi også, forklarer redaktør Tore Afdal i første utgave med det nye navnet: 6-2017.

Afdal fortsetter: – Norge har blitt et bobilland, og det er gledelig at også vognsalget øker. 

Sydenturister, båtfolk og til og med hytteeiere ser med misunnelse på de elegant designede produktene som bringer eierne sine til solfylte steder og nære opplevelser. Salget går så det suser, og bransjen må behandles som en seriøs og solid aktør innen fritidssegmentet.

Opplevelsen i fokus

– Det handler ikke først og fremst om å eie en bobil eller en campingvogn, det handler om frihet til å reise dit man vil - og om meningsfull tid med gode opplevelser. Vi ønsker å ta et steg opp og slå et slag for det som er i ferd med å bli stadig flere nordmenns aktivitet nummer en: Fritid med mening, forteller Afdal.

– I sommer var jeg på bobilferie i Norge, og jeg har aldri opplevd i nærheten av samme bobiltetthet noe sted tidligere. Du kan sammenligne med hvilket som helst land i Europa. Norge er et fantastisk land å feriere i med campingvogn eller bobil, det er godt med plass og allemannsretten gir gode muligheter for å oppleve den unike naturen.

Din Fritid er et unikt magasin - med et unikt navn for unike lesere som liker å feriere på hjul!

Innhold i denne utgaven: 

Det første man legger merke til på de nye modellene fra bybobil-produsenten Karmann Mobil, er nytt utvendig design og logo. Det er imidlertid langt fra den eneste endringen.

Den franske produsenten Itineo er en del av Rapido-gruppen og har siden starten fokusert på prisgunstige helintegrerte bobiler, ofte rettet mot barnefamilien. Dette fokuset fortsetter også inn i 2018.

Med en helt nydesignet og moderne bakdel ser Kabe fremover. Det skyldes ikke minst de egen-designede LED-baklysene som skal bli Kabes signatur i lang tid fremover.

Dethleffs har det travelt med å utvide sin fabrikk for tiden. Neste sommer vil den stå ferdig. Dagens modellutvalg selger godt, Dethleffs klarer ikke produsere nok enheter i forhold til etterspørselen, og dermed er det små justeringer på modellprogrammet foran den nye sesongen.

Som en av svært få produsenter lanserer Knaus en ny modellserie for 2018-sesongen. Live, eller L!ve som Knaus skriver, er en innstegsserie basert på verdiene energisk, ung, moderne, aktiv.

Hymer er 60 år i år og feirer med rekordomsetning på 460 millioner euro og rekordsalg av bobiler. Årets første nyhet fra selskapet for 2018-sesongen er nye Exsis, men det kommer mer.

Laika kobler sine bobiler med det gode liv, dolce vita, og ser mange muligheter etter et innkjøringsår ved deres nye fabrikk i Toscana. Et av kommende sesongs satsnings-områder er lyssettingen i deres modeller.

Malibu startet sin produksjon av tradisjonelle bobiler for et par år siden. Da med 500 enheter. Neste år regner Malibu med å produsere rundt 2000 bobiler.

Niesmann + Bischoff tar sikkerheten i bobiler på alvor og introduserer som første produsent airbag på integrerte bobiler basert på Iveco. Både fører- og passasjersiden på deres toppmodellserie, Flair, får airbag.

Pilote opplever en solid vekst i Norge for tiden. Med egen dedikert merkeforhandler utenfor Oslo og en omfattende produktportefølje har de så langt i år hatt en økning på 25 prosent, sammenlignet med 2016.

Franske Rapido rydder opp i sitt modellprogram og reduserer antall modeller fra 36 til 31 for 2018-sesongen. Det er fortsatt de helintegrerte modellene som står i fokus og som står for 18 av modellene.

Den italienske produsenten av Roller Team og CI gjør det nå enklere å få oversikt for norske kunder. Fra 2018-sesongen droppes CI og det blir full fokus på Roller Team. 

Weinsberg er et merke som vi ikke har sett så mye av i Norge, men det er i ferd med å forandres. Selv om det foreløpig er små volum hadde merket nesten en dobling av solgte enheter i første halvår, sammenlignet med samme periode i fjor.

Hvem drømmer vel ikke om å kjøre på en savanne full av eksotiske dyr? Vi har prøvd det - med bobil. Og det beste av alt er at du ikke trenger å reise, lengre enn til Danmark.

Med sine 56 ulike modeller fordelt på sju serier er det ikke utvalget det skal stå på, om du vurderer en Hobby-vogn. For 2018-sesongen er det innstegsmodelllen OnTour som har fått størst oppmerksomhet.

I motsetning til mange produsenter som for tiden slanker sitt modellprogram, gjør Hobby det motsatte. Med ti nye bobil-modeller tilbyr nå Hobby 33 ulike 2018-modeller.

– Vi fortsetter å utvikle vårt samarbeid med Mercedes og har for 2018 gjort store fremskritt. Blant annet kommer vi med et helt nytt dobbeltgulv på én flate, forteller eksportsjef Fabrice Seignol til Din Fritid.

Fendt campingvogner er meget populære i mange markeder. I Norge har de ikke riktig slått gjennom, mens hver femte nye campingvogn som selges i Tyskland er en Fendt. I år overrasker produsenten bransjen med mange forbedringer, hvor den nye baksiden av campingvognen er den mest synlige.

Tidligere var 695 HB en av Eura Mobils bestselgere. Nå har den gjenoppstått i en moderne utgave. Modellen har en tverrstilt dobbeltseng plassert langsmed bakveggen. Det er nok plass ved fotenden til at også den som ligger innerst har fri adkomst.

Dreamer kan tilby en meget fleksibel sengeløsning  og komfortable bakseter på sin Select serie.

Det er mange i Norge som automatisk tenker på Combi-Camp når de ser en telthenger, men produktet har i mange vært fraværende på det norske markedet. Nå er imidlertid Combi-Camp tilbake i Norge. 

En nyhet for 2018-sesongen fra den danske telthengerprodusenten Camp-let, er at du nå kan sette sammen din egen modell slik at den passer perfekt for deg og familiens behov. 

Vi har de siste årene blitt vant til at Challenger kommer med noen virkelig nyvinninger. I år var intet unntak: Eget barnerom med senke-køyesenger, og sterk satsing på sittegrupper med sofaer langsmed bobilen.

Bobiler under sju meter har vokst i popularitet i Europa. En lengde som krever en hel del kompromisser, hvis det skal være lange senger eller frittstående dobbeltseng på soverommet.

Carados minste 2018-nyhet er en bybobil. I andre enden av skalaen kommer de med en helintegrert modell i to utgaver. Neste sesong kommer begge nyhetene til Norge.

Bürstner har mange vognserier for det europeiske markedet. Premio Life, Premio, Premio  Plus, Averso, Averso Plus og ikke minst Nordic. Alle seriene har fått en oppgradering i 2018. 

Bürstner er en av Europas største produsenter med mer enn 10 000 solgte enheter. Et hovedfokus i deres produkter skal være å skape en hjemmekoselig følelse i alt de gjør.

For nøyaktig ett år siden kunne vi fortelle at spanske Benimar hadde en kraftig vekst, sammenlignet med året før. Tallenes tale er enda mer imponerende i år: 60 prosent vekst første halvår i Norge, og 60 prosent flere produserte enheter totalt.

Barcelona, Spania: I høst vil du finne Autostar hos forhandleren Abobil på Bryne, selv om de ikke rakk årets Caravanmesse på Lillestrøm.

Adrias superkompakte og unikt designede Action er helt annerledes enn noe annet. Modellen har i stor grad vært uforandret siden den ble lansert i 2005, nå får den fortjent oppussing.

Det er to ting som preger årets nyhetsslipp fra Adria: Unikt og moderne design - og en eksepsjonell luftopplevelse i sittegruppen.

Mange har supplert det lovpålagte brannslukningsapparatet i bobiler og campingvogner med en kompakt slukkespray. En test utført av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap viser at flere av disse er direkte brannfarlige og inneholder brennbare drivgasser.

Det er en kontinuerlig utvikling på tilbehør. En interessant nyhet for deg med bybobil og ønske om å ha med sykkel er Sawiko Futuro E-Lift.

Kabe har med tiden utviklet et bobilprogram som burde være av stor interesse for oss nordmenn. Vi er litt kresne og velger bobiler noe over gjennomsnittet. For de som elsker god plass har denne bilen en bredde på 250 cm.

Le Voyageur eies av Pilote-gruppen, og er å finne hos noen utvalgte, norske forhandlere. Årlig produksjon er ikke på mer enn 300 enheter. Produsenten med det franske navnet fikk mye oppmerksomhet i vinter da de lanserte en bobil uten sidespeil.

Det går bra også i det eksklusive segmentet. Liner-produsenten Morelo hadde i 2016 en vekst i solgte enheter på 43 prosent. Nå kommer de med en lillebror til deres megaliner Empire, basert på Ivecos Daily-chassis.

Den italienske produsenten Mobilvetta tar yacht-konseptet helt ut og lanserer i høst K-Yacht Tekno Design. Nærmere en maritim opplevelse kommer du neppe uten å bevege deg ut på åpent hav.

Vi møtte de første gang i fjor, familiene som elsker campinglivet og inviterer kjente med på supersosiale fellesturer. Her myldrer det av barn og voksne i et salig kaos med høyt tempo. Her kommer deres reisebrev fra årets første felles campingtur:

Norsk Veteran Camping gjør det på gammelmåten. Klubben har som mål å samle, ta vare på og bruke gammelt campingutstyr og tilbehør, og det må være eldre enn 30 år.

Hva kan skj‌e når en helt uerfaren campingvogneier kjøper en gammel campingvogn? Det er mye å lære, og rom for mange betraktninger på veien for å bli en fullverdig caravanist. Bli med på Haralds campingreise!

De fleste vil nok si at årets båtsesong snart er over, men med Sealander kan du like gjerne nyte høstfjellet i alle dets nyanser.

Det er få nyheter fra Dethleffs på campingvogn-siden for 2018-sesongen. Derimot viser konseptstudiet Coco at produsenten ikke hviler på laurbærene.

Pilote opplever en solid vekst i Norge for tiden. Med egen dedikert merkeforhandler utenfor Oslo og en omfattende produktportefølje har de så langt i år hatt en økning på 25 prosent, sammenlignet med 2016.