Destinasjon sør: Utenlands i sommer? | Din Fritid
Destinasjon sør

Utenlands i sommer?

At det føles som lenge siden sist for mange av oss, stemmer jo i og for seg. Men, etter en tids pause, er det nå heldigvis fritt fram for å sette kursen sørover. Mange bobil- og vogneiere er i disse dager i ferd med å feriepakke. Vi har samlet noen tips og noe inspirasjon for deg som skal på langtur.

Steg én er for de fleste er å velge ferje. Det kan du lese mer om her (i utgave 3-23 av magasinet). Eller kanskje du er blant de som foretrekker å kjøre hele veien? Takket være Øresundsbrua er det både fullt mulig, og den rimeligste måten å komme seg til kontinentet på, viser vår oversikt. Det gjelder selv om du skal videre til kontinentet og må kombinere med ferje videre fra Rødby, eller velger å kjøre om Fyn.

Motorvei

Tyske motorveier er supre, og fremdeles gratis å benytte. Men det er også noen ulemper. Som at det veldig ofte er veiarbeid, og det kan være kilometerlange køer. Det å benytte tyske landeveier, er som regel en veldig trivelig opplevelse, om du har tid til det. Du finner garantert mange grunner til å stoppe underveis. For ikke å snakke om at Tyskland har svært mye å by på som feriedestinasjon. Noen av mange høydepunkter er Moseldalen, alpene, de mange små trivelige landsbyene eller kanskje kan storbyen Berlin friste? Alt dette er definitivt innenfor rekkevidde for deg med bobil eller campingvogn.

Motorveier i de fleste andre land er avgiftsbelagt. Og dermed er det viktig å legge kostnaden inn i feriebudsjettet. Til gjengjeld kan du forvente høyere standard på veiene. Jeg tenker da spesielt på Frankrike og Spania.

Å kjøre motorvei fra for eksempel Strasbourg til Perpignan koster 80 euro i bomavgifter for lett bobil og personbil, 120 euro for personbil og campingvogn og 185 euro for tung bobil. Vær klar over at Sveits og Østerrike har helt egne (og ulike) regler og avgifter for motorveier. Mer info finner du på: ch.ch/en og www.go-maut.at


Følger du skiltingen er det ikke så annerledes å kjøre i utlandet enn i Norge, men det krever at du følger med hele tiden. Hvert land har sin kjørekultur, så bli ikke overrasket om noen tuter om du er treg med å kjøre i gang på grønt lys

Trafikkregler

Generelt er det mye man kan sette seg inn i med utenlandske trafikkregler. Min personlige erfaring er at det trenger du ikke bruke så mye tid på. Vær heller hundre prosent oppmerksom når du kjører, og følg dine medtrafikanter. Det kan være lurt å notere fartsgrensene som gjelder når du kjører inn i et nytt land. Det vil alltid stå et skilt med slik informasjon ved grensen. At du holder deg unna alkohol når du skal kjøre, i stedet for å teste ut maksimal promillegrense, er også et råd vi anbefaler.

Stadig vekk blir jeg imponert over fleksibiliteten hos medtrafikanter i sydlige land som Italia og Spania. Når jeg har kjørt feil og tar en u-sving med stor bobil, får jeg plassen jeg trenger.

Det er generelt stor forståelse, selv for merkelige manøvrer. Men er du treg når du får grønt lys, da tuter de mer enn gjerne!


Ved de populære turiststedene i Italia er det lurt å lese parkeringsinformasjonen nøye. Parkeringsbøtene henger løst. Generelt er det best å parkere utenfor bysentrum, og gå, sykle eller ta kolletivt inn i trange bykjerner.

Miljøoblater

Skal du kjøre inn i en by, er det ulike regler for ulike land. Et felles sted med oversikt og mulighet for å kjøpe oblater er nettstedet green-zones.eu. Generelt er det slik at kan du parkere bobilen på utsiden av byene, og heller benytte deg av sykkel eller kollektivtransport inn til bysentrum, så klarer du deg uten.


Fascinerende landskap, velsmakende mat og naturopplevelser er noe av premien ved å bevege seg utenfor våre landegrenser.

Gass

Vær klar over at det finnes mange ulike flasketyper og koblinger i Europa. Det er derimot ikke enkelt å bytte gassflaske, slik man gjør i Norge. Forhåpentligvis klarer du deg, da behovet for gass ikke er så stort når man ikke trenger å bruke gass til oppvarming.

Var du forresten klar over at om du har en selvfylleflaske, så er det viktig at denne har fastmontert ekstern påfylling?

Hjelpemidler

Å ha GPS er smart. Vi har opp gjennom årene testet flere modeller spesielt beregnet på store kjøretøy, som bobil og vogn-ekvipasjer. Søk «GPS» på dinfritid.no, og du kan lese mer om hvem som har gjort det best.

De siste par årene har flere norske forsikringsselskap anbefalt et såkalt dashbordkamera. Dette kameraet monteres fast i bilen, og filmer kontinuerlig. Tanken er at videoen kan brukes om man havner i en skadesituasjon hvor det er strid om skyldspørsmålet. Men det er ikke problemfritt å filme kontinuerlig, og man bør ikke publisere slikt materiale. Generelt gjelder at du kun kan bruke filmer i tvistesaker, og aldri offentliggjøre materiellet (ikke heller på sosiale medier). Politiet er imot montering og bruk av slike kameraer, selv om de ikke er ulovlige. Argumentet er at det er politiet som skal overvåke trafikken, ikke den enkelte.

Vær klar over at det i noen land er ulovlig å bruke dashbordkamera. Det gjelder Østerrike, Kypros, Luxemburg, Portugal og i praksis også Sveits.

Er du klar over at du i flere land kan nyttiggjøre deg din norske bombrikke? Men ikke nødvendigvis uten å registrere den i det aktuelle landet. Derfor bør du sjekke i forkant, om du skal til Østerrike eller passere Øresundsbroen eller Storebælt.

Overnatting

Det er trygt og godt å overnatte på campingplasser. Men vær klar over at noen av de kan være svært fulle i høysesongen, som gjerne starter i slutten av juli. Da kan det være lurt å forhåndsbestille. Vi har også vært på noen svært attraktive campinger langs Middelhavet hvor du må booke for minst en uke for å få plass.

Bobilplasser er rimelige og svært populære. I mange land er de også svært gunstig plassert. Tyskland er best i klassen i så måte.

Men med den økende populariteten til ferieformen på hjul har det blitt stadig flere bobiler på veiene, og det betyr at du generelt ikke bør være for sent ute om du skal sikre deg plass på en bobilparkering. Selv opplevde jeg fulle bobilplasser i Tyskland, Frankrike, Østerrike og Sveits i sommer. Så finn deg gjerne en trivelig plass rundt middagstid.

I forrige utgave anbefalte vår medarbeider to apper: Park4night og Campercontact. I den første appen er det lurt å være litt kritisk til noen av forslagene som kommer opp, da de kan være på kanten eller over kanten av å være lovlige. Campercontact foreslår stort sett kun etablerte plasser.


På vår reise til Italia var opplevelsene og inntrykkene mange. Som en gjeng fargerike pensjonister eller en strandversjon av en gammel kabriolet.

Verdisaker

Flere erfarne bobileiere har installert en safe i sin bobil. Her oppbevares verdipapirer, pass og penger. I en bobil eller en vogn er det en god del vanskelig tilgjengelige hulrom og muligheter for å skru fast en liten safe. Det er uansett viktig å alltid skjule alle verdisaker. Det er ikke så ofte det er innbrudd, men det skjer – og det er skikkelig kjedelig. Har du en alarm, er faren langt mindre.

Bondegårdsferie

Din Fritid bruker betegnelsen bondegårdsferie på de organisasjonene som tilbyr sine medlemmer med bobil overnatting på bondegårder, restauranter, bryggerier, fabrikker, vertshus, vingårder, eselfarmer og så videre. Vi har testet ut mange plasser, og det er stort sett alltid en interessant aktivitet, i tillegg til at du som medlem av organisasjon kan overnatte én natt gratis på hvert sted. Den mest kjente er France Passion og har over 2000 overnattingstilbud. Den norske utgaven heter Nortrip. Du finner mer informasjon om hele ti lands tilbud hos paraplyorganisasjonen hos https://www.fefi.eu.

 

Dokumenter

Tidligere var det mange som tok seg bryet med å skaffe seg et såkalt internasjonalt førerkort, før man reiste på oppdagelsestur i Europa. Det vil de fleste si ikke er nødvendig lenger, forutsatt at du holder deg i EU og EØS. Men husk å ta med det fysiske førerkortet ditt, det digitale er kun gyldig i Norge.

Forsikringsselskapet If gikk i sommer ut og anbefalte alle å ta med dokumentet Grønt kort på utenlandstur. Det kan spare deg for bot, tid og trøbbel hvis du kolliderer eller er skyld i en bilulykke i utlandet, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Selv om du kan kjøre i de fleste europeiske land uten trafikkforsikringsbevis, viser det seg at de fleste skadesituasjoner lettere løser seg når du kan vise fram et Grønt kort. Det gjelder spesielt land i Sør-Europa. Du får tilsendt Grønt kort kostnadsfritt ved å henvende deg til forsikringsselskapet ditt.

Huskeliste før utenlandsturen

  • Fulle gasstanker
  • Grønt forsikringskort anbefales
  • Fysisk førerkort (ikke kun digitalt)
  • Reiseforsikring
  • Pass OG ID-kort

Tre gode kjøreråd:

  • La mobilen ligge når du kjører
  • Hold avstand i trafikken
  • Følge fartsgrensene

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Emneord: 
Finnes i utgave: 

På forsiden