Til utlandet i sommer?
En fersk undersøkelse fra Frende Forsikring viser at de over 60 år har god økonomisk kontroll, og i motsetning til en stor del av befolkningen ellers, opplever de ikke å ha dårligere råd for tiden. Om du i tillegg er blant de som allerede har en bobil eller reisevogn så har du trukket sommerferie-vinnerloddet.
Det å reise med bobil eller vogn er ikke bare et miljøgunstig alternativ, viser Norges Caravanbransjeforbunds forskningsrapport. Les mer om rapporten fra 2019 i artikkelen: - Ingen grunn til dårlig samvittighet, på dinfritid.no.
Caravaning er på mange måter også en prisgunstig ferieform. Du har ingen fly- eller hotellutgifter, og du kan selv velge om du vil kjøre raske bomveier med avgift eller ta det med ro på rolige gratis småveier. I sommer er bokstavelig talt alle veier åpne og frie, og om du har tenkt å bruke muligheten til å reise sørover i sommer vil vi gjerne dele noen tips.
Steg 1
Husk at vår ferjeoversikt i utgave 3-24 viste at det lønner seg å forhåndsbestille ferje, og du bør også tegne en bombrikkeavtale om du skal kjøre broene over Danmark til Tyskland. Når du har kommet deg til Tyskland er et tips å være bevisst på om du skal raskt videre på autobahn, eller om du har tid til tyske landeveier. Sistnevnte byr på en rolig stemning og trivelige små landsbyer som innbyr til et stopp. I tillegg finner du mange bobilplasser her på landet, men husk å slå deg til ro ikke alt for sent på kvelden. Når tyskerne har ferie fra juli av og utover er det spesielt viktig. Kanskje du til og med finner ut at Tyskland kan være et spennende reisemål? Du finner inspirasjonsartikler på dinfritid.no, og hos germany.travel finner du enda flere reisetips. Lurer du på om det er fri fart på autobahn fremdeles? Vel, det er vel neppe særlig aktuelt om du kjører bobil, men ja – det er fremdeles en del strekninger som ikke har fartsgrense. Fartsgrenser på tyske motorveier er for øvrig normalt godt skiltet, og fremdeles gratis, slik du er vant til.
Trafikkregler
Det kan skrives side opp og side ned om de ulike lands trafikkregler. Men jeg har erfart at det ikke er nødvendig. Det er ikke så store forskjeller. Vær heller hundre prosent oppmerksom når du kjører og følg gjerne flyten i trafikken. Trives du med å kjøre i et litt roligere tempo er det lurt å kjøre til siden med jevne mellomrom. Du er sannsynligvis blant de som bruker GPS, og da kommer gjerne gjeldende fartsgrense opp, følg denne!
At du beholder din gode norske holdning om å ha tilnærmet nulltoleranse for å nyte alkohol når du skal ut og kjøre, er også et godt råd for å unngå problemer.
«En spansk en»
Jeg stortrives med bobil ved Middelhavet. Opplevelsene og reisemålene står i kø. Jeg må si at jeg ofte også blir imponert over fleksibiliteten hos medtrafikanter i sydlige land som Italia, Frankrike og Spania. Når jeg har kjørt feil og tar «en spansk en», i form av en u-sving med stor bobil, får jeg stort sett alltid plassen jeg trenger.
Men tålmodigheten er ikke alltid på topp, er du for eksempel for treg med å komme i gang på grønt lys, får du ofte høre hornet til bilen bak deg. Vær også klar over at det finnes regioner med rundkjøringer hvor det er den som er i rundkjøringen som har vikeplikt for de som skal inn.
Miljøoblater
Et prinsipp som kommer i flere og flere land er begrensninger for hvilke kjøretøy som kan kjøre inn i bysentrum. Det er ulike regler for ulike land, men prinsippet om at eldre biler forurenser mer enn man vil ha inn i et bysentrum, er felles. Har du en ny bobil kan du skaffe deg oblater som gir deg adgang. Eller så kan du følge rådet til de med en eldre bobil: Finn deg en bobilplass i utkanten av byen. Så sykler du eller tar kollektivt inn til sentrum. Vil du sette deg inn i reglene og kjøpe oblater, så finner du all informasjon på nettstedet green-zones.eu. Her finner du også link til nyttige Green Zones-appen.
Østerrike?
Østerrike har sitt eget system for motorvei-avgift. Det er normalt mulig å koble din vanlige brikke til deres system om du har en bobil under 3,5t. Har du tung bobil må du ha en GoBox-brikke. Mer info og bestilling på: asfinag.at. Det er også mulig å kjøre småveier og unngå bomavgiften, men det kan bli svært dyrt å kjøre feil.
Gass
Vær klar over at det finnes mange ulike gassflasker og gasskoblinger i Europa. Det er derfor ikke alltid enkelt å bare bytte gassflaske, slik du gjør det i Norge. Bobileiere som tilbringer mye tid i utlandet, bytter gjerne til fylleflasker. Men de fleste klarer seg fint på en to-tre ukers tur med gassen de har med seg, når den ikke brukes til oppvarming.
Bondegårdsferie
Din Fritid har vært på eselfarm, safrangård, vingård og en helt vanlig slovensk bondegård. I de fleste europeiske land finnes det organisasjoner som tilbyr sine medlemmer med bobil overnatting på bondegårder, restauranter, bryggerier, fabrikker, vertshus, vingårder og lignende. Felles er en opplevelse, i tillegg til en trygg overnattingsplass. Den mest kjente er France Passion med over 2000 overnattingstilbud. Du finner mer informasjon om hele ti lands tilbud hos paraplyorganisasjonen fefi.eu.
Overnatting
Det er trygt og godt å overnatte på campingplasser. Men det kan ofte være lurt å forhåndsbestille i høysesongen. Bobilplasser er rimelige og svært populære. I mange land er de også svært gunstig plassert. Tyskland er best i klassen i så måte. Men det kan også være trangt om plassen, derfor er det lurt å ikke vente til kvelden med å finne deg en plass. Det finnes utallige apper til din smarttelefon som hjelper deg å finne nærmeste overnattingsplass. En seriøs og etablert aktør er Campercontact.
Dokumenter
Skal du til et EU eller EØS-land trenger du normalt ikke lenger internasjonalt førerkort. Derimot vil et trafikkforsikringsbevis, et såkalt Grønt kort, kunne spare deg for bot, tid og trøbbel om en ulykke skulle oppstå. Dette gjelder spesielt land i Sør-Europa. Du får tilsendt Grønt kort kostnadsfritt ved å henvende deg til forsikringsselskapet ditt.