Under skallet på Concorde
Det er først når man ser hvordan produsenten plukker fra hverandre det splitter nye fører-miljøet til en ny Iveco lastebil - at man forstår hele tankegangen bak produktene til Concorde.
Det er ikke tilfeldig, det er ikke rimelig - og det er heller ikke fort gjort. Men Concorde har det til felles med Morelo, som vi skrev om i forrige utgave, at de gjør ting grundig - og det gjør de fra bunnen av.
Det er lett å la seg blende av størrelsen og designet på disse luksus-bobilene, men det er ikke her den viktigste forskjellen ligger - iallfall ikke i praksis.
Alle Europas bobilprodusenter tetter og lydisolerer overgangen mellom førermiljø og motor så godt de kan, men de går ikke på langt nær så grundig til verks som ”elitelaget” Concorde, Morelo og Phoenix.
Perfekt isolering
Hvordan skal man så redusere kuldebroen i torpedoveggen? Jo, Concorde har en løsning. Den er som sagt ikke enkel, den koster mange arbeidstimer og mye penger, men den er en meget effektiv løsning:
Man fjerner først alt fra karosseriet. Deretter setter man opp nytt isolerte gulv og isolerte lyddempede vegger uten kuldebro i utelukkende fuktavstøtende materiale.
Gevinsten er ikke bare en støysvak bobil uten kuldebro. Stolene til fører og passasjer kan også plasseres nærmere fronten, og litt mer ut til sidene. Det betyr bedre sikt fra forsetene - og bedre utnyttelse av den innvendige plassen til bobehov.
Håndverk
Min guide på turen er Sabine Baumgartner, som er selger på hovedkontoret til Concorde. Detaljkunnskapen hun har om produktene er ikke annet enn imponerende. Det er ingen tvil om at det er et unikt fokus og kunnskapsnivå på nettopp detaljer hos produsenten.
Concorde har automatisert mye av produksjonen av gulv og vegger, men det er uansett betydelige manuelle arbeidstimer som legges ned for å få en komplett bobil ferdig med alle tekniske installasjoner.
Concorde bruker to typer isolasjon i veggene, en hard type som er egnet til å skru i, og en blå type som er rimeligere og lettere. Begge er vannavstøtende og har tilnærmet samme isolasjonsevne.
Når det kompliserte puslespillet av en vegg eller et gulv er ferdig limes de sammen - uten kuldebroer.
Resten av byggingen er mer tradisjonell, slik man finner det hos alle produsentene. Men det skal sies at kompleksiteten til alle de tekniske løsningene til disse liner-modellene er i en klasse for seg.