Under skallet på Concorde | Din Fritid
På besøk hos Concorde

Under skallet på Concorde

Det er først når man ser hvordan produsenten plukker fra hverandre det splitter nye fører-miljøet til en ny Iveco lastebil - at man forstår hele tankegangen bak produktene til Concorde.

Det er ikke tilfeldig, det er ikke rimelig - og det er heller ikke fort gjort. Men Concorde har det til felles med Morelo, som vi skrev om i forrige utgave, at de gjør ting grundig - og det gjør de fra bunnen av. 

Det er lett å la seg blende av størrelsen og designet på disse luksus-bobilene, men det er ikke her den viktigste forskjellen ligger - iallfall ikke i praksis. 

Alle Europas bobilprodusenter tetter og lydisolerer overgangen mellom førermiljø og motor så godt de kan, men de går ikke på langt nær så grundig til verks som ”elitelaget” Concorde, Morelo og Phoenix.

Perfekt isolering

Hvordan skal man så redusere kuldebroen i torpedoveggen? Jo, Concorde har en løsning. Den er som sagt ikke enkel, den koster mange arbeidstimer og mye penger, men den er en meget effektiv løsning: 

Man fjerner først alt fra karosseriet. Deretter setter man opp nytt isolerte gulv og isolerte lyddempede vegger uten kuldebro i utelukkende fuktavstøtende materiale.

Gevinsten er ikke bare en støysvak bobil uten kuldebro. Stolene til fører og passasjer kan også plasseres nærmere fronten, og litt mer ut til sidene. Det betyr bedre sikt fra forsetene - og bedre utnyttelse av den innvendige plassen til bobehov.

Oppbyggingen

Concorde bruker Iveco eller Mercedes Atego lastebiler som chassis. Disse produsentene leverer ikke tilpassede chassis til bobilprodusenter - slik Fiat gjør. Derfor må Concorde demontere store deler av det nybyggede førermiljøet. Mye blir tatt vare på og selges, men store deler skrotes. Da Bobil & Caravan var på besøk hos Concorde stod det flere komplette førerhus på fabrikken til salgs. Det er mange karosseriforsterkninger som skal til for å bære boenheten på en Concorde. En stor avdeling på fabrikken jobber utelukkende med dette. Ikke bare skal karosseriet forlenges for å gi plass til garasjen, utallige støttepunkter til gulvet skrues fast til en solid enhet.


Et Mercedes Atego i530 chassis forberedes for demontering. NB: Dette er samme bil som på hovedbildet .


Noen av delene som blir til overs.


Her er arbeidet godt i gang med å bygge opp et funksjonelt chassis med Concordes egenutviklede og isolerte førermiljø.


Det er et solid rammeverk som skal på plass før gulvet kan legges.


Det er mange tekniske installasjoner og ledninger som det skal holdes orden på.


Det er et virkelig høyt dobbeltgulv på Atego, som man ser på trappingen til venstre i bildet. Legg også merke til den svarte lyddempingsmatten som benyttes i hele førermiljøet.


Det legges ned betydelig med arbeidstimer på de kompliserte strøm- og vann-systemene.


Det slisses inn rør til vannbåren varme, metallplatene er der for å fordele varmen bedre.


Her ser vi en hel vegg hvor en robot skjærer og borer for å tilpasse veggen til vinduer, luker og sammenføyninger.


Et gulv klargjøres for påliming av gulvbelegg.


En hel vegg er nå klar for sammenføyning med gulv. Legg merke til at alle luker er på plass.


Når det vannbårne varmesystemet er komplett og alle ytterdeler av bilen på plass, kan interiøret gjøres ferdig. Men det er fremdeles en del jobb igjen.


Det legges stor vekt på at alle tekniske installasjoner skal være ryddig, enkelt og tilgjengelig for brukeren.


Det er mange tekniske installasjoner som skal på plass i dobbeltgulvet, før veggene monteres. Den siden som er nærmest oss er fronten på bobilen.


Det benyttes to typer isolasjon, begge er vannbestandige, men de har ulik styrke. En robot påfører lim, før det i dette tilfellet limes på en plate som skal være i garasjen.


Fronter og bakvegg er utviklet av Concorde selv, men kommer ferdig produsert fra underleverandør.


Møblene er montert i seksjoner før de løftes på plass i bilen.


Etter hvert som bilene rykker fremover på ”samlebåndet” blir de mer og mer komplette.


En ferdig Credo-modell til kvalitetsjekk.

 

 

Håndverk

Min guide på turen er Sabine Baumgartner, som er selger på hovedkontoret til Concorde. Detaljkunnskapen hun har om produktene er ikke annet enn imponerende. Det er ingen tvil om at det er et unikt fokus og kunnskapsnivå på nettopp detaljer hos produsenten. 

Concorde har automatisert mye av produksjonen av gulv og vegger, men det er uansett betydelige manuelle arbeidstimer som legges ned for å få en komplett bobil ferdig med alle tekniske installasjoner.

Concorde bruker to typer isolasjon i veggene, en hard type som er egnet til å skru i, og en blå type som er rimeligere og lettere. Begge er vannavstøtende og har tilnærmet samme isolasjonsevne. 

Når det kompliserte puslespillet av en vegg eller et gulv er ferdig limes de sammen - uten kuldebroer. 

Resten av byggingen er mer tradisjonell, slik man finner det hos alle produsentene. Men det skal sies at kompleksiteten til alle de tekniske løsningene til disse liner-modellene er i en klasse for seg. 

På forsiden