For en utvikling
Det startet med en teltvogn, før alkovebilen basert på en Mitsubishi L300 så dagens lys i 1987. I år feirer Concorde 35 år med sin unike jubileumsbil.
Året var 1981, de gamle produksjonslokalene til Tabbert ble kjøpt opp og deler til Wigwam teltvogner ble produsert av selskapet Schlüsselfelder Karosserie Werk. Denne jordnære bedriften var den spede starten på den bedriften som i dag forbindes med luksuriøse bobiler og kompromissløs kvalitet.
Kjerneverdier
– Vi har tre viktige verdier: Kvalitet, tradisjon og følelse. Vi mener selv vi er de eneste i Europa som kan klare å oppfylle alle disse tre verdiene i ett og samme produkt, forteller markedssjef Marco Tunger.
– Mange var ikke klar over det i begynnelsen, men vi har hele tiden hatt dette fokuset - helt siden den spede starten, uavhengig av hvilke produkter vi har produsert, forteller Tunger.
I 1983 produserte Concorde 60 campingbiler på Ford Transit, og etter kun fire år ble teltvognproduksjonen droppet til fordel for bobiler. Også Peugeot bobiler ble produsert. Volkswagens LT ble i en periode førstevalget, mens Mitsubishi L300 i 1987 fikk prøve seg som chassis for alkovemodellen Countryboy. Tre år senere laget Concorde sin Sport TX - den første på markedet med separat og tett bad. I 1994 kom en alkove-generasjon basert på Fiat Ducato med dobbeltgulv, og året etter kom dobbeltgulvmodeller på Iveco Daily og Sprinter. 1997 var et merkeår da Concorde lanserte sin første integrerte modell. Tre år senere satset Concorde tungt med sin første bobil på 7,5 tonns MAN-chassis.
Nå konkretiseres anerkjennelsen fra markedet blant annet ved at modellen Compact blir valgt som Årets bobil i Tyskland. Dette er en anerkjennelse Concorde nærmest får klippekort på i årene som kommer…
Eget dashbord
Et generelt problem på bobiler er manglende isolasjon av dashbord og torpedovegg. Basisbilene som benyttes er konstruert med tanke på varetransport, og under kjøring er det enkelt å få komfortabel temperatur i førermiljøet i disse bilene. Men en bobil skal ha det lunt og behagelig også når motoren ikke går. Derfor installeres det alltid et andre varmesystem som brukes når motoren ikke går. Imidlertid er det under slik bruk en stor utfordring at dette området er utett som en sil. Varmelekkasjen er stor, og det kan oppleves som en konstant trekk foran i bilen.
Dette var problemstillinger som Concorde ønsket å gjøre noe med. Derfor kom modellen Liner med egenutviklet dashbord i 2002. Senere har produsenten finpusset sine tekniske løsninger på fronten og spesielt dashbordet. Resultatet er at de er en av kun to produsenter som er aktuelle for det norske markedet som har en fullstendig lyd- og varmeisolert front. Den andre produsenten er Morelo. Mer om dette i neste utgave, hvor vi kommer med reportasjer fra fabrikkene til disse to eksklusive og interessante produsentene.
Opp og frem
Når fronten skal bygges på nytt, kan vel førersetet også flyttes for å gi optimal plassering for en bobil, tenkte Concorde. Og i 2005 kom Carisma med et høyere førersete plassert nærmere frontruten. Resultatet var bedre oversikt og bedre synsvinkler.
Liner 1090 fra 2007 satte ny lengderekord med nesten 11 meter. Året etter kom første modell, en 890G, med garasje for smartbil. I 2010 passerer Concorde 300 ansatte. Deres første modell med slide out var Liner Centurion, presentert i 2013.
– Vi har nok kunder som er noe eldre enn snittet i bransjen, forteller Marco Tunger til Bobil & Caravan. Vi sitter passende nok i en Concorde Edition 35 i fabrikkens utstillingshall, og den travle markedssjefen tar seg tid til en lang prat mens solen steker ute på en flott forsommerdag.
– Alderen på våre kunder har nok sin årsak i at våre biler er kostbare, og man trenger dermed ofte noe lenger tid på å skaffe seg nødvendige midler. Men det henger også sammen med at man bør ha tid til å bruke et så kostbart produkt, forteller Marco og fortsetter:
– Kundene våre er meget engasjerte. De kjøper ikke et produkt. De kjøper en verden, en følelse og en opplevelse. De får fellesskap på kjøpet. Det arrangeres mange treff for Concorde-eiere året gjennom, høydepunktet er Kristi himmelfart-helgen, hvor alle eiere inviteres på treff av fabrikken.
– Hva skjer fremover for Concorde?
– Vi har som uttalt ambisjon at vi skal by på mye innovasjon. Det er bare å glede seg, det kommer mange tekniske nyvinninger i fremtiden. Vi har som målsetting at vi aldri skal stå stille og være fornøyd med det vi har.
Vi ser en trend for vår kundegruppe hvor bobilene blir stadig større. For mange kunder er optimal kvalitet viktig, og derfor satser vi stadig mer på blant andre Mercedes Atego-chassis. Concorde ville ikke vært hva vi er i dag om vi produserte på Fiat-chassis, vi ønsker å skille oss ut og lager kvalitetsprodukter som tiltaler de som har mulighet til å betale det kompromissløs kvalitet koster.
– Det er ikke sjelden dere blir kopiert på teknikk og interiørløsninger. Hva tenker dere om det?
– Vi har funnet vår egen vei og lager unike produkter. Vi handler og kopierer ikke. Og så lenge vi skaper innovasjoner så kan de andre bare fortsette å følge oss, avslutter en selvsikker markedssjef i Concorde, Marco Tunger.